INSPECTIE V & W
Inspectie VenW: Per 1 juli controle op ISM-certificering
Inspectie verkeer en waterstaat controleert per 1 juli op verplichting
ism-certificering
Per 1 juli 2002 is de International Safety Management (ISM) code voor
reders en schepen verplicht. Zonder deze certificering is exploiteren
van schepen niet toegestaan. De Inspectie Verkeer en Waterstaat treedt
handhavend op tegen alle Nederlandse schepen die zonder
ISM-certificaat een Nederlandse haven aandoen.
Momenteel zijn inmiddels 644 van de circa 800 Nederlandse schepen
ISM-gecertificeerd. Naar verwachting zullen per 1 juli niet alle
schepen aan de ISM-certificering voldoen.
De ISM-code schrijft voor dat rederijen in het bezit moeten zijn van
een voor het schip afgegeven Document of Compliance (DOC). Bovendien
moet er voor elk schip van de rederij een veiligheidsmanagement Safety
Management Certificate (SMC) aanwezig zijn. De reder is
verantwoordelijk voor het tijdig voldoen aan de vereiste certificering
voor schepen van 500 ton en meer.
Een rederij of scheepseigenaar krijgt een Document of Compliance als
men beschikt over een veiligheidsmanagementsysteem. Voor het
verkrijgen van een SMC moet ook aan boord van het schip het
veiligheidsmanagementsysteem van de eigenaar van het schip worden
toegepast.
De Inspectie geeft pas daadwerkelijk een certificaat af indien uit een
audit blijkt dat drie maanden lang aan alle eisen is voldaan. De
certificaten zijn vijf jaar geldig en worden tussentijds gecontroleerd
door de Inspectie en de erkende klassenbureaus die zich bezighouden
met de inspectie en classificatie van schepen.
Internationaal wordt grote waarde gehecht aan de handhaving van ISM.
De verplichtingen zijn vastgelegd in het internationale SOLAS-verdrag
en opgenomen in de Nederlandse wetgeving.
In het kader van Port State Control (havenstaatcontroles van
bezoekende buitenlandse schepen) is per 1 juli ook een Concentrated
Inspection campagne aangekondigd. Er is afgesproken dat de aandacht
zich zal richten op het voldoen aan de vereisten van de ISM-Code.
Op 4 november 1993 heeft de International Maritime Organisation (IMO) de ISM-code aangenomen. De regelgeving is gefaseerd ingevoerd vanaf 1 juli 1996 voor roll-on roll-off passagiersschepen en sinds 1 juli 1998 voor passagiersschepen, olie-, chemicaliën- en gastankers, bulkcarriers en hoge snelheidsvrachtschepen. Per 1 juli 2002 is de ISM-code verplicht voor alle schepen van 500 GT of meer.
Het doel van de certificering is om voor het management veiligheidsnormen vast te stellen ter voorkoming van ongevallen en verontreiniging. ISM biedt aanknopingspunten om het veiligheids- en milieubewustzijn van scheepsbeheerders te verbeteren.
In de afgelopen jaren heeft de Inspectie, in samenspraak met de brancheorganisaties, de sector herhaaldelijk gewezen op de nieuwe certificering. In de vakliteratuur en de pers is hier veel aandacht voor geweest. Zowel branche als overheid is ervan overtuigd dat alle reders/scheepseigenaren op de hoogte zijn van de verplichtingen.
Inspectie Verkeer en Waterstaat
Fred van Zeijl, 010 - 2668566 (divisie Scheepvaart)
20 jun 02 13:58