Ingezonden persbericht
De NVON stuurt brief over Tweede Fase naar onderhandelaars
De Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in de Natuurwetenschappen stuurt een brief over de wijzigingen in de Tweede Fase havo/vwo naar Balkenende, Herben en ZalmVLISSINGEN, 20020703 -- In een brief die de NVON richt aan de onderhandelaars van de nieuwe regeringspartijen uit zij haar vrees voor het verlies aan kwaliteit in het natuurwetenschappelijk onderwijs. De voorgestelde wijzigingen in de Tweede Fase veroorzaken tijdgebrek voor praktisch werk en de nodige begripsontwikkeling. Bovendien houden de wijzigingen geen rekening met de samenhang tussen vakken die voor leerlingen van belang is. Leerlingen zijn hiervan de dupe doordat ze onvoldoende voorbereid een vervolgopleiding starten en docenten doordat ze meer leerlingen in minder tijd moeten lesgeven. Op de lange duur zal deze ontwikkeling haar weerslag hebben op de natuurwetenschappelijke en technische beroepssectoren.
De NVON reageert met de brief op de nota "Continuïteit en
vernieuwing in de tweede fase havo/vwo" die staatsecretaris
Adelmund (onderwijs) januari 2002 naar buiten bracht en naar
aanleiding waarvan op het ministerie nadere plannen worden
ontwikkeld. In deze nota wordt onder andere voorgesteld om
alle examenvakken in de Tweede Fase een gelijke omvang te
geven. Voor de vakken natuurkunde, scheikunde en biologie
betekent dat een grote vermindering in lesuren. Bij de
invoering van de Tweede Fase werd ook al het aantal lesuren
van deze vakken in mindering gebracht.
Natuurwetenschappelijk onderwijs met kwaliteit is bij de
voorgestelde urenomvang niet meer mogelijk volgens de NVON.
Natuurwetenschappelijke vakken in bovenbouw havo en vwo
kenmerken zich door de praktische onderzoeksvaardigheden die
leerlingen opdoen en het 'formeel' denken wat de leerling
leert. Aangezien dit soort vaardigheden niet door zelfstudie
verkregen kunnen worden is voldoende lestijd voor leerlingen
een vereiste. Daarom pleit de NVON voor voldoende uren voor
de natuurwetenschappelijke vakken.Voldoende samenhang tussen
vakken was tot nu toe in de tweede fase gewaarborgd, doordat
bepaalde leerlingen bijvoorbeeld biologie, natuurkunde en
scheikunde verplicht in hun pakket hadden. De voorgestelde
wijzigingen brengen ook hier verandering in. Volgens de NVON
is dit een misser voor de aansluiting op de
vervolgopleidingen, waar de Tweede Fase toch vooral om
begonnen is. De NVON pleit voor behoud van het karakter van
de twee natuurprofielen zoals die nu in de Tweede Fase zijn
samengesteld.
Tenslotte stelt de NVON in haar brief vast dat in de nota
het vak ANW (Algemene Natuurwetenschappen) onterecht van
tafel wordt geveegd voor de helft van de leerlingen in de
Tweede Fase. Zij zouden het vak niet nodig hebben. Dit
terwijl ANW een algemeen vormend vak is, zoals Nederlands en
Engels. In onze huidige maatschappij moet iedereen zich een
mening kunnen vormen over gasboringen, genetische
modificatie, kloneren, xenotransplantie en andere
technologieën die met de ontwikkelingen in de
natuurwetenschap te maken hebben. Het vak ANW richt zich bij
uitstek op het ontstaan van kennis en technologieën en op de
meningsvorming erover.
De NVON is een vereniging van docenten en toa's (technisch
onderwijs assistenten) in natuurwetenschappelijke vakken.
Haar leden geven voornamelijk les op middelbare scholen in
de vakken biologie, natuurkunde, scheikunde,
natuur/scheikunde en ANW. De ruim 3800 leden van de NVON
zijn werkzaam in alle delen van ons land.