Nederlands Politie Instituut
Reactie op regeerakkoord
Aan de fracties van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
L.S.
Hierbij ontvangt u enige kanttekeningen van het Korpsbeheerdersberaad
bij het concept "Strategisch akkoord Kabinet CDA, LPF en VVD" versie 2
juli 2002.
Deze reactie beperkt zich tot enkele onderdelen van de paragraaf
veiligheid.
Kanttekeningen bij het concept "Strategisch akkoord Kabinet CDA, LPF
en VVD" versie 2 juli 2002.
Criminaliteitsbestrijding
De korpsbeheerders onderschrijven het voornemen op korte termijn een
ambitieus programma van maatregelen uit te voeren ter versterking van
de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de politie en de
rechtshandhaving. De navolgende punten dienen naar hun oordeel een
verdere uitwerking te krijgen in het beleidsprogramma. Uiteraard zijn
zij graag bereid in overleg met de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties tot een nadere uitwerking te komen.
Effectieve inzet en capaciteit politie
Korpsbeheerders zijn van mening dat de bestaande capaciteit optimaal
wordt benut. Waar ruimte is voor verbetering zijn al acties in gang
gezet, bijvoorbeeld:
het benutten van de mogelijkheden die de CAO biedt om
politiemensen flexibel in te zetten;
het verbeteren van het capaciteitsmanagement binnen de
politie;
het toepassen van functiedifferentiatie, zowel aan de
`onderkant' van de organisatie (surveillanten, ambtenaren met
buitengewone opsporingsbevoegdheid) als in specialistische functies;
het verbeteren van in- en externe samenwerking door het
standaardiseren en uniformeren van ICT hard- en software.
Korpsbeheerders ondersteunen:
het versterken en vereenvoudigen van de samenwerking tussen
politie, marechaussee, douane en krijgsmacht;
het intensiveren van de samenwerking tussen politie en
toezichthouders onder regie van de politie;
het uitbreiden van de bevoegdheid tot het verbinden van
voorwaarden aan de toestemming tot het houden van grootschalige
commerciële publieksactiviteiten.
Voorgaande laat onverlet dat er behoefte is aan uitbreiding van de
politie met voldoende gekwalificeerde politiemensen om te zorgen dat
Nederland veiliger wordt. De passages over de uitbreiding van de
politie in het Strategische akkoord geven naar de mening van de
korpsbeheerders onvoldoende duidelijkheid op dit punt.
Ter toelichting de volgende berekening:
Het tenminste volledig benutten van de opleidingscapaciteit om het
aantal agenten en marechaussees substantieel te vergroten, betekent
voor de politie dat jaarlijkse minimaal 3200 mensen in opleiding
worden genomen. Rekening houdend met de vervangingsvraag bij de
politie, levert dit per jaar 2000 extra agenten op. Dit resulteert in
het feit dat er in de komende 4 jaar 8000 extra mensen instromen in de
politieopleiding. Voor het jaar 2003 wordt echter geen extra geld
beschikbaar gesteld voor het benutten van de opleidingscapaciteit. Dit
betekent voor de korpsen dat de continuïteit van de instroom wordt
verstoord. Verder betekent dit voor het LSOP dat de recent opgebouwde
opleidingsinfrastructuur in 2003 niet volledig wordt benut en wellicht
moet worden ingekrompen.
Financiële middelen
Korpsbeheerders zien dat gegeven de economische verwachtingen de
ruimte voor investeringen in nieuw beleid beperkt is, maar dat een
substantieel deel van deze ruimte al wordt aangewend voor het
vergroten van veiligheid. Wij zijn van mening dat de effectiviteit van
het politiewerk mede afhankelijk is van de capaciteit van
ketenpartners. Dit betekent naar onze mening dat het genoemde bedrag
voor criminaliteitsbestrijding, rechtshandhaving en rampenbestrijding
van 700 miljoen euro en 100 miljoen euro voor het opvangen van
verwachte tegenvallers absoluut onvoldoende is om de doelen uit het
hoofdstuk veiligheid uit het Strategisch akkoord te realiseren.
Om wat betreft de politie geen onhaalbare verwachtingen te wekken, geven wij aan dat het binnen het beschikbare financiële kader niet mogelijk is om zowel het benutten van de opleidingscapaciteit, als het verbeteren van de ICT en als het verbeteren van de kwaliteit van de politie tegelijkertijd te realiseren. Dit betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden. Als alle ingezette kwaliteitsverbeteringen voor de politie worden doorgezet, hetgeen wenselijk is, zal dit uiteindelijk ten koste gaan van de beschikbare politiecapaciteit.
Hieronder wordt nog eens globaal ingegaan op deze financiële
knelpunten:
Uit onderzoek is gebleken dat de politie voor de normale
bedrijfsvoering jaarlijks 200 miljoen euro extra nodig heeft. Behalve
voor de kosten van de bedrijfsvoering zijn deze gelden nodig om de
ingezette kwaliteitsverbeteringen op het gebied van ICT,
Politieonderwijs 2002, C2000 en GMS (leidend tot een betere en
snellere inzet van de politie, in samenwerking met
veiligheidspartners) te financieren. Los hiervan zijn wij van mening
dat er de komende jaren een substantiële stijging van de kosten voor
de korpsen zal plaatsvinden met name op het gebied van ICT. Daarbij
komen nog eenmalige `frictiekosten' die ontstaan bij de implementatie
van onder andere C2000 en de veiligheidsregio's.
De hiervoor genoemde uitbreiding door de extra instroom van 8000
agenten in het politieonderwijs komt hier bovenop. De structurele
lasten die met deze uitbreiding samenhangen bedragen ongeveer 500
miljoen euro (oplopend) in 2006.
Samenvattend:
Uitbreiding personeel 500 miljoen euro
Aanpassen normvergoeding en
ontwikkelingen ICT 500 miljoen euro
Kwaliteit politiefunctie
Korpsbeheerders ondersteunen de inzet van andere diensten,
stadswachten en toezichthouders ter versterking van het toezicht onder
directe operationele regie van de politie. Deze diensten vormen een
aanvulling op de politietaak. Zij kunnen niet de werkzaamheden
overnemen van gekwalificeerd politiepersoneel. Het inzetten van
toezichthouders moet dus los gezien worden van de noodzakelijke
uitbreiding van de politiecapaciteit.
Korpsbeheerders vinden de voorgestelde uitbreiding van de politie met
een lagere rang en nog beperktere taak dan de huidige
politiesurveillant strijdig met de doelstelling het gezag in het
publieke domein te versterken. De aanwezigheid van medewerkers in
politie-uniform met (nagenoeg) geen bevoegdheden leidt tot
verwachtingen bij de burger die niet kunnen worden waargemaakt, tot
niet-consequent optreden en daarmee tot verdere uitholling van het
gezag van de overheid.
Organisatie politie
Korpsbeheerders ondersteunen, zoals bekend, dat de Minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vanuit zijn
verantwoordelijkheid voor het beheer met de korpsbeheerders stringente
afspraken maakt over realistische en gekwantificeerde doelen.
Korpsbeheerders zijn van mening dat de aansturing door het OM van een
nationale recherche ondergebracht bij het KLPD principieel onjuist is,
omdat de beheersverantwoordelijkheid van het KLPD bij de Minister van
BZK ligt. Juister zou zijn om in plaats van aansturing te spreken over
prioriteitstelling door het OM. In dat geval kan de structuur in
opbouw van de nationale recherche worden gehandhaafd en kan de politie
als eenheid blijven opereren.
Wij vertrouwen erop dat u deze kanttekeningen wilt betrekken in de
komende gedachtewisseling over het Strategisch akkoord in de Tweede
Kamer. De opmerkingen worden mede ondersteund door de Raad van
Hoofdcommissarissen.
Hoogachtend,
mr. I.W. Opstelten
Voorzitter Korpsbeheerdersberaad
Den Haag, 3 juli 2002