Stichting Natuur en Milieu
Den Haag/Amsterdam/Utrecht, 25 juni 2002
Afronding Schipholdebat opgeschoven naar 2005
Senaat te snel tevreden over Wet Luchtvaart
De Eerste Kamer heeft vandaag ingestemd met de Wet Luchtvaart die de
milieugrenzen voor Schiphol vastlegt. De senaat neemt genoegen met de
toezegging van de minister dat in 2005 wordt bekeken of de nieuwe
milieuregels in de praktijk even streng blijken te zijn als de regels
van het huidige PKB-regime. Deze Planologische Kernbeslissing (PKB)
blijft als referentiekader intact. De Eerste Kamer laat zich wel erg
snel tevreden stellen, zo reageren Milieudefensie, Stichting Natuur en
Milieu, Milieufederatie Noord-Holland en het Platform Leefmilieu Regio
Schiphol.
De milieu- en bewonersorganisaties wijzen er op dat uit verschillende
onderzoeken blijkt dat vervuiling, neerstortgevaar en lawaai fors
zullen toenemen na opening van de vijfde baan en de enorme groei van
het vliegverkeer dat de nieuwe wet mogelijk maakt. De
commissie-Berkhout en de MER-commissie stellen dat de nieuwe
luchtvaartwet onvoldoende bescherming biedt aan bewoners verder weg
van Schiphol (het zogeheten 'buitengebied'). Ook de senatoren wezen
daar in het debat herhaaldelijk op.
De milieu- en bewonersorganisaties betreuren het daarom dat de senaat
de minister toestaat slechts 35 handhavingspunten in te voeren die de
overlast van Schiphol kunnen registreren. D66-senator Jan Terlouw
pleitte voor 250 handhavingspunten. Volgens de organisaties zijn er
minstens 350 nodig om de bevolking redelijk te beschermen. De minister
wil echter pas in 2005 bezien of een uitbreiding van handhavingspunten
nodig is.
Volgens de organisaties is de gang van zaken rond deze wet
exemplarisch voor het hele Schipholdossier. Wéér wordt de
onvermijdelijke keuze om mens en milieu te beschermen door goede
regels met allerlei bezweringsformules op de lange baan geschoven, nu
weer tot 2005. De discussie rond de toekomst van Schiphol zal daardoor
in alle hevigheid gevoerd blijven worden.