Ingezonden persbericht
Den Haag, 3 juli 2002
EUROPEAN MEDIA & MARKETING SURVEY 2002 BEVESTIGT:
CNN INTERNATIONAL LEIDENDE NIEUWSZENDER IN EUROPA
STERKE GROEI AANTAL KIJKERS NAAR CNN INTERNATIONAL
CNN schrijft dit jaar geschiedenis in het EMS (European Media & Marketing Survey) onderzoek met een stijging van 39% voor wat betreft dagelijkse kijkers in Europa, de scherpste stijging van dagelijkse kijkers in Europa ooit in de geschiedenis van het EMS-onderzoek, een stijging van 4,2 naar 5,8%. Met de extra groei in wekelijks, maandelijks en jaarlijks kijkerspubliek bekrachtigen de resultaten van dit jaarlijkse onderzoek de leidende positie van de internationale nieuwszender onder de Europese kijkers. In 2002 behaalde CNN hogere kijkcijfers en een grotere groei dan zijn internationale concurrenten.
De resultaten van EMS 2002 bevestigen dat CNN meer welvarende Europeanen bereikt dan enige andere nieuwszender, met een bereik van bijna 43% (4.530.000 volwassenen van 25 jaar en ouder) van de 4% meestverdienenden in Europa. CNN kan bogen op de grootste toename van publiek vergeleken met vorig jaar van alle internationale nieuwszenders - in dagelijks en wekelijks bereik - met duidelijke afstand tot de andere zenders. Daarnaast behaalde CNN de op één na grootste toename van publiek voor wat betreft het maandelijks bereik.
"TV nieuws als genre heeft altijd hoog op de prioriteitenlijst van kijkers gestaan, en nog nooit zo hoog als afgelopen jaar," aldus Kevin Razvi, Executive Vice President, News Advertising Sales voor Turner Broadcasting System International, de moederorganisatie van CNN. "Dit onderzoek bevestigt CNN's prominente rol en het leiderschap als nieuwszender, zuiver en alleen door prestatie, en wat nog belangrijker is, het bevestigt de kwaliteit van het publiek dat naar CNN kijkt."
CNN bereikte een hoogtepunt in het EMS onderzoek met een wekelijks bereik van 19.5%, 2.3 procentpunten meer dan de cijfers van vorig jaar. De maandelijkse groei zette de trend voort waarbij CNN zijn voorsprong op concurrent Euronews vergrootte tot 10%. De twee zenders behaalden percentages van respectievelijk 33.4% en 23%.
Tony Maddox, CNN Senior Vice President, Europa, Midden-Oosten en Afrika ziet in de groei van CNN in het jaarlijkse onderzoek een bevestiging van de ontwikkelingen die CNN het laatste jaar doormaakte. "CNN heeft aanzienlijk geïnvesteerd in nieuwe studio's in Londen, de Europese programmering vermeerderd en een sterk geprofileerde marketingcampagne gevoerd die gericht was op de sterke punten van CNN.
Als de sterke resultaten een weerspiegeling zijn van onze activiteiten het afgelopen jaar, dan ondersteunen zij niet alleen onze verslaggeving bij 'breaking news' gebeurtenissen, maar wijzen zij ook op een teken van vertrouwen in de ontwikkelingen van de zender en ons belang voor de kijkers naar internationaal nieuws in Europa."
Didier Mormesse, CNN Vice President International Research benadrukt dat de groei die CNN het laatste jaar doormaakte niet alleen kan worden toegeschreven aan de gebeurtenissen op 11 september en de nasleep daarvan."Hoewel het kijkgedrag duidelijk is beïnvloed door de tragische gebeurtenissen in 2001 mag dit niet de enige verklaring zijn voor CNN's kijkcijferrecord. Alle internationale nieuwszenders vertoonden een sterke groei in kijkcijfers vergeleken met EMS 2001, maar de resultaten van EMS, die geheel 2001 beslaan, laten zien dat het bereik van CNN substantieel is toegenomen in de eerste helft van het jaar."
---