Apple Benelux
Beginnende filmmakers baren opzien in Cinecittà
Cinecittà-beeldmontage
Met behulp van Apple technologie heeft een groep filmmakers van de
Cinecittà-filmstudio's in Italië zes schitterende, korte films van
professionele kwaliteit gemaakt, zonder gebruik te maken van de
conventionele, dure en ingewikkelde systemen voor het maken en
nabewerken van films.
De naam Cinecittà ('Filmstad') doet onmiddellijk denken aan regisseurs
als Fellini, Rossellini, De Sica, Visconti en Blasetti, die niet
alleen in Italië maar ook internationaal een belangrijke stempel op de
filmwereld hebben gedrukt. Hun meesterwerken, en die van vele anderen,
kwamen tot stand in de legendarische filmstudio's van Cinecittà.
Tegenwoordig heerst er, 65 jaar na de oprichting, meer bedrijvigheid dan ooit en is Cinecittà nog steeds een van de toonaangevende studio's wat betreft het gebruik van nieuwe, creatieve technologieën.
Voortbordurend op deze traditie heeft Felice Laudadio, directeur van Cinecittà Holding, in samenwerking met de nationale filmacademie (Scuola Nazionale di Cinema) en het nationale filminstituut (Istituto Luce) de Cinecittà Digital Awards in het leven geroepen.
Cinecittà in cijfers:
opgericht in 1937, ongeveer 6 km buiten Rome gevestigd
73 gebouwen, waaronder 16 studio's
totale oppervlakte 600.000 m², waarvan:
40.000 m² straten en pleinen
35.000 m² tuinen en werkruimten
Uit 627 inzendingen werden zes scripts gekozen en de winnaars kregen
de kans een korte film te maken met uitsluitend digitale technologie,
die door de partners van Cinecittà Holding ter beschikking werd
gesteld.
Het resultaat hiervan was 'Lo sguardo digitale' ('De digitale blik'),
een film bestaande uit zes korte films die zijn gebaseerd op de
winnende filmscenario's. Het eindresultaat werd op het afgelopen
filmfestival van Berlijn vertoond, als onderdeel van het "Special
Events"-programma.
'De prijswinnaars mochten als eersten ter wereld werken met het
prototype van een Thomson-filmcamera, die elke nuance kan vastleggen
dankzij meer dan 9 miljoen pixels', aldus David Bush, directeur van
Cinecittà Digital.
Ik denk dat Apple dezelfde impact zal hebben in de filmwereld als
destijds in de reclamewereld met DTP. Apple zal de manier waarop we
werken op revolutionaire wijze veranderen.
'Er is meer dan 21 uur aan filmmateriaal opgenomen op D6-tapes. Dit
materiaal is met het Pinnacle CinéWave-systeem geconverteerd naar een
enorme hoeveelheid beelden en geïnstalleerd op nieuwe Power Macintosh
G4-computers. De oorspronkelijk in de dv-structuur opgenomen beelden
werden aan het einde van het bewerkingsproces vervangen door het
originele, niet-gecomprimeerde HD-materiaal (High Definition).' 'Zelfs
de nabewerking van het geluid is uitgevoerd op de Macintosh
werkstations', legt Bush uit. 'De nieuwste versie van Steinberg Nuendo
bood de juiste oplossing voor de geluidsbewerking. En voor composities
en effecten hebben we de nieuwste versie van Pinnacle Commotion
gebruikt.'
Power Mac G4, Cinema Display, Final Cut Pro en Cinema Tools
'Beide programma's waren geïnstalleerd op de Macintosh G4-werkstations
en waren geïntegreerd met Final Cut Pro. Ten slotte werd
gebruikgemaakt van LaCie-opslagsystemen om de ongelooflijke
hoeveelheid beelden te beheren die voortkwamen uit het gebruik van de
HD-structuur.'
David Bush
David Bush, directeur van Cinecittà Digital
'Het verwerken van dergelijke hoogwaardige beeldsequenties, zoals die
in de HD-structuur, is slechts één aspect van deze geweldige
ervaring', aldus Bush. 'Vergeet niet dat één seconde HD-video meer dan
100 MB opslagruimte in beslag neemt. Dat betekent dus ongeveer 100 GB
voor 15 minuten aan filmmateriaal. De editors die zich bezighielden
met de nabewerking waren aanvankelijk sceptisch: ze konden zich niet
voorstellen dat ze hetzelfde resultaat zouden kunnen behalen als met
de speciale technologie waarmee zij tot nu toe hadden gewerkt. En ook
nog eens tegen een tiende van de kosten. Ze waren verbluft door de
capaciteit en flexibiliteit van het systeem: eigenschappen die zich
bovendien vertaalden in een grotere productie-efficiëntie.'
De editors die zich bezighielden met de nabewerking waren verbluft door de capaciteit en flexibiliteit van het systeem; eigenschappen die zich bovendien vertaalden in een grotere productie-efficiëntie.
'Gezien de behaalde resultaten zullen we in de toekomst zeker blijven
werken met en investeren in Apple computers', besluit Bush. 'Ik denk
dat Apple dezelfde impact zal hebben in de filmwereld als destijds in
de reclamewereld met DTP. Apple zal de manier waarop we werken op
revolutionaire wijze veranderen.'
Apple producten:
Twee Power Mac G4-computers met twee 800-MHz processors
Final Cut Pro 2.0.2
Apple Cinema Display en 17-inch Apple Studio Display
Producten van andere fabrikanten:
Pinnacle CinéWave HD System
Pinnacle Commotion 4.0
Steinberg Nuendo for Macintosh
LaCie TX12000 RAID-systeem
Startpagina > Creatie > Cinecittà