Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
WKupdate.nl door Mercury Interactive onderscheiden voor beste WK-bereikbaarheid
Beschikbaarheid en snelheid van websites veelal onderschat
Utrecht, 1 juli 2002 - WKupdate.nl krijgt van Mercury Interactive een
onderscheiding wegens goede prestaties van de site tijdens de WK Voetbal
2002 die afgelopen vier weken werden gehouden in Korea en Japan. (Van
alle WK-sites waarvan Mercury Interactive de afgelopen maand de
prestaties in de gaten hield, scoorde WKupdate.nl het hoogst op het
gebied van beschikbaarheid en snelheid. Worldpool2002 en WKJapan2002
eindigden op de tweede en derde plaats. De makers van de WKupdate-site
krijgen van Mercury Interactive een oorkonde en een prijs voor hun
uitstekend functionerende website.
Ook de laatste week waren de prestaties van de websites weer nauw
gecorreleerd aan de voetbalwedstrijden die gespeeld werden. Op dinsdag
en woensdag, tijdens de wedstrijden Korea-Duitsland (0-1) en
Turkije-Brazilie (0-1 ) waren er duidelijk dippen te zien in de
bereikbaarheid en snelheid van de websites. Veel mensen volgden deze
wedstrijden vanaf het werk. In het weekend, tijdens de finales, waren de
websites goed bereikbaar.
Kees van den Brink, Sales Engineer bij Mercury Interactive, die de test
uitvoert: "WKupdate.nl is de terechte winnaar. De site was voor 99,9%
beschikbaar, wat erop neer komt dat de website maximaal 10 minuten per
week uit de lucht was. Dat is een goede prestatie."
Mercury Interactive volgde gedurende de WK de prestaties van een aantal
voetbalwebsites en rapporteerde wekelijks over de bevindingen op het
gebied van beschikbaarheid en responstijden.
Vaak wordt bij websites veel de nadruk gelegd op de content, terwijl het
van even groot belang is te weten of de site goed presteert. Dat kan
door van te voren de performance en juistheid van de website te testen
en tijdens het live zijn van de website de beschikbaarheid, de
performance en de juistheid te meten. Van den Brink: "100%
bereikbaarheid is een utopie, waar het om gaat is dat webbeheerders
proactief gealarmeerd worden, zodat er op tijd kan worden ingegrepen,
nog voordat bezoekers in de gaten krijgen dat er iets aan de hand is.
Een alarmering op basis van beschikbaarheid, performance en juistheid,
kan worden uitgevoerd met Topaz van Mercury Interactive."
Voor bezoekers is beschikbaarheid van een website belangrijker dan de snelheid, al komt snelheid direct op de tweede plaats. "Het geduld van website-bezoekers wordt na de 8 seconden op de proef gesteld en als een site er langer dan 20 seconden over doet om te reageren, wordt hij gezien als niet beschikbaar", aldus Van den Brink.
De in de test meegenomen voetbalwebsites waren:
1. www,wkupdata.nl
2. www.worldpool2002.nl
3. www.wkjapan2002.nl
4. www.weekaa.nl
5. www.fifa.com
6. www.wk2002.nl
7. www.dewksite.nl
8. www.wk-voetbal.nl
In de eindrapportage heeft Mercury Interactive een Service Level
Agreement aangehouden voor alle websites. Responstijden mochten
gemiddeld niet groter zijn dan 8 seconden, en de beschikbaarheid van de
website moest 99% zijn. Dat betekent dat ze maximaal 100 minuten per
week niet beschikbaar konden zijn: precies de tijd voor een wedstrijd
voetballen.
Mercury Interactive
Mercury Interactive is sinds 1989 internationaal leverancier van
oplossingen voor het continu en geautomatiseerd volgen, testen en
analyseren van de prestaties van webapplicaties en
bedrijfs-informatiesystemen. De automatische testsoftware en de
ondersteunende diensten van het bedrijf helpen bedrijven bij het
realiseren en onderhouden van kwalitatief hoogwaardige applicaties. Over
de hele wereld zetten gebruikers de oplossingen van Mercury Interactive
in om de kosten van apparatuur en de operationele kosten te
minimaliseren om zo hun concurrentie-positie significant te verbeteren.
Mercury Interactive heeft ruim 10.000 gebruikers, waaronder
ontwikkelaars en gebruikers van B2B en B2C e-business systemen, Internet
Service Providers (ISP's) en Application Service Providers (ASP's). Uit
cijfers van het internationale markt-onderzoeksbureau IDC blijkt dat
Mercury Interactive met een aandeel van 45% veruit marktleider is op het
gebied van geautomatiseerde testtools.
Mercury Interactive heeft het hoofdkantoor in Sunnyvale (Californië) en
vestigingen in meer dan 20 landen. De aandelen van het bedrijf staan
onder de naam MERQ genoteerd aan de Nasdaq National Market. Meer
informatie over Mercury Interactive is te vinden op
www.mercuryinteractive.nl.