AutoRai
1-7-2002
Derde generatie Chrysler met brandstofcel gepresenteerd
Na de Jeep Commander in 1999 en de Jeep Commander 2 in 2000 heeft
Chrysler onlangs de derde generatie brandstofcelauto gepresenteerd.
Het gaat deze keer om een Chrysler Town & Country die tot 'zero
emission vehicle' is omgebouwd.
Het door DaimlerChrysler ontwikkelde brandstofcelsysteem maakt een
actieradius van 480 kilometer mogelijk. Daarmee is een van de
voornaamste bezwaren van een auto met brandstofcel een geringe
actieradius weggenomen. De Chrysler Town & Country Natrium
Preliminary, zoals de officiële benaming van de auto luidt, wordt
aangedreven door een 35 kW motor met een topsnelheid van ongeveer 130
km/h. Voor een acceleratie van 0 tot 100 km/h is 16 seconden nodig.
Als brandstof maakt dit prototype gebruik van natrium boro-hydride,
een natuurlijke stof die onder meer wordt gebruikt in wasmiddelen. De
stof is niet giftig of ontvlambaar en veroorzaakt geen schadelijke
uitstoot. Bovendien is de brandstof recyclebaar, zodat de voorraad in
theorie onuitputtelijk is.
De vele ruimte die een brandstofcelsysteem doorgaans in beslag neemt,
is door Chrysler ondervangen door de gehele constructie - inclusief
brandstoftank weg te werken onder de vloer van de Chrysler Town &
Country. Op deze manier hoeft de MPV niets aan zijn gebruiksgemak in
te boeten.
"Deze Chrysler Town & Country laat de meest innovatieve kant van
DaimlerChrysler zien", zegt Bernard I. Robertson, Senior Vice
President Engineering Technologies bij Chrysler. "Dit unieke prototype
combineert onze toonaangevende positie in de ontwikkeling van
brandstofcelautos met de creativiteit waar ons bedrijf bekend om
staat."