Ministerie van Verkeer en Waterstaat
3 juli 2002
Verkeer en Waterstaat, VROM en Utrecht akkoord over A2 Leidsche Rijn
Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat, staatssecretaris Remkes
van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
Commissaris van de Koningin Staal en burgemeester Brouwer van Utrecht
tekenen woensdag 3 juli een overeenkomst over de toekomstige inpassing
van de A2 bij Leidsche Rijn (Utrecht). De feitelijke verbreding en de
overkapping van de A2 kunnen nu voor 2010 worden gerealiseerd als
onderdeel van de totale aanpak van de A2 op het traject Den
Bosch-Amsterdam.
In de overeenkomst zijn afspraken gemaakt over de zogenaamde DODO-plus
variant (dicht-open-dicht-open). Deze variant staat voor drie
overkappingen van de hoofd- en parallelrijbanen bij het toekomstige
centrum van Leidsche Rijn afgewisseld door open delen. Bij de keuze
heeft veiligheid een grote rol gespeeld. Bij het vervoer van
gevaarlijke stoffen is een dichte tunnel op de hoofdrijbaan te
gevaarlijk. Om de geluidshinder zoveel mogelijk te beperken krijgen de
parallelbanen langs de open hoofdrijbaan wel een overkapping, het plus
in deze variant. De gedeeltelijke overkapping met een lengte van 1650
meter is uniek in Nederland. Door de overkapping blijft de afstand
tussen Leidsche Rijn, de grootste VINEX-locatie van Nederland, en het
centrum van Utrecht beperkt. Overkapt wordt het weggedeelte tussen
knooppunt Hooggelegen en de kruising van de A2 met de spoorlijn
Utrecht-Woerden (bij Douwe Egberts). De bocht die de A2 maakt in dit
weggedeelte wordt straks minder scherp. Het tracé schuift ongeveer 160
meter op naar het westen. De uitvoering start waarschijnlijk in 2005
en duurt tot ongeveer 2010.
De totale projectkosten vanaf de aansluiting Maarssen tot aan
knooppunt Oudenrijn zijn nu vastgesteld op 515 miljoen euro. Verkeer
en Waterstaat neemt 323 miljoen voor haar rekening, VROM 99 miljoen en
de regio (gemeente, provincie, Bestuur Regio Utrecht) 93 miljoen.