AutoRai

2-7-2002

Mégane II: karakter, plezier en rust

De Mégane II hatchback 5-deurs en 3-deurs vormen het startschot voor de complete vernieuwing van het aanbod van Renault in het belangrijkste volumesegment op de Europese automobielmarkt.

Uiteindelijk zal programma X84 uit zeven modellen bestaan met ieder een zeer duidelijke persoonlijkheid. De Mégane II wijdt het nieuwe C-platform van de Alliantie Renault-Nissan in en vormt een belangrijke commerciële, financiële en industriële pijler in het rendabele groeibeleid van Renault. Dit programma introduceert een gloednieuw element in de Renault traditie: de individuele hatchback. Samengevat in drie woorden is deze auto compact, expressief en dynamisch. Het bijzondere design maakt deze auto tot een persoonlijkheid. Mégane II doet wat zijn design belooft: dynamisch en gecontroleerd rijplezier. Het ontwerp van de Mégane is gericht op optimale veiligheid voor iedereen op alle plaatsen en past daarmee in lijn van zijn voorganger die best-in-class was in zijn segment voor wat betreft veiligheid. De Mégane II profiteert ook van de innovaties op het gebied van comfort en intelligentie in de auto die door Renault in alle hogere segmenten zijn geïntroduceerd. Kwaliteit en milieuvriendelijkheid staan centraal in het Mégane II project: de betrouwbaarheid en duurzaamheid behoren tot het hoogste niveau op de markt en met de milieueisen is rekening gehouden vanaf het begin tot het einde van de levensduur van de auto. De uitstekende scores zijn de resultaten van vijftig jaar bestudering van de oorzaken en gevolgen van ongelukken, onderzoek naar veiligheid, aanzienlijke investeringen in onderzoek naar de verschijnselen rondom ongelukken en de juiste bedrijfscultuur.

Een antiduik-airbag voorin
De Mégane II 5-deurs en 3-deurs zijn in 29 maanden tijd ontwikkeld, de beste tijd die Renault ooit neerzette, doordat er minder tijd aan onderzoek werd besteed en de industrialisatietijd werd gehalveerd. Let wel, daarbij werd geen compromis gedaan m.b.t. de goedkeuringsetappes. Dit resultaat is bereikt dankzij een nieuwe benadering van het management: de industriële teams werden al in een vroeg stadium bij het project betrokken. Dit zorgde voor een aanzienlijke verhoging van de rentabiliteit. Renault heeft 2,1 miljard euro geïnvesteerd, waarvan bijna de helft besteed is aan industrie: voor de fabriek in het Spaanse Palencia voor de productie van de 5-deurs en de 3-deurs hatchback en voor de fabriek in het Franse Douai voor de productie van de 5-deurs en later van de nieuwe Scénic. Een derde fabriek in het Turkse Bursa zal de Mégane Sedan gaan produceren.

Met de Mégane II wordt het C-platform officieel in gebruik genomen, het tweede dat samen met Nissan wordt gebruikt. Het is ontworpen voor de productie van autos uit het lagere middensegment van beide merken en zal meer dan 25% van de productie van de Alliantie vertegenwoordigen tegen 2006, ofwel ongeveer 1,8 miljoen autos.

De Mégane II is van meet af aan ontworpen als een internationaal programma en zal verkocht worden in 75 landen. In Europa streeft Renault naar 14% van het M1 segment en er wordt uitgegaan van een evenredige bijdrage van de verschillende autos.

Mégane II, bijzonder design
De Mégane II heeft een duidelijke identiteit en is eerst leverbaar in een 3-deurs en een 5-deurs hatchback versie. De Mégane II heeft hetzelfde innovatieve design als de Avantime en de Vel Satis. Ze komt naar voren als onderscheidend in een segment waar de autos erg op elkaar lijken, doordat ze zowel op emotie als op ratio inspeelt. Het is een energieke auto waarvan het sportieve karakter met name tot uitdrukking komt in de bestuurdersruimte. De auto is een feest om in te rijden.

Ze is robuust en er is bijzondere aandacht besteed aan de afwerking van de materialen en de naden. In de auto is alles modern, sober en ergonomisch. Het Touch Design wordt voor het eerst toegepast in een seriegeproduceerde auto, een bewijs voor de zorg die is besteed aan het ontwerp van de auto. De Mégane II beantwoordt aan de algemene behoefte van eenvoudig in gebruik waarmee rekening is gehouden bij iedere keuze in de ontwikkelingsfase. Ten slotte is deze nieuwe auto innovatief door de uitgebreide keuze die de klant wordt geboden. De combinatiemogelijkheden zijn haast oneindig voor wat betreft motoren, uitrustingen en kleurstellingen in het interieur.

Soepel en zelfverzekerd, de Mégane II is duidelijk dynamisch De Mégane II heeft een gloednieuw platform en heeft ook een nieuwe voor- en achtertrein, die nauwkeurig sturen en doeltreffend filteren. De Mégane II vertoont een zeer efficiënt rijgedrag zowel op het gebied van wegligging als van remgedrag waardoor de auto onder alle omstandigheden goed stuurt. Naast ABS, noodstopbekrachtiging en bandenspanningcontrole innoveert de Mégane II met de levering van het nieuwe generatie van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP, waarin onderstuurcontrole is geïntegreerd. De xenon-koplampen bevatten een vernieuwd systeem voor adaptieve hoogtecorrectie.

De elektrische variabele stuurbekrachtiging draagt bij aan een nauwkeurig rijgedrag met bekrachtigingskarakteristieken die zijn afgestemd op het functieprofiel. De Mégane is ergonomisch zo ontworpen dat de bestuurder één geheel vormt met de auto.

De Mégane II zal vanaf de lancering verkrijgbaar zijn met een uitgebreid aanbod zuinige en krachtige benzine- en dieselmotoren in combinatie met de nieuwe generatie versnellingsbakken. Het benzinemotorgamma zal bij de lancering bestaan uit drie motortypes:
1.4 16v 98 pk, 1.6 16v 115 pk en 2.0 16v 136 pk, waarvan de laatste twee uitgerust zijn met variabele inlaatnokkenastiming dat zorgt voor meer rijplezier en een zuiniger verbruik. Al deze benzinemotoren voldoen aan de fiscale eisen IF05, waaraan de subsidie van 275 is verbonden. Het dieselgamma van de Mégane II zal in eerste instantie bestaan uit de motortypes 1.5 dCi 80 pk (slechts 120 g CO2/km, en zo gunstig om in 2002 in brandstofcategorie A te vallen met 1000 subsidie) en 1.9 dCi 120 pk, twee turbodieselmotoren met common rail voorzien van de laatste technische snufjes. De handgeschakelde 5- en 6 bakken en de automaten van de Mégane zijn ontwikkeld om het potentieel van al deze motoren optimaal te benutten. Een belangrijk element voor rijplezier en comfort in de auto is de akoestiek en deze heeft bij de Mégane II veel aandacht gekregen in de vorm van grondig onderzoek en innovatieve toepassingen.

De Mégane II biedt uitmuntende veiligheid
Het ontwerp van de Mégane II past in de lijn van haar voorganger, die best in class was en van de Laguna, de veiligste auto op de markt en de enige die vijf sterren behaalde bij de Euro NCAP tests. De verstevigde constructie van de Mégane II met geprogrammeerde absorptie- en kreukelzones garandeert een perfecte reactie bij aanrijdingen. Voor wat betreft de bescherming van de inzittenden beschikt de Mégane II over een uitgebreide reeks uitrustingen met het Spanning Reductie Systeem van de derde generatie (SRP3) dat gericht is op een maximale en identieke bescherming op alle zitplaatsen. Bovendien is Renault weer baanbrekend op het gebied van veiligheid met de Mégane II 3-deurs die een wereldprimeur heeft met een antiduik-airbag op de voorste zitplaatsen.

Intelligent comfort in de auto en comfortprestaties uit het hogere segment
De Mégane II combineert de knowhow van Renault op het gebied van comfort en intelligentie in de auto. Voor deze auto zijn innovatieve keuzes op het gebied van architectuur gemaakt, zoals een panoramisch open dak en de dubbele platte bodemplaat, een ingenieus concept.

De Mégane II zorgt voor de nodige eenvoud met de nieuwe Renault Card voor handsfree openen, sluiten èn starten. De Mégane zorgt ook voor nog meer gebruiksgemak met een tankklep met ingebouwde tankdop. Het is een bundeling van alle innovaties afkomstig van autos uit het hogere segment. Zo biedt de Mégane II onder meer veel technische uitrustingen, zoals een keuze uit twee Carminat navigatiesystemen, waarvan één met een wegklapbaar 16x9 scherm, of een snelheidsregelaar,-begrenzer. De regen- en lichtsensoren zorgen ook mede voor veilig en comfortabel rijden.

Kwaliteit en milieuvriendelijkheid staan centraal in het Mégane II project
Bij het ontwerp is aandacht besteed aan de kleinste details. Daardoor levert de Mégane II dan ook een optimale kwaliteit zodat de auto zeer betrouwbaar en duurzaam is. Hierdoor zijn de onderhoudskosten lager en blijft de restwaarde hoger. Door verbetering van bijvoorbeeld elektrische en elektronische betrouwbaarheid door een multiplexsysteem, meer beveiligingen tegen diefstal of zelfs door de 12 jaar anticorrosie-garantie kan er met een gerust hart worden gereden. De Mégane II is het eerste Renault programma waarin het Milieubeleid Levensduur van autos werd geïntegreerd. Hierbij wordt verder gegaan dan werken aan de beperking van brandstofgebruik en CO2 emissie, er wordt getracht de niet bruikbare autos opnieuw te recyclen.