Ingezonden persbericht
IBM wil meisjes meer interesseren voor techniek
IBM EXITE: zomerkamp voor brugklasmeiden
Amsterdam, 21 juni 2002 - Voor het eerst is er dit jaar ook een IBM EXITE
Camp in Nederland. Exite is een programma voor jonge meisjes, met als doel
onder meer interesse te wekken voor automatisering en techniek. Op 25
locaties over de wereld wordt een EXITE Camp georganiseerd. Elk land geeft
zelf invulling aan het programma. Het Nederlandse kamp is van 1 tot en met
5 juli in 2002 op het hoofdkantoor van IBM in Amsterdam.
Jongens en meisjes hebben ongeveer dezelfde interesse voor techniek, zo blijkt uit recente studies. Dat wil zeggen, tot ze een jaar of 10 zijn, want daarna daalt de belangstelling van de meisjes drastisch. Het aantal vrouwen dat zich beweegt binnen de IT-wereld, is nog steeds veel lager dan het aantal mannen. Gezien de grote behoefte die er is aan mensen in deze sector, is het van belang dat meisjes en vrouwen een baan in de IT als een toekomstmogelijkheid zien. IBM heeft daarom enige jaren geleden het EXITE-programma (Exploring Interests in Technology and Engineering) ontwikkeld. Een zomerkamp voor meisjes om te laten zien hoe leuk en spannend techniek kan zijn en hen aan te moedigen erover te blijven leren.
Positief over techniek
Dit jaar wordt het kamp voor het eerst ook in Nederland gehouden.
Deelnemers zijn in totaal 30 meisjes van het Hervormd Lyceum West in
Amsterdam, het Comenius College in Amsterdam en dochters van enkele
medewerkers van IBM Nederland. De meisjes zitten allemaal in de brugklas of
in de tweede klas van de havo of het vwo. Ze worden begeleid door
IBM-medewerkers, medewerkers van business partners van IBM en stagiaires
van pedagogische en andere HBO-opleidingen. Alle kosten komen voor rekening
van IBM. Naast interesse wekken voor techniek wil IBM met het kamp de
beeldvorming over techniek positief beïnvloeden. Dit gebeurt door de nadruk
te leggen op praktische toepassingen van de techniek en de relatie te laten
zien met andere gebieden in de maatschappij. In de week zijn er vooral
vrouwelijke volwassenen aanwezig en ieder meisje krijgt een vrouwelijke
mentor toegewezen die haar nog een jaar blijft begeleiden.
"We hebben vooral meisjes geselecteerd die gemotiveerd zijn", zegt Hetty
Lieftink, rector van het Comenius College. "Maar dat was moeilijk, want dat
zijn ze bij ons bijna allemaal. We hebben hun resultaten ook meegenomen in
de selectie en gekeken welke ambities ze hebben. Maar wat natuurlijk
praktisch ook heel belangrijk was: zijn ze wel in Nederland in die periode?
Zo'n 80 procent van onze leerlingen is allochtoon. Dat betekent dat veel
meisjes in de zomer op vakantie gaan naar hun geboorteland of dat van hun
ouders."
Videoconferencing
"Tijdens de week werken de meisjes iedere dag een paar uur aan een
project", zegt IBM-projectmanager Josine van de Voort. "Ze bouwen zelf een
website waarbij ze veel leren over HTML, verschillende tools en hoe je
zoekt op internet. Verder is er dagelijks contact met de meisjes in het
EXITE-kamp in Engeland door chatten en videoconferencing. De meisjes halen
een PC uit elkaar en er zijn workshops waarin we verschillende
vooruitstrevende technologieën behandelen. Daarnaast zijn er excursies en
samen met studenten van de PABO hebben we nog wat activiteiten op het
programma gezet die voor de variatie niks met ICT te maken hebben."
"Ik heb me binnen IBM aangemeld voor dit project", zegt Van de Voort. "Het
kwam mooi uit dat ik een vrouw ben, bovendien ben ik moeder van tieners.
Dus ik voel me erg bij die generatie betrokken. Ik vind het goed dat een
groot bedrijf als IBM wereldwijd iets wil terugdoen voor de samenleving. In
Amerika doet IBM heel erg veel op sociaal gebied. EXITE is van oorsprong
ook een Amerikaans initiatief, Nederland geeft er een eigen invulling aan.
Bijzonder voor het Nederlandse kamp is inderdaad dat er veel allochtone
meisjes geselecteerd zijn."
Vooroordelen
"Ik ben ook erg blij met dit soort initiatieven vanuit het bedrijfsleven",
aldus rector Lieftink. "Leerlingen krijgen op die manier de kans een kijkje
te nemen in de praktijk. Ze krijgen een beeld van de werkelijkheid en het
stimuleert ze om te leren. Ze doen ideeën op voor hun toekomst en hun
toekomst wordt concreet. Ze weten waarvoor ze het doen. Het vak informatica
wordt een stuk interessanter als je weet wat voor mensen er nu in zo'n
ICT-organisatie werken. Onze leerlingen stuiten vaak op vooroordelen en
onbegrip. Nog veel mensen denken dat allochtonen een minder hoog niveau
kunnen halen en minder gemotiveerd zijn. Door een dergelijk kamp of andere
excursies maken ze ook mee dat ze wel serieus genomen worden en leren ze
dat ze in het bedrijfsleven gewaardeerd zullen worden om hun inzet en hun
capaciteiten."
EXITE is een van de programma's waarmee IBM jongeren en kinderen wil laten
zien hoe leuk techniek kan zijn en hen zo stimuleren zich te oriënteren in
de IT-branche. Zo schenkt IBM in enkele andere landen kinderdagverblijven
computers waar de allerkleinsten mee overweg kunnen. Ook kunnen scholen via
het programma Reinventing Education geld en apparatuur krijgen. In
Nederland kent IBM ook verschillende initiatieven waaronder schoolweb, een
leeromgeving voor kinderen in het ziekenhuis en het EXTREME Blue-programma.
Binnen dit programma werkt een groep van 8 studenten aan een technisch
vooruitstrevend project. IBM'ers geven ook dikwijls gastlessen aan
middelbare scholieren in het kader van het programma ICT'er in de klas.
Over IBM
IBM is 's werelds grootste technologie bedrijf, met meer dan 80 jaar
ervaring in het ondersteunen van ondernemingen op het gebied van innovatie.
In samenwerking met haar business partners biedt IBM een uitgebreid scala
aan services, oplossingen en technologie welke klanten, klein en groot, in
staat stellen de voordelen van e-business te realiseren.