Ingezonden persbericht

Keurmerk voor ICT-leveranciers in het onderwijs

Nederland~ICT en Stichting Ict op School hebben afgesproken samen een keurmerk te ontwikkelen voor leveranciers van ICT-producten en -diensten aan scholen voor primair en voortgezet onderwijs. Hierover ondertekenen beide organisaties dinsdag 2juli 2002 een intentieverklaring. Het initiatief wordt ondersteund door Stichting Kennisnet en Nationaal Platform Onderwijs en Informatiesamenleving.

Nederland~ICT en Stichting Ict op School zijn van mening dat scholen effectiever en efficiënter gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van ICT. Ook hebben scholen in het primair en voortgezet onderwijs vaak behoefte aan meer transparantie in het aanbod op ICT-gebied. Daarnaast hebben ICT-bedrijven behoefte aan meer bundeling, samenhang en transparantie in de vraag van scholen. Om aan beide knelpunten tegemoet te komen en zo de inzet van ICT in het onderwijs te stimuleren, willen beide organisaties een keurmerk ontwikkelen; een keurmerk bedoeld voor alle ICT-bedrijven die leveren aan scholen in het primair en voortgezet onderwijs.

Voor de verdere uitwerking van de ideeën rond het keurmerk wordt een gezamenlijke commissie in het leven geroepen, die twee taken krijgt: q De commissie stelt criteria op voor bedrijven in de ICT-branche om in aanmerking te komen voor het keurmerk; q De commissie onderzoekt de oprichting van een toetsende instantie die vaststelt of bedrijven die in aanmerking komen voor het keurmerk (blijven) voldoen aan de voornoemde criteria. De criteria vormen het referentiekader van deze toetsende instantie.

Het is de bedoeling, dat het keurmerk binnen zes maanden gerealiseerd wordt.

Nederland~ICT is de federatie van ICT-branche-organisaties en heeft als belangrijke taak het stimuleren van de rol van ICT in de Nederlandse economie en samenleving.

Stichting Ict op School is opgericht met als doel scholen voor primair en voortgezet onderwijs in staat te stellen op effectieve en efficiënte wijze informatie- en communicatietechnologie in het onderwijs te integreren.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht