Gemeente Eemnes
Gemeenteberichten week 27
Bouwplannen
Ingekomen meldingen/aangevraagde bouwvergunningen
- Wolfstedelaan 60, bouwen serre achterkant woning, ingekomen 24 juni
2002.
- Bramenberg 25, plaatsen dakkapel, ingekomen 25 juni 2002.
- Goyergracht Zuid 27a, bouwen hoefslagoverkapping, ingekomen 26 juni
2002.
Verleende toestemming/bouw- en monumentenvergunningen
- Veldweg 41, vergroten woning en bouwen berging, verzonden 27 juni
2002.
- Pijlenkamp 68, plaatsen dakkapel, verzonden 28 juni 2002.
- Wakkerendijk 178 en 178a, verbouwen boerderij, verzonden 28 juni
2002.
Voor meer informatie over bouwplannen kunt u zich wenden tot mevrouw
Loman van de sector VROM.
Wanneer u als belanghebbende zich niet met een van deze besluiten kunt
verenigen, dan kunt u hiertegen binnen 6 weken na verzending van het
besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en
wethouders.
Tegelijkertijd kunt u bij spoed (schriftelijk) een voorlopige
voorziening vragen bij de president van de rechtbank, postbus 13023,
3507 LA Utrecht. De kosten die hieraan verbonden zijn bedragen 109,-
voor burgers en 218,- voor rechtspersonen.
Bestemmingsplannen
Voorgenomen vrijstelling bestemmingsplan
- Rijksweg 2, vergroten tijdelijk noodgebouw.
Er kan uitsluitend toestemming worden verleend na vrijstelling van het
bestemmingsplan. Dit bouwplan ligt vanaf 5 juli 2002 twee weken voor
een ieder ter inzage bij de sector VROM. Gedurende deze termijn kunt u
schriftelijk bedenkingen tegen het verlenen van vrijstelling indienen
bij Burgemeester en Wethouders.
Gemeentediensten gesloten
Donderdag 11 juli zijn de sectoren ABW en Staforgaan van het
gemeentehuis gesloten in verband met het jaarlijkse sectoruitje van
het personeel.
Voor de burgerlijke stand kunt u terecht bij de basisadministratie in
het gemeentehuis van: 8.45 tot 9.00 uur.
Herziening verordening behandeling bezwaarschriften
Op 24 juni jl. heeft de gemeenteraad besloten bovengenoemde
verordening te herzien.
Verzoek referendum
Op grond van de tijdelijke referendumwet kunnen kiesgerechtigde
inwoners een (inleidend) verzoek doen hierover een referendum te
houden. Een dergelijk verzoek dient door tenminste 1% van het aantal
kiesgerechtigden te Eemnes (wat neerkomt op een aantal van ca. 65) te
worden ondersteund.
Een verzoek voor een referendum dient binnen 3 weken na deze
bekendmaking bij het gemeentebestuur te worden ingediend.
Het raadsbesluit treedt pas in werking 6 weken na publicatie, tenzij
een geldig inleidend verzoek voor een referendum is ingediend.
Informatie
De verordening ligt tijdens de openstellingsuren ter inzage op de
Basisadministratie. Voor meer informatie kunt u terecht bij de heer
J.A. de Bruijn van de sector ABW, telefoon 5390676.
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Burgemeester en wethouders van Eemnes maken bekend dat de gemeenteraad
op 24 juni jl bovengenoemde verordening heeft vastgesteld.
Daarin zijn regels vastgelegd over het beheer, de toegang tot en de
verstrekking van persoonsgegevens, zoals die zijn opgenomen in de
gemeentelijke basisadministratie (GBA). De rode draad in deze regeling
is de bescherming van persoonsgegevens zoals deze zijn opgenomen in de
GBA, de officiële benaming voor de bevolkingsadministratie.
De verordening treedt in werking op de 22e dag na de bekendmaking
daarvan.
Op deze verordening is de Tijdelijke referendumwet van toepassing. Dat
betekent dat een raadgevend correctief referendum mogelijk is. Een
verzoek tot het houden van een dergelijk referendum moet binnen drie
weken na de bekendmaking schriftelijk worden ingediend het college van
burgemeester en wethouders.
De verordening ligt voor een ieder ter inzage op de afdeling
Basisadministratie op het gemeentehuis.
Intrekking Verordening wet reïntegratie arbeidsgehandicapten
Burgemeester en wethouders van Eemnes maken bekend dat de gemeenteraad
in zijn vergadering van 27 mei 2002 heeft besloten de navolgende
verordening in te trekken:
- verordening Wet reïntegratie arbeidsgehandicapten.
De verordening is niet meer van toepassing door het wegvallen van de
wettelijke basis in de Wet inschakeling Werkzoekenden. De verordening
kan vanaf 1-1-2002 niet meer worden toegepast.
Burgemeester en wethouders van Eemnes maken tevens bekend dat op deze
verordening de Tijdelijke Referendumwet niet van toepassing is.
Wijziging premieverordening
Burgemeester en wethouders van Eemnes maken bekend dat de gemeenteraad
in zijn vergadering van 27 mei 2002 heeft besloten de navolgende
verordening vast te stellen:
- Premieverordening 2002, onder intrekking van de Verordening
premiebeleid Wet inschakeling werkzoekenden d.d. 26 april 1999 en de
vergoeding van kostensoort f. (kosten ten behoeve van sociale
activering), zoals opgenomen in de Beleidsregels Scholing en
Activering d.d. 31 mei1999.
De verordening strekt ertoe om het gemeentelijk premiebeleid aan te
passen aan ontwikkelingen in wetgeving (met name de afschaffing van de
werkaanvaardingspremie van 4.000,-- in verband met de invoering van
een nieuwe fiscale heffingskorting, de zogenaamde toetrederskorting
van 2.269,--. De verordening treedt in werking op 43e dag na
bekendmaking van de verordening en werkt terug tot 1 januari 2002.
Burgemeester en wethouders van Eemnes maken tevens bekend dat op deze
verordening de Tijdelijke Referendumwet van toepassing is. Dit
betekent dat een raadgevend en correctief referendum mogelijk is. Een
verzoek tot het houden van een referendum moet binnen 3 weken na deze
bekendmaking worden ingediend bij de afdeling burgerzaken van de
gemeente.
Afschrift van deze verordening ligt vanaf heden gedurende drie weken
ter inzage op de afdeling Basisadministratie van het gemeentehuis.
Wijziging openingstijden gemeentehuis
In verband met de schoolvakantie zal het gemeentehuis vanaf maandag 1
juli gedurende 6 weken niet in de avonduren geopend zijn.
Het gemeentehuis is op deze maandagen geopend van 09.00 tot 12.00 uur
en van 14.00 tot 16.00 uur.
Op maandagavond 12 augustus is het gemeentehuis weer geopend van 09.00
tot 12.00 en van 14.00 tot 20.00 uur.
Ook de politiepost zal tijdens de schoolvakantie onbezet zijn op de
maandagen. Voor dringende zaken kan men zich wenden tot bureau Baarn,
telefoon 0900 8844.
De balie van de sector VROM is op alle maandagen (zowel binnen als
buiten de schoolvakanties) alleen geopend van 09.00 tot 12.00 en van
14.00 tot 16.00 uur.
Op tijd betalen van aanslag OZB voorkomt extra kosten
Op 30 juni 2002 is de laatste vervaldatum van de aanslag onroerende
zaakbelasting.
Dat betekent dat de gemeente op die datum alle betalingen binnen moet
hebben. Indien u niet op tijd betaald heeft, kunt u een aanmaning
verwachten.
Aan u worden dan ook aanmaningskosten in rekening gebracht (minimaal
4,00 ). Het is ook mogelijk om tijdens de openingsuren van het
gemeentehuis de aanslag contant te betalen.
Vakantie gepland? Regel nu uw reisdocument!
Als u naar het buitenland wilt gaan, bijvoorbeeld op vakantie, moet u
in het bezit zijn van een geldig paspoort. In een groot aantal landen
kunt u volstaan met een Nederlandse identiteitskaart. Deze is
goedkoper dan een paspoort en heeft een handig creditkaartformaat.
Controleer dus ruim van tevoren of uw paspoort of identiteitskaart nog geldig is. De gemeente helpt u hierbij door een brief te sturen naar iedereen van wie het reisdocument de komende maanden gaat verlopen. Als dat zo is, moet u tijdig een nieuw document aanvragen.
Tijdig, omdat een paspoort of identiteitskaart niet meer gemaakt wordt
terwijl u wacht. Op 1 oktober 2001 zijn de nieuwe reisdocumenten
ingevoerd. Daardoor is ook de procedure veranderd en duurt het
aanvragen van een reisdocument of het bijschrijven van kinderen een
dag of vijf.
Het werkt nu als volgt: u vraagt bij uw gemeente een nieuw paspoort of
een Nederlandse identiteitskaart aan. Daarvoor heeft de gemeente uw
persoonsgegevens, uw pasfoto en uw handtekening nodig. Deze gegevens
worden elektronisch naar Haarlem gestuurd. Daar wordt uw reisdocument
gemaakt, opgestuurd naar uw gemeente, waar u het dan kunt afhalen.
Door het gebruik van de nieuwste technieken zijn de nieuwe
reisdocumenten goed beveiligd en beter beschermd tegen fraude.
Het bijschrijven van uw kind(eren) kan alleen in een paspoort. U gaat
dan samen met uw kind naar het gemeentehuis, want in verband met het
vaststellen van de identiteit moet uw kind bij de aanvraag aanwezig
zijn.
Door ruim voor u op reis gaat de geldigheid van uw reisdocument te
controleren en tijdig een nieuwe aan te vragen, kunnen we er met
elkaar voor zorgen dat er geen files ontstaan bij de gemeenten en bij
Enschedé/SDU in Haarlem. De maanden mei tot en met juli zijn de
drukste maanden. Gaat u na de zomerdrukte op vakantie dan kunt u beter
wachten tot na deze periode met het aanvragen van uw paspoort.
Wilt u meer informatie kijk dan op www.paspoortinformatie.nl of
informeer bij uw gemeente. U kunt ook de brochure Vakantie gepland?
Regel nu uw reisdocument! afhalen bij postkantoor, bibliotheek en
gemeentehuis.