AutoRai
2-7-2002
Mégane II: karakter, plezier en rust
De Mégane II hatchback 5-deurs en 3-deurs vormen het startschot voor
de complete vernieuwing van het aanbod van Renault in het
belangrijkste volumesegment op de Europese automobielmarkt.
Uiteindelijk zal programma X84 uit zeven modellen bestaan met ieder
een zeer duidelijke persoonlijkheid. De Mégane II wijdt het nieuwe
C-platform van de Alliantie Renault-Nissan in en vormt een belangrijke
commerciële, financiële en industriële pijler in het rendabele
groeibeleid van Renault. Dit programma introduceert een gloednieuw
element in de Renault traditie: de individuele hatchback. Samengevat
in drie woorden is deze auto compact, expressief en dynamisch. Het
bijzondere design maakt deze auto tot een persoonlijkheid. Mégane II
doet wat zijn design belooft: dynamisch en gecontroleerd rijplezier.
Het ontwerp van de Mégane is gericht op optimale veiligheid voor
iedereen op alle plaatsen en past daarmee in lijn van zijn voorganger
die best-in-class was in zijn segment voor wat betreft veiligheid. De
Mégane II profiteert ook van de innovaties op het gebied van comfort
en intelligentie in de auto die door Renault in alle hogere segmenten
zijn geïntroduceerd. Kwaliteit en milieuvriendelijkheid staan centraal
in het Mégane II project: de betrouwbaarheid en duurzaamheid behoren
tot het hoogste niveau op de markt en met de milieueisen is rekening
gehouden vanaf het begin tot het einde van de levensduur van de auto.
De uitstekende scores zijn de resultaten van vijftig jaar bestudering
van de oorzaken en gevolgen van ongelukken, onderzoek naar veiligheid,
aanzienlijke investeringen in onderzoek naar de verschijnselen rondom
ongelukken en de juiste bedrijfscultuur.
Een antiduik-airbag voorin
De Mégane II 5-deurs en 3-deurs zijn in 29 maanden tijd ontwikkeld, de
beste tijd die Renault ooit neerzette, doordat er minder tijd aan
onderzoek werd besteed en de industrialisatietijd werd gehalveerd. Let
wel, daarbij werd geen compromis gedaan m.b.t. de goedkeuringsetappes.
Dit resultaat is bereikt dankzij een nieuwe benadering van het
management: de industriële teams werden al in een vroeg stadium bij
het project betrokken. Dit zorgde voor een aanzienlijke verhoging van
de rentabiliteit. Renault heeft 2,1 miljard euro geïnvesteerd, waarvan
bijna de helft besteed is aan industrie: voor de fabriek in het
Spaanse Palencia voor de productie van de 5-deurs en de 3-deurs
hatchback en voor de fabriek in het Franse Douai voor de productie van
de 5-deurs en later van de nieuwe Scénic. Een derde fabriek in het
Turkse Bursa zal de Mégane Sedan gaan produceren.
Met de Mégane II wordt het C-platform officieel in gebruik genomen, het tweede dat samen met Nissan wordt gebruikt. Het is ontworpen voor de productie van autos uit het lagere middensegment van beide merken en zal meer dan 25% van de productie van de Alliantie vertegenwoordigen tegen 2006, ofwel ongeveer 1,8 miljoen autos.
De Mégane II is van meet af aan ontworpen als een internationaal programma en zal verkocht worden in 75 landen. In Europa streeft Renault naar 14% van het M1 segment en er wordt uitgegaan van een evenredige bijdrage van de verschillende autos.
Mégane II, bijzonder design
De Mégane II heeft een duidelijke identiteit en is eerst leverbaar in
een 3-deurs en een 5-deurs hatchback versie. De Mégane II heeft
hetzelfde innovatieve design als de Avantime en de Vel Satis. Ze komt
naar voren als onderscheidend in een segment waar de autos erg op
elkaar lijken, doordat ze zowel op emotie als op ratio inspeelt. Het
is een energieke auto waarvan het sportieve karakter met name tot
uitdrukking komt in de bestuurdersruimte. De auto is een feest om in
te rijden.
Ze is robuust en er is bijzondere aandacht besteed aan de afwerking
van de materialen en de naden. In de auto is alles modern, sober en
ergonomisch. Het Touch Design wordt voor het eerst toegepast in een
seriegeproduceerde auto, een bewijs voor de zorg die is besteed aan
het ontwerp van de auto. De Mégane II beantwoordt aan de algemene
behoefte van eenvoudig in gebruik waarmee rekening is gehouden bij
iedere keuze in de ontwikkelingsfase. Ten slotte is deze nieuwe auto
innovatief door de uitgebreide keuze die de klant wordt geboden. De
combinatiemogelijkheden zijn haast oneindig voor wat betreft motoren,
uitrustingen en kleurstellingen in het interieur.
Soepel en zelfverzekerd, de Mégane II is duidelijk dynamisch De Mégane II heeft een gloednieuw platform en heeft ook een nieuwe voor- en achtertrein, die nauwkeurig sturen en doeltreffend filteren. De Mégane II vertoont een zeer efficiënt rijgedrag zowel op het gebied van wegligging als van remgedrag waardoor de auto onder alle omstandigheden goed stuurt. Naast ABS, noodstopbekrachtiging en bandenspanningcontrole innoveert de Mégane II met de levering van het nieuwe generatie van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP, waarin onderstuurcontrole is geïntegreerd. De xenon-koplampen bevatten een vernieuwd systeem voor adaptieve hoogtecorrectie.
De elektrische variabele stuurbekrachtiging draagt bij aan een nauwkeurig rijgedrag met bekrachtigingskarakteristieken die zijn afgestemd op het functieprofiel. De Mégane is ergonomisch zo ontworpen dat de bestuurder één geheel vormt met de auto.
De Mégane II zal vanaf de lancering verkrijgbaar zijn met een
uitgebreid aanbod zuinige en krachtige benzine- en dieselmotoren in
combinatie met de nieuwe generatie versnellingsbakken. Het
benzinemotorgamma zal bij de lancering bestaan uit drie motortypes:
1.4 16v 98 pk, 1.6 16v 115 pk en 2.0 16v 136 pk, waarvan de laatste
twee uitgerust zijn met variabele inlaatnokkenastiming dat zorgt voor
meer rijplezier en een zuiniger verbruik. Al deze benzinemotoren
voldoen aan de fiscale eisen IF05, waaraan de subsidie van 275 is
verbonden. Het dieselgamma van de Mégane II zal in eerste instantie
bestaan uit de motortypes 1.5 dCi 80 pk (slechts 120 g CO2/km, en zo
gunstig om in 2002 in brandstofcategorie A te vallen met 1000
subsidie) en 1.9 dCi 120 pk, twee turbodieselmotoren met common rail
voorzien van de laatste technische snufjes. De handgeschakelde 5- en 6
bakken en de automaten van de Mégane zijn ontwikkeld om het potentieel
van al deze motoren optimaal te benutten. Een belangrijk element voor
rijplezier en comfort in de auto is de akoestiek en deze heeft bij de
Mégane II veel aandacht gekregen in de vorm van grondig onderzoek en
innovatieve toepassingen.
De Mégane II biedt uitmuntende veiligheid
Het ontwerp van de Mégane II past in de lijn van haar voorganger, die
best in class was en van de Laguna, de veiligste auto op de markt en
de enige die vijf sterren behaalde bij de Euro NCAP tests. De
verstevigde constructie van de Mégane II met geprogrammeerde
absorptie- en kreukelzones garandeert een perfecte reactie bij
aanrijdingen. Voor wat betreft de bescherming van de inzittenden
beschikt de Mégane II over een uitgebreide reeks uitrustingen met het
Spanning Reductie Systeem van de derde generatie (SRP3) dat gericht is
op een maximale en identieke bescherming op alle zitplaatsen.
Bovendien is Renault weer baanbrekend op het gebied van veiligheid met
de Mégane II 3-deurs die een wereldprimeur heeft met een
antiduik-airbag op de voorste zitplaatsen.
Intelligent comfort in de auto en comfortprestaties uit het hogere
segment
De Mégane II combineert de knowhow van Renault op het gebied van
comfort en intelligentie in de auto. Voor deze auto zijn innovatieve
keuzes op het gebied van architectuur gemaakt, zoals een panoramisch
open dak en de dubbele platte bodemplaat, een ingenieus concept.
De Mégane II zorgt voor de nodige eenvoud met de nieuwe Renault Card
voor handsfree openen, sluiten èn starten. De Mégane zorgt ook voor
nog meer gebruiksgemak met een tankklep met ingebouwde tankdop. Het is
een bundeling van alle innovaties afkomstig van autos uit het hogere
segment. Zo biedt de Mégane II onder meer veel technische
uitrustingen, zoals een keuze uit twee Carminat navigatiesystemen,
waarvan één met een wegklapbaar 16x9 scherm, of een
snelheidsregelaar,-begrenzer. De regen- en lichtsensoren zorgen ook
mede voor veilig en comfortabel rijden.
Kwaliteit en milieuvriendelijkheid staan centraal in het Mégane II
project
Bij het ontwerp is aandacht besteed aan de kleinste details. Daardoor
levert de Mégane II dan ook een optimale kwaliteit zodat de auto zeer
betrouwbaar en duurzaam is. Hierdoor zijn de onderhoudskosten lager en
blijft de restwaarde hoger. Door verbetering van bijvoorbeeld
elektrische en elektronische betrouwbaarheid door een
multiplexsysteem, meer beveiligingen tegen diefstal of zelfs door de
12 jaar anticorrosie-garantie kan er met een gerust hart worden
gereden. De Mégane II is het eerste Renault programma waarin het
Milieubeleid Levensduur van autos werd geïntegreerd. Hierbij wordt
verder gegaan dan werken aan de beperking van brandstofgebruik en CO2
emissie, er wordt getracht de niet bruikbare autos opnieuw te
recyclen.