Apple Benelux

Beginnende filmmakers baren opzien in Cinecittà

Cinecittà-beeldmontage

Met behulp van Apple technologie heeft een groep filmmakers van de Cinecittà-filmstudio's in Italië zes schitterende, korte films van professionele kwaliteit gemaakt, zonder gebruik te maken van de conventionele, dure en ingewikkelde systemen voor het maken en nabewerken van films.

De naam Cinecittà ('Filmstad') doet onmiddellijk denken aan regisseurs als Fellini, Rossellini, De Sica, Visconti en Blasetti, die niet alleen in Italië maar ook internationaal een belangrijke stempel op de filmwereld hebben gedrukt. Hun meesterwerken, en die van vele anderen, kwamen tot stand in de legendarische filmstudio's van Cinecittà.

Tegenwoordig heerst er, 65 jaar na de oprichting, meer bedrijvigheid dan ooit en is Cinecittà nog steeds een van de toonaangevende studio's wat betreft het gebruik van nieuwe, creatieve technologieën.

Voortbordurend op deze traditie heeft Felice Laudadio, directeur van Cinecittà Holding, in samenwerking met de nationale filmacademie (Scuola Nazionale di Cinema) en het nationale filminstituut (Istituto Luce) de Cinecittà Digital Awards in het leven geroepen.

Cinecittà in cijfers:

opgericht in 1937, ongeveer 6 km buiten Rome gevestigd 73 gebouwen, waaronder 16 studio's
totale oppervlakte 600.000 m², waarvan:
40.000 m² straten en pleinen
35.000 m² tuinen en werkruimten

Uit 627 inzendingen werden zes scripts gekozen en de winnaars kregen de kans een korte film te maken met uitsluitend digitale technologie, die door de partners van Cinecittà Holding ter beschikking werd gesteld.

Het resultaat hiervan was 'Lo sguardo digitale' ('De digitale blik'), een film bestaande uit zes korte films die zijn gebaseerd op de winnende filmscenario's. Het eindresultaat werd op het afgelopen filmfestival van Berlijn vertoond, als onderdeel van het "Special Events"-programma.

'De prijswinnaars mochten als eersten ter wereld werken met het prototype van een Thomson-filmcamera, die elke nuance kan vastleggen dankzij meer dan 9 miljoen pixels', aldus David Bush, directeur van Cinecittà Digital.

Ik denk dat Apple dezelfde impact zal hebben in de filmwereld als destijds in de reclamewereld met DTP. Apple zal de manier waarop we werken op revolutionaire wijze veranderen.

'Er is meer dan 21 uur aan filmmateriaal opgenomen op D6-tapes. Dit materiaal is met het Pinnacle CinéWave-systeem geconverteerd naar een enorme hoeveelheid beelden en geïnstalleerd op nieuwe Power Macintosh G4-computers. De oorspronkelijk in de dv-structuur opgenomen beelden werden aan het einde van het bewerkingsproces vervangen door het originele, niet-gecomprimeerde HD-materiaal (High Definition).' 'Zelfs de nabewerking van het geluid is uitgevoerd op de Macintosh werkstations', legt Bush uit. 'De nieuwste versie van Steinberg Nuendo bood de juiste oplossing voor de geluidsbewerking. En voor composities en effecten hebben we de nieuwste versie van Pinnacle Commotion gebruikt.'

Power Mac G4, Cinema Display, Final Cut Pro en Cinema Tools

'Beide programma's waren geïnstalleerd op de Macintosh G4-werkstations en waren geïntegreerd met Final Cut Pro. Ten slotte werd gebruikgemaakt van LaCie-opslagsystemen om de ongelooflijke hoeveelheid beelden te beheren die voortkwamen uit het gebruik van de HD-structuur.'
David Bush
David Bush, directeur van Cinecittà Digital

'Het verwerken van dergelijke hoogwaardige beeldsequenties, zoals die in de HD-structuur, is slechts één aspect van deze geweldige ervaring', aldus Bush. 'Vergeet niet dat één seconde HD-video meer dan 100 MB opslagruimte in beslag neemt. Dat betekent dus ongeveer 100 GB voor 15 minuten aan filmmateriaal. De editors die zich bezighielden met de nabewerking waren aanvankelijk sceptisch: ze konden zich niet voorstellen dat ze hetzelfde resultaat zouden kunnen behalen als met de speciale technologie waarmee zij tot nu toe hadden gewerkt. En ook nog eens tegen een tiende van de kosten. Ze waren verbluft door de capaciteit en flexibiliteit van het systeem: eigenschappen die zich bovendien vertaalden in een grotere productie-efficiëntie.'

De editors die zich bezighielden met de nabewerking waren verbluft door de capaciteit en flexibiliteit van het systeem; eigenschappen die zich bovendien vertaalden in een grotere productie-efficiëntie.

'Gezien de behaalde resultaten zullen we in de toekomst zeker blijven werken met en investeren in Apple computers', besluit Bush. 'Ik denk dat Apple dezelfde impact zal hebben in de filmwereld als destijds in de reclamewereld met DTP. Apple zal de manier waarop we werken op revolutionaire wijze veranderen.'

Apple producten:

Twee Power Mac G4-computers met twee 800-MHz processors Final Cut Pro 2.0.2
Apple Cinema Display en 17-inch Apple Studio Display

Producten van andere fabrikanten:

Pinnacle CinéWave HD System
Pinnacle Commotion 4.0
Steinberg Nuendo for Macintosh
LaCie TX12000 RAID-systeem

Startpagina > Creatie > Cinecittà