Koninklijk Horeca Nederland
Persbericht 1 juli 2002
Consumentenbond voert smaadcampagne tegen horeca
Horeca is terecht duurder
WOERDEN - 1 juli 2002- De prijsstijgingen in de horeca (6,8%) zijn het
eerste halfjaar van 2002 zijn niet meer gestegen dan de toename van de
kosten (6,6%) voor de horeca in 2001. Ondanks de prijsstijgingen zijn
de bruto bedrijfsresultaten in de horecasector met 0,1% gedaald naar
10.9%. "Wij nemen afstand van het door de media en publieke opinie
geschapen beeld dat de horecabranche misbruik heeft gemaakt van de
invoering van de euro. Als wij onze prijzen niet hadden verhoogd dan
had dat voor veel horecabedrijven tot ongezonde financiële situaties
geleid" vindt Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland. Met deze
boodschap is Koninklijk Horeca Nederland vanmiddag op bezoek geweest
bij demissionair minister Zalm van Financiën. De minister toonde
begrip voor de aangedragen standpunten van Koninklijk Horeca
Nederland. Hij riep op tot overleg met de Consumentenbond en
gezamenlijk te werken aan een manier om de emotionele beleving van
prijsverhoging bij de consument om te zetten naar een meer rationele
manier van denken.
Uiteenlopende prijskaartjes
Koninklijk Horeca Nederland vindt dat horecaondernemers zèlf de
verkoopprijzen van het eindproduct moeten vaststellen . Directeur Jeu
Claes: "Nederland is een vrije markteconomie. En in de Nederlandse
horecasector, die maar liefst 35.000 diverse bedrijven bevat, is
sprake van volledige vrije concurrentie. Aan die grote variëteit
hangen zeer uiteenlopende prijskaartjes, waaruit de consument zèlf
bepaalt of een prijs in overeenstemming is met de geboden kwaliteit.
Uit de pas lopende horecabedrijven zullen uiteindelijk door de
consument worden gestraft."
Dalende bedrijfsresultaten
Door toenemende wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid,
hygiëne en milieu hebben veel horecabedrijven de laatste jaren fors
geïnvesteerd. Ook de prijzen voor verse voedingsmiddelen en
alcoholische dranken zijn vorig jaar nadrukkelijk gestegen. Jeu Claes:
"Als we de consumentenprijsindex van 2001 van 4,4 % per productgroep
doorberekenen op basis van de horecaprijsindex die op horecabedrijven
van toepassing is, dan komt de kostenstijging voor de horeca vorig
jaar op gemiddeld 6,6 %. Daarmee liggen de prijsstijgingen(6,8%) in de
horeca vrijwel op gelijk niveau als de kostenstijgingen (6,6%). Ook de
bedrijfsresultaten in de horecasector zijn gedaald. Als de bruto
bedrijfsresultaten van 1995 tot 2002*) met elkaar worden vergelijken,
dan zijn deze, ondanks de prijsstijgingen, gedaald met 0,1% naar
10,9%. Het beleid van prijsaanpassingen dat binnen de horecasector al
verscheidene jaren wordt gevoerd, is in het jaar 2002 ongewijzigd
voortgezet. Hieruit is te concluderen dat de recente prijsaanpassingen
geen enkele relatie hebben met de euroconversie. Daar ontbreekt iedere
onderbouwing voor. De prijzen zijn aangepast om gestegen kosten op te
vangen en om bedrijfsresultaten voor horecaondernemers op peil te
houden."
Consumentenbond weigert gesprek
Koninklijk Horeca Nederland is zeer verbaasd over de weigering van de
Consumentenbond om met elkaar een constructief gesprek te voeren over
de prijsverhogingen in de horeca. De Consumentenbond pleitte drie
weken geleden bij monde van haar directeur Felix Cohen voor de
invoering van een prijzenstop in de horeca. De Consumentenbond wil
niet met ons praten", aldus directeur Jeu Claes. "De Consumentenbond
is al bijna een jaar bezig met een smaadcampagne tegen de horeca.. Wij
vinden het uiterst onprofessioneel dat de Consumentenbond zich op deze
wijze over de horeca uitlaat".
Nieuwe excuses Consumentenbond op zijn plaats
In januari heeft de Consumentenbond al haar excuses aangeboden. Jeu
Claes: "Toen concludeerde de Bond dat de gehele horecasector zich aan
het verrijken was, terwijl maar enige tientallen ondernemers, op een
totaal van 35.000, de prijskaarten fors hadden aangepast. De
Consumentenbond erkende later ruiterlijk dat zij een hele sector ten
onrechte in diskrediet hadden gebracht."
"Maar nu doet de Consumentenbond het wederom. Ze zwaait met cijfers en
zegt dat wij de euro hebben misbruikt. Wij willen een open dialoog
aangaan om de Consumentenbond inzichtelijk te maken voor welke
kostenstijgingen de horecabranche zich, veelal door nieuwe
overheidsregels, gesteld ziet.De horeca ontkent niet dat de prijzen
zijn gestegen maar accepteert geen verkeerde uitleg van de cijfers
door de Consumentenbond. Daarom eis ik opnieuw excuses van de
Consumentenbond aan de gehele horecasector".
*) Cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek
en het Bedrijfschap Horeca en Catering.
Noot voor de redactie -