Gemeente Oosterhout
Nieuwe organisatie gemeente Oosterhout staat er
Met ingang van maandag 1 juli zijn op het Oosterhoutse stadhuis en dus
ook voor de klanten van de gemeente de daadwerkelijke gevolgen van de
Herstart van de ambtelijke organisatie merkbaar. Op die dag namelijk
gaat de nieuwe organisatiestructuur officieel in.
Die nieuwe organisatievorm kenmerkt zich door het feit dat de vraag
centraal staat. Of die vraag nu van maatschappelijke organisaties, uit
de wijk of van een individuele inwoner komt, doet daarbij niet
terzake. Alle gemeentelijke afdelingen kenmerken zich door
vraaggericht werken. Uiteraard gebeurt dat binnen door het bestuur
vastgestelde kaders: vraaggericht werken betekent in het Oosterhoutse
model geenszins 'U vraagt, wij draaien'.
Het principe van 'de vraag centraal' komt onder andere tot uiting in
de vorming van een afdeling Publieksdiensten, die de komende jaren zal
moeten uitgroeien tot hét lokale overheidsloket voor de individuele
inwoner van Oosterhout. Op het gebied van de wijken is gekozen voor
één afdeling Wijk & Welzijn. Met buurtbeheer en gebiedsgericht werken
als belangrijkste instrumenten zal deze afdeling de voornaamste
gemeentelijke schakel met de buurten en wijken vormen.
De Herstart is een rechtstreeks gevolg van het, in 1999, door de
gemeenteraad ingestelde externe onderzoek naar de aansturing van de
gemeentelijke organisatie. Een van de aanbevelingen van het
ingeschakelde extern onderzoeksbureau was dat werk gemaakt zou moeten
worden met een herstart van de organisatie. Dat leidde vervolgens tot
het rapport 'Anders Oosterhout', waarin de contouren van de nieuwe
organisatie werden geschetst: een plat concernmodel, vraaggericht, met
een sterke centrale sturing en grote onderlinge verwevenheid tussen
organisatieonderdelen. Die filosofie is neergelegd in een
organisatiestructuur, die nu dus per 1 juli ingaat. Overigens gaat de
Herstart niet alleen over organisatiestructuur: gelijktijdig lopen ook
processen die moeten leiden tot een verbeterde organisatiecultuur, een
betere beschrijving en structurering van de gemeentelijke
werkprocessen en versterking van de strategieontwikkeling en externe
oriëntatie van de gemeente. Er is daarnaast ook een bestuurlijke
werkgroep, met inbreng van raadsleden, actief geweest, waarvan de
activiteiten eind 2001 zijn opgegaan in het proces van dualisering van
het gemeentebestuur.
Opmerkelijk aan het hele Herstartproces is dat zeer veel onderdelen
van deze operatie in eigen beheer zijn uitgevoerd. Gemeentesecretaris
Arie Haasnoot (tevens voorzitter van het projectteam Herstart): 'Veel
gemeenten kiezen ervoor om dit soort processen uit te besteden aan
externe bureaus. Dat kost niet alleen veel geld, het kan er ook toe
leiden dat medewerkers zich niet bij het proces betrokken voelen. In
Oosterhout hebben we het dus anders gedaan. Op een aantal onderdelen
hebben wij soms expertise van buiten gehaald, maar in de grote lijnen
is de Herstart een proces van de organisatie zelf geweest, waaraan
zeer velen actief hebben meegewerkt'.
Nieuwe ambtelijke organisatie
Aan het hoofd van de gehele ambtelijke organisatie staat de
gemeentesecretaris, drs. Arie Haasnoot. Tot eind 2003 wordt hij
bijgestaan door twee directeuren, drs. Egbert Lichtenberg en ir. Karel
Hoffesommer. Tezamen vormen zij de eenheid directie. Na 1 januari 2004
zal deze eenheid ophouden te bestaan en wordt de gemeentesecretaris
bijgestaan door een adjunct-secretaris. De organisatie is verder
opgebouwd uit zeven afdelingen en drie eenheden. Daarnaast is er nog
een griffie.
Bouwen, Wonen en Ondernemen
Bij deze afdeling kan men terecht voor alle zaken die te maken hebben
met het bouwen en wonen en het bedrijfsleven. Vakgebieden van de
afdeling zijn stedelijke ontwikkeling, ruimtelijke ordening
(bestemmingsplannen), bouw- en woningtoezicht, bedrijvenloket, horeca,
toerisme, milieu, stedenbouw, planologie, grondzaken, volkshuisvesting
en monumenten (incl. archeologie).
Afdelingsmanager is ing. Theo Simons MSc.
Wijk en Welzijn
Zoals de naam al aangeeft, is deze afdeling belast met taken op het
terrein van het welzijn van de samenleving en de leefomgeving van de
inwoners. Onder leefomgeving vallen onder andere het gebiedsgericht
beheer van de openbare ruimte (waaronder ook buurtbeheer), groen en
ecologie en verkeer. Onder de taken voor het welzijn van de
samenleving vallen onderwijs, welzijn, leerplicht, cultuur, sport,
jeugd, ouderen, openbare orde en integrale veiligheid. De afdeling
kent tenslotte ook een taakgroep waar vergunningverlening op grond van
de APV en overige bijzondere wetten plaatsvindt.
Afdelingsmanager is ing. Wim van Oosterhout.
Zorg en Werk
Binnen deze afdeling zijn alle taken ondergebracht die te maken hebben
met de zorgplicht van de gemeente op het terrein van het werk en
inkomen van individuele en groepen burgers. Dat wil zeggen dat de
afdeling zich bezighoudt met: beleid sociale zekerheid; kwijtschelding
belastingen; kredietbank; bijstandverlening; minimabeleid; bijzondere
bijstand; uitkeringsadministratie; verhaal en terugvordering;
werkgelegenheid; inkomensvoorzieningen; beleid en uitvoering Wet
voorzieningen gehandicapten; en uitvoering nieuwkomersbeleid
Afdelingsmanager is Mariska Asmus.
Publieksdiensten (in ontwikkeling)
Kenmerk van de werkzaamheden van de afdeling Publieksdiensten is de
directe dienstverlening aan individuele klanten. De afdeling groeit in
de komende jaren (vandaar de toevoeging in ontwikkeling) naar een
frontoffice met een baliefunctie voor andere afdelingen. Op dit moment
zijn de volgende taken ondergebracht bij de afdeling: burgerzaken;
receptie, bodedienst en facility-management; het informatiecentrum; en
het meldpunt openbare ruimte.
Afdelingsmanager is Peter Schijfs.
Stadsbedrijven
De afdeling stadsbedrijven bestaat uit een aantal verschillende
business-units. Kenmerk van al die units is dat taken worden verricht
met een bedrijfsmatig karakter.
Ingenieursbureau. In deze unit zijn ondergebracht Acommodatiebeheer
Gemeente Oosterhout (accommodatiebeheer en bouwkunde; beheer gebouwen;
bedrijfsrestaurants; en interieurverzorging), projecten
(reconstructies en aanleg wegen; rioleringen; pompen en gemalen;
kabels en leidingen; openbare verlichting) en geo-informatie
(ontwikkeling en beheer op de gebieden geodesie, landmeten,
cartografie en vastgoedinformatie).
Beheer openbare ruimte. Beheert en onderhoudt de openbare ruimte
(openbaar groen, wegen, fiets- en voetpaden, straatreiniging, openbare
verlichting, waterlopen, pompen en gemalen, straatmeubilair,
verkeersborden en straatnaamborden en huisnummers, riolering, kolken
en speelvoorzieningen).
Afvalverwijdering. Zamelt het afval in en verricht vervoersdiensten.
Ook de Milieustraat en de Composteerinrichting zijn bij
Afvalverwijdering ondergebracht.
Sportaccommodaties. Beheert en onderhoudt de gemeentelijke zwembaden,
sporthallen en buitensportaccommodaties.
De Bussel. Theater De Bussel is de Oosterhoutse voorziening voor
podiumkunsten.
Afdelingsmanager is Henk Klösters.
Financiële Ondersteuning en Uitvoering
Deze afdeling ondersteunt en adviseert de gehele organisatie op het
terrein van financiële bedrijfsmiddelen, belastingen en centrale
inkoop en voert de gehele financiële administratie van de gemeente.
Afdelingsmanager is Bas Burger.
Algemene Ondersteuning en Uitvoering
Ook deze afdeling is vooral gericht op de ondersteuning van de gehele
organisatie, en wel op het gebied van personeel en organisatie,
automatisering, communicatie, (documentaire) informatievoorziening,
juridische zaken, informatie- en vastgoedcoördinatie, kabinet en
representatie, secretariaat en onderzoek en statistiek.
Afdelingsmanager is mr. Jo Marcic.
Sturing en Control
De eenheid Sturing en Control verzorgt de kaderstellende functie op
gebied van financiën en personeel. Daarnaast is de eenheid belast met
bestuurs- en managementondersteuning en beleidscoördinatie.
Ondersteunt directie en college in hun verantwoordelijkheid voor
bedrijfsvoering en aansturing van de organisatie.
De eenheid staat onder leiding van directeur en tevens
concerncontroller drs. Egbert Lichtenberg.
Brandweer
Naast brand-, ongevallen- en rampenbestrijding is brandpreventie een
van belangrijkste taken van de brandweer. De Oosterhoutse brandweer
kent een kleine beroepskern en groot vrijwilligerskorps.
Brandweercommandant is Bert Huizing.
Directie
Zoals gezegd is de eenheid directie van tijdelijke aard. Gedurende het
proces van de herstart (tot eind 2003) verricht de directie taken in
het kader van die herstart en opbouw van de organisatie. Daarnaast
heeft de directie de eindverantwoordelijkheid voor de ambtelijke
organisatie. De eenheid bestaat uit de gemeentesecretaris als algemeen
directeur en de twee directeuren.
Raadsgriffie
Als gevolg van de dualisering van het gemeentebestuur, is een en ander
gewijzigd in de ondersteuning van de gemeenteraad. Die ondersteuning
wordt verzorgd door de raadsgriffie, die onder leiding staat van de
raadsgriffier. De raadsgriffie staat los van de gemeentelijke
organisatie en verricht haar werkzaamheden onder rechtstreekse
verantwoordelijkheid van de gemeenteraad. De raadsgriffie kan
uiteraard wel een beroep doen op ondersteuning door de gemeentelijke
organisatie.
Raadsgriffier is mr. Edzard Scholtens.
Communicatie
Over de nieuwe organisatievorm zal breed worden gecommuniceerd. Dat
gebeurt via het Voorlichtingsblad en de gemeentelijke website.
Daarnaast is een folder ontwikkeld die de komende week zal worden
uitgezet onder de relaties van de gemeente Oosterhout. Die ontvangen
tevens een brief waarin op detailniveau wordt aangegeven welke
gevolgen de Herstart in de directe relatie met de gemeente
Oosterhout.
24 jun 02 17:56