Gemeente Baarn
Persverklaring College B&W - Baarn in Balans
03-07-2002
PERSVERKLARING
COLLEGE B&W BAARN
'Baarn in Balans'
Voortgang financiële kadernota
In deze persverklaring geven wij als college u nadere informatie over
de ontwikkeling van de financiële positie van de gemeente Baarn. Het
college vindt het nodig om dit onder meer via een verklaring te doen,
enerzijds omdat het een belangrijk onderwerp is dat iedereen in Baarn
aangaat, en anderzijds omdat het een onderwerp is dat op punten
ingewikkeld in elkaar steekt en daarom een zorgvuldige uitleg van het
college behoeft.
De financiële kadernota leert ons dat het nodig is om keuzes te maken
voor de komende jaren. Doen wij dat niet, dan komt de gemeente Baarn
financieel in de knel en dreigen er oplopende tekorten. Het college
wil deze situatie samen en eensgezind aanpakken. In deze verklaring
wordt uiteengezet waarom het nodig is om keuzes te maken en hoe het
college dit keuzeproces wil inrichten.
Wij gaan dus allereerst in op de vraag hoe het komt dat het op grond
van de financiële kadernota nodig is om keuzes te maken voor de
komende jaren. Dat heeft mede te maken met een overgang naar een nieuw
financieel stelsel. Om de oorzaken en noodzaak hiervan te begrijpen is
het nodig om eerst te kijken naar de kenmerken van het huidige
financiële stelsel en naar de veranderingen als gevolg van een nieuw
financieel stelsel. Op basis daarvan worden conclusies getrokken die
om oplossingen vragen.
Kenmerken huidige financiële stelsel
Baarn heeft in vergelijking met soortgelijke gemeenten een hoog
voorzieningenniveau. Daarbij zijn de lokale lasten in vergelijking met
andere gemeenten in de regio laag. Dat is niet de normale verhouding
waarop bijvoorbeeld de algemene uitkering uit het gemeentefonds is
gebaseerd. De verhouding tussen inkomsten en uitgaven is scheef.
In het huidige financiële stelsel wordt bestaand beleid, nieuw beleid en investeringen van de gemeente gefinancierd uit:
de reserves
de rente op reserves
vrijvallende kapitaallasten
de algemene uitkering uit het gemeentefonds
de belastingopbrengsten
bijzondere baten.
Tekorten leiden in dat systeem tot afname van de reservepositie. De
laatste jaren is door het oplopen van uitgaven en het afnemen van
inkomsten geen sprake meer van overschotten op de begroting, maar van
tekorten. Deze moeten aangevuld uit de algemene reserves, die hierdoor
sterk afnemen. Kortom: het huidige financiële stelsel heeft onder deze
omstandigheden een aantal belangrijke nadelen die op termijn grote
financiële problemen opleveren. Het geeft onvoldoende inzicht in het
meerjarig kader wat betreft financiën, en het maakt dat de gemeente
voortdurend inteert op het eigen vermogen, omdat reserves en de rente
daarop worden aangesproken voor uitvoering van bestaand en nieuw
beleid.
Daarom en tevens vanwege de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften, was
een interne doorlichting van de begrotingssystematiek noodzakelijk.
Dit onderzoek, getoetst door D&T / Bakkenist, heeft aan het licht
gebracht dat een nieuw stelsel nodig is met striktere regels voor het
omgaan met reserves en investeringen. Ook moeten de punten van het op
te stellen raadsprogramma, een nieuw fenomeen in het kader van
dualisme van het gemeentebestuur, in de begroting worden verwerkt. Dit
alles moet ertoe leiden dat er een beter inzicht ontstaat in het
meerjarig kader wat betreft de financiële positie van de gemeente.
Kenmerken nieuwe financiële stelsel
Reserves dienen vrij beschikbaar te zijn voor het opvangen van
(tijdelijke) tegenvallers en onrendabele investeringen. Verder wordt
de rente van reserves slechts incidenteel inzetbaar als
dekkingsmiddel, en wordt er een egalisatiereserve ingesteld voor
vervangingsinvesteringen. Dit betekent dat er vooraf geld wordt
gereserveerd voor de vervanging van bedrijfsmiddelen die nodig zijn
voor het bedrijfsproces. Ook wordt er budgettaire ruimte opgenomen
voor het raadsprogramma en wordt er uitgegaan van een nulgroei van de
algemene uitkering uit het gemeentefonds.
Gevolgen overgang
Het nieuwe financiële stelsel zorgt er onder andere voor dat we
inzicht krijgen in de financiële positie van de gemeente op langere
termijn. Dat is nuttig, omdat het de mogelijkheid biedt tijdig en
juist in te spelen op toekomstige ontwikkelingen.
Als er wordt uitgegaan van een jaarlijks structureel budget voor nieuw
beleid van 250.000 euro per jaar (dus in de collegeperiode van 4 jaar:
1 miljoen euro structureel) en van ca. 12 miljoen euro investeringen
in de eigen huisvesting, het Bosbad, de Brink, leef- en woonomgeving,
en huisvesting van het onderwijs, ziet de verwachte ontwikkeling van
het begrotingssaldo er als volgt uit:
2003 1,6 miljoen euro tekort
2004 2,1 miljoen euro tekort
2005 3,2 miljoen euro tekort
2006 3,7 miljoen euro tekort
2007 4,0 miljoen euro tekort
Indien bovengenoemde investeringen niet worden ingebracht ziet de
ontwikkeling er als volgt uit:
2003 1,3 miljoen euro tekort
2004 1,1 miljoen euro tekort
2005 1,9 miljoen euro tekort
2006 2,2 miljoen euro tekort
2007 2,4 miljoen euro tekort
Conclusies
Samengevat zijn er twee conclusies die wij onder ogen moeten zien. Ten
eerste dat een nieuw financieel stelsel onontkoombaar is. Ten tweede
dat de verwachte oplopende tekorten waarmee het nieuwe stelsel ons nu
confronteert, onaanvaardbaar zijn. Er moet dus gezocht worden naar
oplossingen.
Oplossingsrichtingen
Globaal kan men in drie richtingen de oplossing zoeken om het te
verwachten oplopen van de tekorten te keren: efficiency,
heroverwegingen en belastingmaatregelen. In de
gemeenteraadsvergadering van december 2002 zal een voorstel van het
college worden besproken om te komen tot een financieel gezonde
toekomst voor Baarn. In elk geval is al besloten de budgetdiscipline
strakker aan te trekken en heeft het college het mandaat voor het
openstellen van vacatures teruggenomen.
Acties
Het college heeft inmiddels ook acties gepland. Er komt een onderzoek
naar autonome kosten en opbrengsten (dat zijn de uitgaven waarover de
gemeente zelf kan beschikken; de overige uitgaven zijn wettelijke
taken e.d.) en een verder vergelijkend onderzoek (benchmark-onderzoek)
met andere gemeenten, om beter inzicht te krijgen in onze financiële
positie en mogelijkheden.
In de komende periode zal een communicatieplan worden gemaakt waarin
wordt aangegeven hoe er over dit onderwerp een open en betrokken
communicatie kan plaatsvinden met burgers en instellingen in de
gemeente Baarn en hoe er vorm kan worden gegeven aan processen van
participatie in de noodzakelijke besluitvorming. Verder wordt de
gemeenteraad van Baarn op 9 juli a.s. uitvoerig voorgelicht over de
financieel-technische kant van deze zaak (dit is geen openbare
vergadering).
Agenda
Op korte termijn ziet de voorlopige agenda met betrekking tot de
financiële kadernota er als volgt uit:
2 juli: Presentatie van de aanpak financiële kadernota in de
raadscommissie SBF
3 juli: Informatiebijeenkomsten voor medewerkers van de gemeente Baarn
9 juli: Voorlichting over financieel-technische achtergronden voor de
gemeenteraad en een persgesprek over de financieel-technische
achtergronden met de pers.
Begin september: Een extra gemeenteraadsvergadering waarin wordt
gesproken over de aanpak van het proces en de communicatie.
Medio september: Een werkconferentie voor de gemeenteraad waarin door
de raad richting wordt gegeven aan de te nemen stappen.
Intentie
Doordat wij een nieuw financieel stelsel onontkoombaar en het oplopen
van tekorten onaanvaardbaar achten, zien wij ons als college, samen
met raad, burgers en instellingen gesteld voor een situatie die wij
onder ogen moeten zien. Wij willen als college van b&w benadrukken dat
wij ons gezamenlijk en eensgezind gaan inzetten voor het aanpakken van
deze situatie.