GroenLinks
-
Bij overlast mag weg afgesloten worden voor vrachtvervoer
2 juli 2002
In Nederland distributieland dendert het internationaal vrachtvervoer
dag en nacht in en uit. Op doortocht naar Oost en Zuid-Europa
veroorzaakt dat vrachtverkeer in het centrum van Europa helaas vaak
overlast. Om die overlast tegen te gaan mag een lidstaat besluiten
bepaalde wegen in het weekend en met feestdagen af te sluiten voor
zwaar verkeer. Het Europees Parlement stemde dinsdag 2 juli in met
voorstellen om de rijverboden in Europa beter op elkaar af te stemmen.
Het Europees Parlement besloot dat lidstaten internationaal zwaar vrachtvervoer op feestdagen en in het weekend mogen beperken. Alleen wegen van het zogenoemde Trans-Europees netwerk mogen afgesloten worden voor vrachtverkeer. In de winter is dit van zaterdag 22.00 tot zondag 22.00 uur. 's Zomers mag het vrachtverkeer al vanaf zeven uur zaterdagochtend geweerd worden. Een lidstaat mag ook besluiten de weg voor vrachtverkeer af te sluiten als dat in het belang is van de verkeersveiligheid of het milieu (smogvorming).
Algemeen belang
GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman vindt het goed dat de
huidige situatie gehandhaafd blijft en formeel is vastgelegd: "De
Nederlandse transportsector is een van de belanghebbenden. Zij willen
altijd kunnen doorrijden en zodoende de snelste en de goedkoopste zijn
in de concurrentieslag met de binnenvaart en spoor." Volgens Bouwman
is dit niet in het algemeen belang van Europa. "Hoewel de beslissing
van vandaag ingaat tegen de belangen van de Nederlandse
transportsector ben ik voorstander van dit beleid. Het rijverbod
draagt bij aan de verkeersveiligheid en beperkt de overlast. Als iets
van Nederland naar Italië vervoerd moet worden, horen de Alpendorpen
daar niet onder te lijden. De landen aan de rand van Europa hebben een
alternatief, namelijk vervoer over water, dat moeten ze stimuleren."
Uitzonderingen
Op initiatief van de transportcommissie is er, naast bederfelijke
levensmiddelen, melk en fruit, een uitzondering voor het vervoer van
bloemen of verse tuinbouwproducten. Bouwman stemde hiermee in maar
vindt dat multi-modaal vervoer, combinaties van weg, spoor en
scheepvaart, gestimuleerd moet worden.
Informatiesysteem
Daarnaast drong het Europees Parlement aan op een Europees
informatiesysteem dat truckers informeert over de exacte regels in de
verschillende landen. Bouwman: "Natuurlijk is van groot belang dat de
chauffeurs weten wanneer welke weg is afgesloten. Op die manier
ondervindt het vrachtvervoer de minste hinder van de maatregel."
Lidstaten die een rijverbod instellen, moeten zorgdragen voor
voldoende faciliteiten op parkeerplaatsen voor de chauffeurs die
noodgedwongen moeten wachten.
-
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl