VERENIGING VNO-NCW
Noodklok luidt voor zelfstandig ondernemerschap
GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN:
Platform Zelfstandige Ondernemers
Transport en Logistiek Nederland
Verenigde Eigen Rijders Nederland
Verladersorganisatie EVO
KNV
Vereniging VNO-NCW
ONDERNEMERSORGANISATIES: NOODKLOK LUIDT VOOR ZELFSTANDIG
ONDERNEMERSCHAP
Den Haag, 2 juli 2002 - Voor enkele honderdduizenden zelfstandige
ondernemers luidt de noodklok. Ook al heeft de belastingdienst vooraf
vastgesteld dat iemand zelfstandig is, de kans is groot dat het UWV
(Uitvoering Werknemersverzekeringen) zelfstandige ondernemers
binnenkort vertelt dat zij werknemer zijn. Een dergelijke mededeling
kan de zelfstandige ondernemer en zijn opdrachtgevers confronteren met
forse naheffingen voor de werknemersverzekeringen. De problematiek
wordt veroorzaakt door de wetgeving die op 1 januari is ingevoerd met
betrekking tot de Verklaring Arbeidsrelatie. 'De politiek heeft zich
onvoldoende de economische, juridische en maatschappelijke gevolgen
van de wetswijziging gerealiseerd en dient op korte termijn met een
aanvaardbare oplossing te komen', aldus de koepelorganisatie voor
zelfstandige ondernemers PZO en de organisaties in het vervoer:
Transport en Logistiek Nederland, VERN, KNV en Verladersorganisatie
EVO. Ook de Vereniging VNO-NCW vindt dat er voor zelfstandige
ondernemers en opdrachtgevers snel helderheid moet komen.
Het vreemde is dat de nieuwe wetgeving juist beoogde opdrachtgevers en
zelfstandige ondernemers vooraf helderheid te geven. In de praktijk
werkt de regelgeving juist totaal omgekeerd. De onduidelijke
regelgeving leidt ertoe dat opdrachtgevers op dit moment huiverig zijn
om contracten met zelfstandige ondernemers zonder personeel af te
sluiten. Zelfstandige ondernemers lopen daardoor veel omzet mis. Ook
de opdrachtgevers leiden forse schade doordat zij blijven zitten met
werkzaamheden die niet af komen. De politiek zal nu snel duidelijkheid
moeten geven dat een zelfstandige ondernemer géén werknemer is. Bij de
invoering van de wet is door de ondernemersorganisaties al gewezen op
de gevolgen van de wet. De politiek heeft zich echter, naar nu blijkt,
met loze toezeggingen het riet in laten sturen. De gevolgen van de
nieuwe regels hebben forse schadelijke gevolgen voor de Nederlandse
economie.
Schrijnend zijn de vele voorbeelden van ondernemers die door het UWV
tot werknemer zijn bestempeld. Meest tot de verbeelding sprekend is
misschien nog wel de transportsector, die tot 1 juli de gelegenheid
heeft gekregen om aan de nieuwe regels te voldoen. Heel concreet
betekenen de nieuwe regels voor de 3500 zelfstandigen in deze sector
het volgende: Je hebt als zelfstandige jarenlang een eigen bedrijf
gehad. De belastingdienst en het UWV hebben je al die tijd als
zelfstandige erkend. Je hebt geïnvesteerd in een eigen vrachtauto van
een paar ton, bent er trots op dat je eigen baas bent, en je draagt op
tijd je belasting af. Dan staat er ineens op 1 juli een UWV-controleur
op de stoep die met nieuwe regels in de hand oordeelt dat je een
chauffeur in loondienst bent. Het gevolg is dat de opdrachtgever het
contract met de zelfstandige beëindigt. Hij wil helemaal geen extra
loondienstchauffeur. Hij had er juist bewust voor gekozen een
zelfstandige met eigen materiaal in te zetten, waarmee hij flexibel op
zijn eigen vraag kan inspelen. Bekend is dat grote opdrachtgevers heel
tevreden zijn over de kwaliteit van de zelfstandige. Ze voldoen aan
een behoefte in de markt. Er zijn nu al signalen dat opdrachtgevers
stoppen met het werken met zelfstandigen uit angst voor naheffingen
voor premies werknemersverzekeringen. Voor de ZZP'er zelf kunnen de
gevolgen ook dramatisch zijn. Vanwege de forse investeringen in een
eigen auto, blijft hij met een grote schuld zitten.
---