Gemeente Hilversum
Bebording schilparkeren
Juridisch is er niets op aan te merken, maar de automobilisten
begrepen de bedoeling niet altijd. Reden voor de gemeente om de
zoneborden waarmee de gemeente het parkeerregime rond het centrum
aanduidt, aan te passen.
Hier en daar worden borden verhangen zodat ze beter zichtbaar zijn en
opvallen. En er komen herhalingsborden om de overgang tussen betaald-
en vergunningparkeren beter aan te geven. Op plekken waar veel
weggebruikers niet in de gaten hebben dat het parkeerregime nog steeds
geldt, worden herhalingsborden geplaatst. Juridisch was de manier
waarop de gemeente het parkeerregime aanduidt, volkomen in orde. Een
aantal weggebruikers kon er geen wijs uit. Met misverstanden en
ergernis als gevolg. Dat is ook de belangrijkste constatering in het
evaluatieverslag over het schilparkeren. Schilparkeren is het
gecombineerde systeem van betaald- en vergunningsparkeren rond het
centrum. Aanvankelijk zou het schilparkeren pas over een half jaar
worden geëvalueerd, maar op verzoek van de raadscommissie Verkeer en
Buurt is dit vervroegd. De raadscommissie bespreekt de evaluatie op 26
augustus.
Uitbreiden
In de schilgebieden neemt het aantal geparkeerde autos af, maar direct
buiten de zone staan meer autos. Met name in de omgeving van de
Geuzenweg en in de Bloemenbuurt ontvangen we hierover klachten. Toch
wordt het parkeerregime voorlopig niet uitgebreid. Zomaar uitbreiden,
zonder dat daar een adequate beleidsmatige onderbouwing aan ten
grondslag ligt, zou bij de Commissie Beroep- en Bezwaarschriften op
bezwaar stuiten. Daarom gaat de gemeente komende tijd een beleid
ontwikkelen waarin de visie van de gemeente op het parkeren nader
wordt uitgewerkt. Pas in de loop van volgend jaar kunnen op zn vroegst
voorstellen voor uitbreiding worden verwacht. Maar intussen gebruikt
de gemeente de uitkomst van de evaluatie om op korte termijn
verbetering in de bebording aan te brengen.
Bezwaarschriften
In de evaluatie is ook de parkeersituatie van het bedrijfsleven
meegenomen. Slechts 6% van de bedrijven maakt gebruik van de
schrapparkeerkaarten. In de evaluatie wordt voorgesteld om op sommige
plaatsen het aantal parkeerplaatsen uit te breiden. Thuiszorg heeft
veel last van het schilparkeren. Samen met de instelling wordt nu
gezocht naar een oplossing voor het probleem. Sinds het schilparkeren
is ingevoerd, in januari van dit jaar, is het aantal bezwaarschriften
tegen naheffingsaanslagen (boete) fors gestegen. Protesteerden
voorheen 9,4%, het aantal dat nu een bezwaarschrift indient is
opgelopen tot 12%. Het verschil laat zich makkelijk verklaren door de
onbekendheid met het nieuwe systeem. Komende kwartalen verwacht de
gemeente dat het aantal bezwaarschriften zal dalen. Simpelweg omdat de
bebording dan is verbeterd en er dus minder misverstanden zijn.
Datum bericht 2 juli 2002