VERENIGING VNO-NCW

Noodklok luidt voor zelfstandig ondernemerschap

GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN:

Platform Zelfstandige Ondernemers
Transport en Logistiek Nederland
Verenigde Eigen Rijders Nederland
Verladersorganisatie EVO
KNV
Vereniging VNO-NCW

ONDERNEMERSORGANISATIES: NOODKLOK LUIDT VOOR ZELFSTANDIG

ONDERNEMERSCHAP

Den Haag, 2 juli 2002 - Voor enkele honderdduizenden zelfstandige ondernemers luidt de noodklok. Ook al heeft de belastingdienst vooraf vastgesteld dat iemand zelfstandig is, de kans is groot dat het UWV (Uitvoering Werknemersverzekeringen) zelfstandige ondernemers binnenkort vertelt dat zij werknemer zijn. Een dergelijke mededeling kan de zelfstandige ondernemer en zijn opdrachtgevers confronteren met forse naheffingen voor de werknemersverzekeringen. De problematiek wordt veroorzaakt door de wetgeving die op 1 januari is ingevoerd met betrekking tot de Verklaring Arbeidsrelatie. 'De politiek heeft zich onvoldoende de economische, juridische en maatschappelijke gevolgen van de wetswijziging gerealiseerd en dient op korte termijn met een aanvaardbare oplossing te komen', aldus de koepelorganisatie voor zelfstandige ondernemers PZO en de organisaties in het vervoer: Transport en Logistiek Nederland, VERN, KNV en Verladersorganisatie EVO. Ook de Vereniging VNO-NCW vindt dat er voor zelfstandige ondernemers en opdrachtgevers snel helderheid moet komen.

Het vreemde is dat de nieuwe wetgeving juist beoogde opdrachtgevers en zelfstandige ondernemers vooraf helderheid te geven. In de praktijk werkt de regelgeving juist totaal omgekeerd. De onduidelijke regelgeving leidt ertoe dat opdrachtgevers op dit moment huiverig zijn om contracten met zelfstandige ondernemers zonder personeel af te sluiten. Zelfstandige ondernemers lopen daardoor veel omzet mis. Ook de opdrachtgevers leiden forse schade doordat zij blijven zitten met werkzaamheden die niet af komen. De politiek zal nu snel duidelijkheid moeten geven dat een zelfstandige ondernemer géén werknemer is. Bij de invoering van de wet is door de ondernemersorganisaties al gewezen op de gevolgen van de wet. De politiek heeft zich echter, naar nu blijkt, met loze toezeggingen het riet in laten sturen. De gevolgen van de nieuwe regels hebben forse schadelijke gevolgen voor de Nederlandse economie.

Schrijnend zijn de vele voorbeelden van ondernemers die door het UWV tot werknemer zijn bestempeld. Meest tot de verbeelding sprekend is misschien nog wel de transportsector, die tot 1 juli de gelegenheid heeft gekregen om aan de nieuwe regels te voldoen. Heel concreet betekenen de nieuwe regels voor de 3500 zelfstandigen in deze sector het volgende: Je hebt als zelfstandige jarenlang een eigen bedrijf gehad. De belastingdienst en het UWV hebben je al die tijd als zelfstandige erkend. Je hebt geïnvesteerd in een eigen vrachtauto van een paar ton, bent er trots op dat je eigen baas bent, en je draagt op tijd je belasting af. Dan staat er ineens op 1 juli een UWV-controleur op de stoep die met nieuwe regels in de hand oordeelt dat je een chauffeur in loondienst bent. Het gevolg is dat de opdrachtgever het contract met de zelfstandige beëindigt. Hij wil helemaal geen extra loondienstchauffeur. Hij had er juist bewust voor gekozen een zelfstandige met eigen materiaal in te zetten, waarmee hij flexibel op zijn eigen vraag kan inspelen. Bekend is dat grote opdrachtgevers heel tevreden zijn over de kwaliteit van de zelfstandige. Ze voldoen aan een behoefte in de markt. Er zijn nu al signalen dat opdrachtgevers stoppen met het werken met zelfstandigen uit angst voor naheffingen voor premies werknemersverzekeringen. Voor de ZZP'er zelf kunnen de gevolgen ook dramatisch zijn. Vanwege de forse investeringen in een eigen auto, blijft hij met een grote schuld zitten.


---