Gemeente Hilversum
Eenrichtingsverkeer Gijsbrecht van de baan
Het winkelgebied van de Gijsbrecht van Amstelstraat krijgt geen
eenrichtingsverkeer, maar blijft vanuit twee richtingen bereikbaar.
Uitstallingen blijven er mogelijk, zij het iets beperkt. Dat zijn de
belangrijkste keuzes die Burgemeester en wethouders van Hilversum
maken in het Definitief Ontwerp voor de herinrichting van het
winkeldeel van de Gijsbrecht. Met de keuze voor een aangepaste
tweerichtingsvariant honoreert B&W de overheersende mening zoals die
naar voren kwam tijdens de inspraakavond van 30 mei en in de enquête
over de in maart gehouden proef met eenrichtingsverkeer. We hebben een
uiterste poging gedaan de verschillende belangen met elkaar te
verzoenen, ik denk dat we daarin zijn geslaagd, aldus wethouder Karen
Heerschop van Verkeer.
Veiligheid fietsers
Eind mei bracht de gemeente zowel een één- als een
tweerichtingsvariant in de inspraak. In beide
varianten stond de veiligheid van de fietser voorop. Het Definitief
Ontwerp dat nog door de gemeenteraad moet worden goedgekeurd, neemt de
veiligheid van de fietser opnieuw als uitgangspunt. Het Definitief
Ontwerp voor twee richtingen laat zelfs een verbetering zien ten
opzichte van de oorspronkelijke tweerichtingsvariant. Die voorzag
deels in een vrijliggend fietspad, deels in een fietssuggestiestrook.
Thans wordt over de hele lengte tussen de Bosdrift en de Neuweg een
vrijliggend fietspad geprojecteerd.
Dat is mogelijk geworden door een andere indeling van de beschikbare
ruimte. De breedte van de rijweg wordt teruggebracht van 6,50 naar
6,00 meter en de breedte van de parkeervakken gaat terug van 2,75
inclusief schampstrook naar maximaal 2,40 meter. Voor het fietspad
wordt ook in het nieuwe voorstel de minimum-maat van anderhalve meter
aangehouden. Voor de voetganger wordt tussen de Neuweg en de
Hilvertsweg twee meter gereserveerd.
Uitstallingen beperkt mogelijk
Door de nieuwe indeling tussen de gevels is het toch mogelijk beperkte
ruimte te reserveren voor uitstallingen. De winkeliers kunnen daartoe
een strook benutten van minimaal 1 meter. Uit vooroverleg met
ondernemers die door het uitstallingsverbod uit de oorspronkelijke
tweerichtingsvariant het meest werden gedupeerd, is al naar voren
gekomen dat zij daarmee kunnen leven.
Laden en lossen
In het Definitief Ontwerp blijft er een laad- en losplaats over, bij
de vestiging van Albert Heijn op de hoek van de Hilvertsweg. Laden en
lossen op de rijweg geeft in de visie van de gemeente in de nieuwe
situatie minder problemen, nu de fietsers niet meer over de rijbaan
fietsen, maar een eigen, veilige plek hebben.
Voordelen
Het Definitief Ontwerp voor de herinrichting van het winkeldeel van de
Gijsbrecht van Amstelstraat combineert de voordelen van de
oorspronkelijke varianten voor resp.één- en tweerichtingsverkeer.
Belangrijkste voordeel ten opzichte van de eenrichtingsvariant is
uiteraard dat de winkels beter bereikbaar zijn en dat een paar wegen
in de omgeving zoals de Neuweg niet geconfronteerd worden met een
verdubbeling of verdrievoudiging van het autoverkeer.
Verder kan de bus in twee richtingen door het winkelgebied rijden.
Opwaardering winkelgebied
De volledige herinrichting van de openbare ruimte zorgt voor een
belangrijke verbetering van het aanzien en de uitstraling van het
winkeldeel van de Gijsbrecht van Amstelstraat. De opwaardering van het
gebied krijgt gestalte door de eenduidige indeling en het gebruik van
nieuwe, hoogwaardige materialen. Weliswaar wordt een aantal minder
gezonde bomen in het gebied gerooid, maar met de aanplant van nieuwe
bomen wordt voor de toekomst de groene uitstraling van de Gijsbrecht
van Amstelstraat gegarandeerd.
Verkeersremmende maatregelen
Ook in de nu voorgestelde tweerichtingssituatie krijgt het winkeldeel
van de Gijsbrecht verkeersremmende voorzieningen. Bij de Bosdrift en
de Neuweg krijgt de Gijsbrecht van Amstelstraat inritconstructies, die
de voorrang van de beide radialen markeren. En op alle kruisingen met
zijstraten komen, ook voor de bus aanvaardbare, drempelplateaus met
daaroverheen zebrapaden.
Kosten
De nu gekozen inrichting kan gerealiseerd worden met hetzelfde budget
als voor de oorspronkelijke eenrichtingsvariant beschikbaar was, een
bedrag van 1,1 miljoen.
Daarvan krijgt de gemeente in het kader van de verbetering van de
verkeersveiligheid ongeveer 400.000,-- aan subsidies terug.
Verdere besluitvorming
Het Definitief Ontwerp voor de herinrichting van het winkeldeel van
Gijsbrecht van Amstelstraat wordt op 26 augustus besproken door de
raadscommissie Verkeer en Buurt. Omdat het tweerichtingsverkeer een
afwijking betekent van Plan Wegen zal ook de gemeenteraad het ontwerp
nog moeten goedkeuren.
datum bericht 2 juli 2002