Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

WKupdate.nl door Mercury Interactive onderscheiden voor beste WK-bereikbaarheid

Beschikbaarheid en snelheid van websites veelal onderschat

Utrecht, 1 juli 2002 - WKupdate.nl krijgt van Mercury Interactive een onderscheiding wegens goede prestaties van de site tijdens de WK Voetbal 2002 die afgelopen vier weken werden gehouden in Korea en Japan. (Van alle WK-sites waarvan Mercury Interactive de afgelopen maand de prestaties in de gaten hield, scoorde WKupdate.nl het hoogst op het gebied van beschikbaarheid en snelheid. Worldpool2002 en WKJapan2002 eindigden op de tweede en derde plaats. De makers van de WKupdate-site krijgen van Mercury Interactive een oorkonde en een prijs voor hun uitstekend functionerende website.

Ook de laatste week waren de prestaties van de websites weer nauw gecorreleerd aan de voetbalwedstrijden die gespeeld werden. Op dinsdag en woensdag, tijdens de wedstrijden Korea-Duitsland (0-1) en Turkije-Brazilie (0-1 ) waren er duidelijk dippen te zien in de bereikbaarheid en snelheid van de websites. Veel mensen volgden deze wedstrijden vanaf het werk. In het weekend, tijdens de finales, waren de websites goed bereikbaar.

Kees van den Brink, Sales Engineer bij Mercury Interactive, die de test uitvoert: "WKupdate.nl is de terechte winnaar. De site was voor 99,9% beschikbaar, wat erop neer komt dat de website maximaal 10 minuten per week uit de lucht was. Dat is een goede prestatie."

Mercury Interactive volgde gedurende de WK de prestaties van een aantal voetbalwebsites en rapporteerde wekelijks over de bevindingen op het gebied van beschikbaarheid en responstijden.

Vaak wordt bij websites veel de nadruk gelegd op de content, terwijl het van even groot belang is te weten of de site goed presteert. Dat kan door van te voren de performance en juistheid van de website te testen en tijdens het live zijn van de website de beschikbaarheid, de performance en de juistheid te meten. Van den Brink: "100% bereikbaarheid is een utopie, waar het om gaat is dat webbeheerders proactief gealarmeerd worden, zodat er op tijd kan worden ingegrepen, nog voordat bezoekers in de gaten krijgen dat er iets aan de hand is. Een alarmering op basis van beschikbaarheid, performance en juistheid, kan worden uitgevoerd met Topaz van Mercury Interactive."

Voor bezoekers is beschikbaarheid van een website belangrijker dan de snelheid, al komt snelheid direct op de tweede plaats. "Het geduld van website-bezoekers wordt na de 8 seconden op de proef gesteld en als een site er langer dan 20 seconden over doet om te reageren, wordt hij gezien als niet beschikbaar", aldus Van den Brink.

De in de test meegenomen voetbalwebsites waren:

1. www,wkupdata.nl

2. www.worldpool2002.nl

3. www.wkjapan2002.nl

4. www.weekaa.nl

5. www.fifa.com

6. www.wk2002.nl

7. www.dewksite.nl

8. www.wk-voetbal.nl

In de eindrapportage heeft Mercury Interactive een Service Level Agreement aangehouden voor alle websites. Responstijden mochten gemiddeld niet groter zijn dan 8 seconden, en de beschikbaarheid van de website moest 99% zijn. Dat betekent dat ze maximaal 100 minuten per week niet beschikbaar konden zijn: precies de tijd voor een wedstrijd voetballen.

Mercury Interactive
Mercury Interactive is sinds 1989 internationaal leverancier van oplossingen voor het continu en geautomatiseerd volgen, testen en analyseren van de prestaties van webapplicaties en bedrijfs-informatiesystemen. De automatische testsoftware en de ondersteunende diensten van het bedrijf helpen bedrijven bij het realiseren en onderhouden van kwalitatief hoogwaardige applicaties. Over de hele wereld zetten gebruikers de oplossingen van Mercury Interactive in om de kosten van apparatuur en de operationele kosten te minimaliseren om zo hun concurrentie-positie significant te verbeteren. Mercury Interactive heeft ruim 10.000 gebruikers, waaronder ontwikkelaars en gebruikers van B2B en B2C e-business systemen, Internet Service Providers (ISP's) en Application Service Providers (ASP's). Uit cijfers van het internationale markt-onderzoeksbureau IDC blijkt dat Mercury Interactive met een aandeel van 45% veruit marktleider is op het gebied van geautomatiseerde testtools.
Mercury Interactive heeft het hoofdkantoor in Sunnyvale (Californië) en vestigingen in meer dan 20 landen. De aandelen van het bedrijf staan onder de naam MERQ genoteerd aan de Nasdaq National Market. Meer informatie over Mercury Interactive is te vinden op www.mercuryinteractive.nl.