Consumentenbond
Consument krijgt vergelijkende informatie over operators
3 juli 2002
Consumentenbond blij met monitor mobiele telefonie
De Consumentenbond is verheugd dat vandaag de
samenwerkingsovereenkomst voor de kwaliteitsmonitor mobiele telefonie
eindelijk is getekend. De operators gaan de kwaliteit van de
telefoonverbinding en hun helpdesk onder onafhankelijk toezicht meten.
De resultaten daarvan worden gepubliceerd in de Consumentengids.
Twee jaar geleden heeft de Consumentenbond een grootschalig onderzoek
gedaan naar de kwaliteit van het netwerk en de service van de
aanbieders van mobiele telefonie. De uitkomsten van dit onderzoek
hebben consumenten destijds geholpen bij het maken van een keuze
tussen de vijf aanbieders.
Staatssecretaris De Vries heeft bij de presentatie van de uitkomsten
in april 2000 geëist dat de aanbieders van mobiele telefonie binnen
drie maanden met elkaar afspraken zouden maken over het structureel
meten van de kwaliteit en het publiceren daarover. Zo niet, dan zou
zij dat afdwingen via een wettelijke verplichting.
Het maken van onderlinge afspraken over zo'n kwaliteitsmonitor mobiele telefonie heeft echter twee jaar geduurd. Vandaag hebben het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de aanbieders van mobiele telefonie, de Stichting Telecomgebruikers Nederland en de Consumentenbond hun handtekening gezet onder de samenwerkingsovereenkomst. Een onafhankelijke instantie (TNO) gaat toezien op de juistheid van de metingen en de Consumentenbond gaat als onafhankelijke organisatie de uitkomsten publiceren.
De Consumentenbond is verheugd dat consumenten nu weer onafhankelijke
keuze-informatie gaan krijgen. Nog dit jaar zullen de eerste metingen
worden uitgevoerd, die naar verwachting in januari 2003 in de
Consumentengids worden gepubliceerd.
Onlangs heeft de Consumentenbond de uitkomsten gepresenteerd van een
onderzoek naar onder andere het aanbod van mobiele telefonie en mobiel
bellen vanuit het buitenland. De bond heeft toen de stelling verdedigd
dat zelfregulering in de markt van mobiele telefonie niet werkt. Nu de
kwaliteitsmonitor toch is opgericht, hoopt de Consumentenbond dat de
operators over hun koudwatervrees heen zijn en meer zaken met de
branche te regelen zijn. Zo verwacht de Consumentenbond nog dit jaar
met de bedrijven algemene voorwaarden vast te stellen die voor de hele
branche gaan gelden.