Ministerie van Verkeer en Waterstaat
3 juli 2002
Monitor geeft inzicht in kwaliteit aanbieders mobiele telecommunicatie
Gebruikers van mobiele telefoons kunnen binnenkort de kwaliteit van aanbieders van mobiele telefonie in Nederland eenvoudiger vergelijken en daardoor beter hun keus maken. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de belbedrijven Ben, Dutchtone, KPN Mobile, Vodafone en O2, de serviceproviders Debitel en Talkline, de stichting Telecomgebruikers Nederland en de Consumentenbond hebben vandaag een samenwerkingsovereenkomst ondertekend over de ontwikkeling van een Kwaliteitsmonitor mobiele telecommunicatie. De Kwaliteitsmonitor maakt een einde aan veel onduidelijkheid, veelal het effect van niet gestandaardiseerde en dus onvergelijkbare kwaliteitsmetingen.
Voor deze Kwaliteitsmonitor zullen de bedrijven allemaal op dezelfde
(gestandaardiseerde) wijze metingen uitvoeren t.a.v. de kwaliteit van
de netwerken en de dienstverlening. TNO Certification BV zal als
onafhankelijke auditor de netwerkmetingen controleren op hun
juistheid. De netwerken worden onderzocht op de punten bereikbaarheid
en storingsgevoeligheid. Daarnaast wordt er op dit moment gewerkt aan
een uitbreiding van het aantal onderzoekspunten met onder andere de
spraakkwaliteit van de netwerken.
Bij de kwaliteit van de dienstverlening gaat het om de service door de
helpdesk en het nakomen van de toezeggingen van aanbieders m.b.t. het
overdragen van nummers van klanten die overstappen naar een andere
aanbieder (nummerportabiliteit). De operators verrichten de
gestandaardiseerde metingen twee maal per jaar. De resultaten worden
gepubliceerd in de Consumentengids, het vakblad Telecompas en op de
website van de Stichting Telecomgebruikers Nederland.
De deelnemers beginnen zo snel mogelijk met een proefmeting. De eerste
monitor verschijnt naar verwachting in januari 2003.