Digitale Registratie Systemen in het beroepsonderwijs
BARNEVELD, 20020702 -- Zoals in het bedrijfsleven de ICT een steeds vooraanstaander rol inneemt, wordt ook het systematisch vastleggen van de voortgang en resultaten van leerlingen steeds belangrijker. Tegelijkertijd betekent registreren vaak een administratieve belasting van de docenten, die daardoor steeds minder pedagogisch begeleidend kunnen werken. In een samenwerkingsverband met Ondile BV biedt Terrazur het onderwijs de helpende hand.
De tijd van cijferlijstjes achter in agenda's van leerkrachten lijkt voorbij. De registratie wordt zeker niet eenvoudiger als het om resultaten van stage en zelfgestuurd leren gaat. De voortgang en resultaten van leerlingen systematisch vastleggen wordt steeds belangrijker. Samen met de onderwijsdekundigen van Ondile BV heeft Terrazur een oplossing ontwikkeld voor een toegankelijke registratie bij de voortgang bij tempoverschillen in groepen, de beoordelingsresultaten van de werkhouding van leerlingen en de resultaten van buitenschoolse opdrachten. Via de internet-locatie www.buso.nl kunnen de leerlingen die buitenschoolse activiteiten verrichten, specifieke opdrachten maken en contact onderhouden met hun begeleider op school. Via de intertnet-locatie (website) www.dbsw.nl kunnen allerlei soorten beoordelingen voor leerlingen worden ingevoerd en bijgehouden. Ofschoon de werkhouding in moderne examen- en eindtermdocumenten wordt omschreven, is de beoordeling van de binnenschoolse en buitenschoolse werkhouding in veel teams een moeilijk onderwerp. Het dbsw-systeem is ontworpen voor zelfgestuurde leersystemen. Via de internetlocatie www.dvrs.nl kunnen leerlingen en docenten de voortgang van zelfgestuurde leeractiviteiten digitaal volgen. In steeds meer bedrijven wordt van de werknemers verlangd, dat ze met de computer bijhouden welke werkzaamheden verricht zijn en hoeveel tijd die werkzaamheden in beslag genomen hebben. Het dvrs-systeem heeft tot doel om leerlingen met deze zelfregistratie vertrouwd te maken.
De drie digitale systemen zijn geschikt voor het VMBO èn voor het MBO. Per september 2002 zijn de Digitale Registratie Systemen beschikbaar voor VMBO-afdeling Transport en Logistiek en MBO- BOL -opleiding Manager Opslag en Vervoer. Daarop werd inmiddels ingespeeld middels een demonstratie en een aanbod op 18 juni 2002 aan vijfendertig aanwezige scholen in Zoeterwoude (VMBO) en twaalf in Apeldoorn (MBO). Op beide plaatsen werd de demonstratie bijzonder goed ontvangen. De zich aangemeld hebbende scholen kunnen met ingang van het schooljaar 2002-2003 ook daadwerkelijk aan de gang.
Voor de programma's VMBO Metaal en Elektro wordt het cascomodel uitgewerkt tot een werkend systeem door middel van het ontwikkelen en toevoegen van supplementaire softwarecomponenten en het inbrengen van leer- en sturingsdocumenten. Daarna kunnen scholen en klassen met leerlingen worden toegevoegd en is het systeem helemaal klaar voor gebruik. Voor elk ander programma maar indien gewenst ook voor elk instituut kan dus nu op basis van het cascomodel een passende oplossing worden gerealiseerd met behulp van de hierboven genoemde specifieke inhoudscomponenten, die immers per programma, per bedrijfskolom of per instituut zullen verschillen.