Partij van de Arbeid
Den Haag, 3 juli 2002
Bijdrage van ferd crone (pvda) aan het pleanit debat verantwoordingen 2001
De toestand van het land (Bron: uitgelekt concept-regeerakkoord versie 25
juni 2002):
* 'We hebben jaren van economische groei achter de rug;
* de economische structuur werd versterkt,
* de bedrijvigheid groeide,
* de werkloosheid werd teruggedrongen,
* het inkomen per hoofd van de bevolking is fors toegenomen en
* de welvaart van velen steeg.
* Ook in andere opzichten is er sprake van verbetering en vooruitgang;
de bescherming van natuur en milieu,
* de organisatie van bestuur en rechtspraak'.
Daaraan kunnen we zelf nog toevoegen:
* de financiële tekorten zijn teruggedrongen: vier jaar lang geen
tekort, zelfs niet in 2002, volgens minister Zalm;
* de staatsschuld groeit niet meer maar krimpt;
* de jaarlijkse begrotingsonrust is afgewend;
* VBTB is op de rails gezet;
* we zijn op weg naar een baten/lasten-stelsel en
* het aandeel in de collectieve sector in het BNP is de laatste twee
jaar gestegen: met die "publieke armoede" valt het dus wel mee.
Kun je nu zeggen dat er sprake is van puinhopen? Is naar de mening van de
minister wederopbouw nodig?
Informatie in het Jaarverslag over geld
T.a.v. de financiële verantwoording is er al jaren sprake van een positief
te waarderen stabiele situatie, aldus de ARK-rapport over het Jaarverslag
2001 (p. 4). Hier is dus veel bereikt. Op de vijf geconstateerde ernstige
onvolkomenheden in het financieel beheer (bij Defensie, Justitie, Verkeer en
Waterstaat en Economische Zaken) is in de afzonderlijke AO's al ingegaan.Ik
ga er vanuit dat de minister de dalende lijn (13 ernstige onvolkomenheden in
1999, 8 in 2000 en 5 in 2001) weet vol te houden (Jaarverslag, p. 5). Wel
ben ik erg benieuwd naar de vraag waarom de minister wél een overschot
verwacht in 2002 en het CPB niet. Kan het CPB niet rekenen?
Informatie in het Jaarverslag over beleid
Ministeries zullen nog een belangrijke inspanning moeten leveren. Gemeten
vanaf de start in 1999 ziet de ARK bij slechts de helft van de ministeries
verbetering van de kwaliteit van de beleidsinformatie (rapport ARK, p. 4).
Ook over de beleidsintensiveringen uit het regeerakkoord en de Miljoenennota
2001 zijn geen volledige gegevens over beleidsprestaties en -effecten. De
ARK vindt dit "zorgelijk" (p. 3). Er zit dus weinig verbetering in. Vindt de
minister dit niet belangrijk? De ARK vindt dat 'bij het opstellen van een
nieuw regeerakkoord-afspraken intensiveringen in de begrotingen vertaald
moeten worden in VBTB-termen" (p. 4 en 5). Vindt de minister dat ook? Kan
dat?
Publieke doelen
Vorig jaar heeft de PvdA gevraagd om de publieke belangen goed te formuleren
en in het oog te houden. Het gaat niet om de vraag of een regeling goed is,
het gaat om de vraag of een regeling werkt en de problemen van de mensen
oplost. Het gaat er bij VBTB niet om dat men zich verschuilt achter
regelingen, formaliteiten, maar wel om het bereiken van doelen. De inzet van
middelen is daarbij uiteraard nodig, maar in dit geval heiligen veel doelen
de middelen. Mag ik de minister vijf voorbeelden geven en hem daarop een
reactie vragen?
Voorbeeld 1. Publiek doel: verbetering huisartsenzorg
Wethouder De Faria van de gemeente Rotterdam schrijft namens de wethouders
Volksgezondheid van de 4 grote steden op 31 mei 2002 een brief over de
eerstelijnsgezondheidszorg. Daarin schetst ze de huisartsenproblematiek van
de 4 grote steden. De komende 5 jaar gaan daar veel huisartsen met pensioen:
in Rotterdam 25%, in Utrecht 30%, in Den Haag 37% en in Amsterdam 40%. Daar
bovenop komen de problemen die er nu al zijn met het huisartsentekort, met
name in achterstandswijken. Opvolgers zijn moeilijk te vinden; veel
huisartsen willen in deeltijd en in samenwerkingsverbanden werken.
Huisartsen, zorgverzekeraars en gemeenten hebben goede ideeën om die
problemen aan te pakken, maar worden belemmerd door stagnerend rijksbeleid
(bijvoorbeeld de genormeerde bekostiging van huisartsenzorg en assistenten).
De grote stad vraagt meer differentiatie in de regelgeving. Herhaalde
verzoeken aan de minister van VWS om steun bij oplossingen bleken
tevergeefs. Dat is nu precies wat ik bedoel: in de grote steden hebben
steeds meer mensen geen huisarts meer. Nu zijn er wel allerlei regelingen en
u schrijft op p. 13 van het Financieel Jaarverslag keurig dat de regelingen
zijn verbeterd, maar klaarblijkelijk zijn de problemen van deze grote steden
niet opgelost. En daar gaat het toch om?
Voorbeeld 2. Publiek doel: mensen aan het werk helpen en de publieke
dienstverlening verbeteren
De financiële verantwoording toont de aantallen werknemers die deelnemen aan
gesubsidieerde arbeid. Dat het arbeidsmarktbeleid, dat vanaf 1994 (Melkert)
is gevoerd, vruchten afgeworpen heeft, toonde al eerder het IBO-onderzoek.
Het merendeel van hen zou zonder gesubsidieerde arbeid nooit een baan
vinden. De situatie is mede dankzij dat beleid ten goede gekeerd. In
VBTB-termen is het beleid effectief geweest. En hoe. Want tegenover de hoge
werkloosheid van toen staat nu een lage werkloosheid, waarbij natuurlijke
uitstroom moeilijker zal worden nu het aantal vacatures begint af te nemen.
Er zijn momenteel zo'n 90.000 gesubsidieerde arbeidsplaatsen in het kader
van de I/D-regeling en de Wiw. Het gaat concreet om de volgende aantallen en
sectoren:
Gerealiseerde I/D-banen
Werkervaringsplaatsen (Wiw)
Dienstbetrekkingen (Wiw)
Totaal
Zorg
10.993
189
6.176
17.385
* Ziekenhuizen
1.106
* Ouderenzorg / verpleeg- en verzorgingshuizen
5.377
* Geestelijke gezondheidszorg
342
* Gehandicaptenzorg
2.996
* Thuiszorg
1.079
* Overige zorgbanen
93
Welzijn
437
437
* Jeugdhulpverlening
233
* Maatschappelijke opvang
204
Gemeenten
29.990
1.449
25.090
56.529
* Openbare veiligheid en toezicht
10.614
* Beheer openbare ruimten
5.275
* Kinderopvang
2.909
* Onderwijs
6.591
126
6.562
* Sport
1.285
* Overige gemeentelijke banen
2.509
1.323
18.528
* Gemeentelijke zorgbanen
807
Bedrijfsleven
3.465
4.638
8.103
Overig
1.197
2.702
3.899
Totaal
41.420
6.300
38.600
86.320
Deze cijfers worden in VBTB gebruikt en zijn uit 1999
Toekomstig arbeidsmarktbeleid zal rekening moeten deze gewijzigde sociaal-economische situatie. De instrumenten zullen moeten worden aangepast om effectief te blijven. De vraag is hoe dat moet. In dat kader doet het IBO-onderzoek voorstellen. De werkgroep adviseert de I/D-banen om te zetten in reguliere banen en het Wiw-budget vrij door gemeenten te laten gebruiken. Het regeerakkoord lijkt deze kant op te gaan. Ook wordt gesproken over afschaffing van de SPAK en de subsidies voor langdurig werklozen. Het nieuwe kabinet wil 1 miljard euro bezuinigen op de Melkert-banen en andere subsidies voor laaggeschoolde arbeid. Dat impliceert het schrappen van driekwart van de ruim 50.000 Melkert-banen. Wij zien meer in het advies van de RWI; dat pleit voor enerzijds flexibilisering, maar anderzijds voor gereserveerde functies in de collectieve sector voor langdurig werklozen (herziene I/D-banen). Kan de minister dit uiteen zetten in VBTB-termen:
* Wat zullen de gevolgen zijn voor de huidige kwetsbare werknemers:
komen ze ook in aanmerking voor de "genormaliseerde" banen? Of zullen velen
van hen weer werkloos worden omdat ze het in open marktconforme
sollicitaties zullen verliezen?
* en wat zullen de gevolgen zijn als nuttige functies zoals
tramconducteur, conciërge, stadswachten, opvangleidsters verdwijnen? Er
wordt namelijk geen extra geld gereserveerd voor deze zogenaamde
normaliseringsslag. In het beste geval is het een grote wisseltruc;
stadswachten worden b.v. omgezet in reguliere politiebanen (je noemt ze
surveillanten) en dat geldt als uitbreiding van banen bij de politie. Zo
wordt onder het mom van investeren feitelijk bezuinigd.
Het gaat mij nu niet om de kritiek van VVD-wethouder Dales uit Amsterdam of
zijn LPF-collega De Faria uit Rotterdam, die de veiligheid en toezicht in de
buurten zien instorten (dreun voor de stad). Maar hoe kunnen we in
VBTB-termen meten dat het - ongetwijfeld veel betere nieuwe beleid - ook
veel effectiever zal zijn?
Voorbeeld 3. Publiek doel: verbetering volksgezondheid
ZOn-Mw is een nog vrij pril samenwerkingsverband van ZorgOnderzoek Nederland (ZON) en Medische wetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO-MW). Het instituut is actief op het hele terrein van gezondheid en ziekte, preventie, zorg en de organisatie van de zorg. ZON-Mw is een ZBO, dat door VWS is opgezet zonder dat het ministerie daarbij heeft gezorgd voor een goede opzet van planning en -controlecyclus. Nu blijkt dat er sprake is van onderuitputting bij ZON-Mw, meent de minister er goed aan te doen het budget structureel met maar liefst 40% te reduceren. De eerste vraag, die men daarbij kan stellen, is of het wel terecht is dat ZON-Mw de gevolgen moet dragen van het niet goed opzetten van de organisatie door het ministerie van VWS. Minstens zo belangrijk in de VBTB-discussie is echter of het publieke belang wel met de reductie van het budget gediend is. ZON-Mw moet bijvoorbeeld onderzoek doen naar het chronisch vermoeidheidssyndroom en onderzoek naar allerlei psychische stoornissen. Belangrijk voor de volksgezondheid en niet in de laatste plaats voor de WAO-discussie? Preventieve campagnes, zoals voor veilig rijen, tegen alcoholgebruik en roken, dreigen geen vervolg te krijgen. Onderzoek naar RSI lijkt gevaar te lopen. De VBTB-gedachte is hierbij ver te zoeken. Er wordt bezuinigd zonder naar het publieke belang en de daarbij behorende operationele doelstellingen te kijken. Het oplossen van problemen zou voorop moeten staan. Maar hoe komen oplossingen in zicht als het budget daarvoor wordt teruggebracht, is mijn vraag aan de minister.
Voorbeeld 4. Publiek doel: duurzame energie
De afgelopen vier jaar is er bij het budget voor duurzame energie steeds
sprake van onderuitputting. Dat was niet bepaald omdat het doel bereikt was.
De prestaties op het gebied van duurzame energie zijn gewoon mager. De
onderuitputting komt omdat vanwege allerlei min of meer technische redenen
het geld niet kon worden weggezet. In de VBTB-gedachte zou het publiek
belang en het operationele doel voorop hebben moeten staan. Een heel
concreet geval toont aan dat dat niet het geval is. Een grootschalig project
voor zonne-energie in een nieuwbouwwijk bij Heerhugowaard komt niet meer van
de grond omdat de financiering daarvan - die door het ministerie van EZ in
het vooruitzicht was gesteld - vanwege formele regels niet rond komt. De
Energiepremieregeling wordt alleen aan de eigenaar uitgekeerd en pas
achteraf. Gemeenten en projectontwikkelaars kunnen dat wel voorfinancieren,
maar hebben veel te weinig zekerheid dat de regelingen dan nog bestaan. De
perspectieven voor investeerders zijn dus te onzeker om nog langer vooraf
geld in dergelijke projecten te steken. Er zijn oplossingen denkbaar.
Nogmaals, het gaat om het doel. Waar een wil is, is ook in dit geval een
weg. De recente evaluatie van de EPR toont zelfs aan dat door de inzet van
zon-pv de bespaarde hoeveelheid CO2 in absolute termen groter is dan door de
inzet van HR-verwarmingsketels, zuinige koelkasten e.d. Alleen het
aanbrengen van isolatiematerialen in de gebouwde omgeving levert een grotere
CO2-besparing. Wil het kabinet dan ook bevorderen dat zo snel mogelijk zo'n
regeling wordt aangevuld of omgebouwd, zodat het doel wordt gehaald (meer
zonne-energie, ook in grote projecten) in plaats van dat bureaucratie dat in
de weg staat Voor het Heerhugowaard-project is het van urgente betekenis
omdat anders de deelname aan het Europese SunCitiesproject en de Brusselse
subsidie daarvoor in het water valt. Dus graag snelle actie door de
minister, zowel hier als in Brussel.
Voorbeeld 5. Publiek doel: meer politie
Minister Zalm en minister De Vries hebben de capaciteit op de politiescholen
al dit jaar vol laten lopen met leerlingen. Dat was slim want dan zijn ze
opgeleid. Maar het is ook riskant want ze kunnen pas in dienst worden
genomen als het nieuwe kabinet er voldoende nieuwe arbeidsplaatsen voor
schept. En dat vergt budgettaire ruimte. Maar hiervoor is in 2003 slechts
100 miljoen euro beschikbaar. Gaat dit nu spaak lopen: een helder doel (meer
politie), een goede tussenstap (scholing) maar straks niet genoeg politie op
straat?
Tot slot
De PvdA vindt VBTB een belangrijk proces, dat moet leiden tot een
doelmatiger beleid. De hele overheid zou van de VBTB-filosofie doordrongen
moeten raken. Om te beginnen bij het nieuwe regeerakkoord. De ARK heeft dit
balletje dan ook al terecht opgegooid. Het nieuwe kabinet zou VBTB harder
moeten maken. Aangegeven dient te worden welke publieke belangen gediend
moeten worden en hóe die bereikt moeten worden. Tenslotte moet aangetoond
worden dat het beleid ook daadwerkelijk heeft bijgedragen tot dienen van die
publieke belangen. Geen wollige verhalen en techniek maar boter bij de vis
graag. Ik kan me voorstellen dat de volgende minister van Financiën in een
debat met de Kamer laat weten welke publieke belangen het nieuwe kabinet wil
dienen, hoe die belangen vertaald worden in operationele doelen en hoe het
effect van de inspanningen zal worden gemeten. Zo'n overleg met de nieuwe
minister van Financiën vormt een doorstart van het VBTB-project. Een goed
tijdstip zou ergens tussen Prinsjesdag en de behandeling van de begrotingen
zijn. Ik wil minister Zalm vragen te bevorderen dat zijn opvolger zo'n debat
met ons aangaat en daarmee de belangrijke traditie, die onder minister Zalm
is begonnen, met kracht voort te zetten. Die hommage verdient deze
vertrekkende minister. Wellicht vraag ik de Kamer daarover een uitspraak te
doen.