Ingezonden persbericht


Procter & Gamble en MatrixOne sluiten licentieovereenkomst

MatrixOne introduceert applicatie voor Product Lifecycle Management (PLM)

in Consumer Packaged Goods (CPG) branche en farmaceutische industrie

Amsterdam, 2 juli 2002 ? MatrixOne (Nasdaq: MONE), de toonaangevende

aanbieder van product lifecycle management (PLM)-oplossingen voor

bedrijfsketens, gaat een door Procter & Gamble (P&G) op het eMatrix

platform gebouwde applicatie voor het beheer van technische specificaties

op de markt brengen en aanbieden aan producenten van Consumer Packaged

Goods (CPG) en de farmaceutische industrie. MatrixOne en P&G hebben hiertoe

een licentieovereenkomst gesloten. P&G heeft zelf op basis van deze

applicatie honderden miljoenen dollars bespaard, kwaliteitsverbeteringen

gerealiseerd en de time-to-market van nieuwe producten verkort.

Op basis van MatrixOne's platform voor product collaboration, eMatrix,

heeft P&G een applicatie gebouwd die werkprocessen en een informatiesysteem

voor het beheer van de creatie, beoordeling, goedkeuring, distributie en

opslag van alle technische specificaties die een fabrikant van

consumentengoederen nodig heeft, verenigt in een enkele database. MatrixOne

zal dit bewezen product op de markt brengen als een van de toepassingen in

haar Value Chain Portfolio.

In de CPG-markt beginnen fundamentele processen met de creatie van een

technische specificatie voor een product of een materiaal in een product.

Deze 'specs' kunnen ook van toepassing zijn op verpakkingen, testmethoden,

verwerkingsmethoden, regelgeving in de afzetlanden, goedkeuringen van

leveranciers en andere operationele procedures. De specificatie wordt

vervolgens gerouteerd voor beoordeling door collega's, herzien op basis van

het verzamelde commentaar, en uiteindelijk formeel goedgekeurd. Dit proces

vergt veel inspanning en tijd, omdat in de CPG-industrie specificaties nog

complexer zijn dan in de meeste andere branches. Er moet immers rekening

gehouden worden met onder meer combinaties van grondstoffen en formules met

uiteenlopende esthetische variaties, promotionele verpakkingen en

samenstellingen; verschillende veiligheids- en regulatieve eisen; en

goedkeuringen van testmethoden, verwerkingsmethoden en leveranciers in

verschillende landen.

Om bovenstaande processen te beheersen zal MatrixOne de P&G-applicatie op

de markt brengen als softwarepakket waarmee alle specificaties kunnen

worden beheerd in een database die toegankelijk is voor iedereen in de

organisatie die ze nodig heeft. De database kan tevens worden opengesteld

voor leveranciers. De op eMatrix gebaseerde P&G-applicatie biedt de

volgende voordelen:


· Kostenbesparing: CPG- en farmaceutische bedrijven kunnen de specificaties van alle leveranciers van een bepaald materiaal standaardiseren en in dezelfde database bijeenbrengen. Hierdoor kunnen grotere volumes worden afgenomen en prijsvoordelen worden bedongen. P&G reduceerde op deze manier de kosten van materialen zoals golfkarton, pigmenten en chemicaliën met honderden miljoenen dollars;


· Tijdbesparing: Hergebruik van specificaties voorkomt dubbel werk. De ontwikkeltijd wordt verkort doordat werkprocessen sneller verlopen. Bedrijven kunnen hun producten hierdoor sneller op de markt brengen en additionele omzet realiseren.


· Kwaliteitsverbetering: De applicatie houdt eigen productiebedrijven en externe leveranciers op de hoogte van de laatste materiaalspecificaties, waardoor steeds de juiste materialen worden geleverd en fabrieken controleerbaar produceren volgens de laatste specificaties.

"MatrixOne's collaboration technologie heeft ons beter dan enig ander

platform in staat gesteld om onze specificaties en de relaties tussen

specificaties flexibel vast te leggen. Dit is cruciaal voor het delen van

informatie in grote, wereldwijde CPG-ondernemingen," aldus Steve David,

Chief Information Officer (CIO) van Procter & Gamble. "Onze op eMatrix

opgebouwde applicatie heeft ons reeds enorme besparingen opgeleverd. Met de

huidige licentieovereenkomst krijgt MatrixOne de kans om de gehele CPG- en

farmaceutische industrie te helpen om tegen lagere kosten betere producten

op de markt te brengen."

Over Procter & Gamble

P&G verkoopt 250 merken aan vijf miljard consumenten in 140 landen. P&G

investeert bijna 2 miljard dollar per jaar om haar producten te ontwikkelen

en te verbeteren ? het meest van alle consumentengoederenproducenten ter

wereld. P&G's Global Licensing and External Business Development

organisatie heeft als doel om zeker te stellen dat het bedrijf de waarde

van haar technologieën en knowhow maximaliseert door het verkopen, in

licentie geven en in sommige gevallen doneren van technologieën. De unit is

ook verantwoordelijk voor het licentiëren van een aantal P&G handelsmerken.

P&G levert onder meer de volgende merken: Pampers®, Tide®, Ariel®, Always®,

Whisper®, Pantene®, Bounty®, Pringles®, Folgers®, Charmin®, Downy®, Lenor®,

Iams®, Olay®, Clairol Nice 'n Easy®, Herbal Essences®, Crest®, Vicks® and

Actonel®. P&G heeft bijna 106.000 mensen in dienst in meer dan 80 landen.

Meer informatie over P&G is beschikbaar op www.pg.com.

Over MatrixOne

MatrixOne verandert de manier waarop producten op de markt worden gebracht

door klanten te helpen om de juiste producten op winstgevende wijze sneller

op de markt te brengen. Samen met haar partners biedt MatrixOne product

lifecycle management (PLM)-oplossingen die bedrijven in staat stellen in

hun wereldwijde bedrijfsketens kosten te verminderen, innovatie te

versnellen en hun inkomsten te maximaliseren. MatrixOne heeft wereldwijd

ongeveer 600 klanten in onder meer de technologiesector, ruimtevaart en

defensie, de automobielindustrie, de communicatiebranche, de

consumentenmarkt, de mechanische en machine-industrie, in de markt voor

medische apparatuur en de procesindustrie. Onder andere GE, Procter &

Gamble, Philips, Siemens, Agilent Technologies, Johnson Controls en Honda

gebruiken MatrixOne-technologie. Het hoofdkantoor van MatrixOne bevindt

zich in Westford, Massachusetts en het bedrijf heeft vestigingen in

Noord-Amerika, Europa en Azië en distributeurs in Zuid-Amerika en

Australië. Bezoek www.matrixone.com voor meer informatie.