Prismant


Huisartsenlijn"
Utrecht, 1 juli 2002
Draagvlak bij huisarts en patiënt voor "De Huisartsenlijn"

Draagvlak bij huisarts en patiënt voor "De Huisartsenlijn" Als huisartsen door het toenemende huisartsentekort minder beschikbaar zijn, blijkt het Medisch Callcenter De Huisartsenlijn van Achmea een belangrijke bijdrage te leveren aan de garantie voor zorg aan patiënten. Door het Medisch Callcenter wordt de huisartsenpraktijk ondersteund. Als de huisartsenpraktijk zijn telefoon heeft doorgeschakeld, dan zorgt het Medisch Callcenter voor afhandeling van alle gesprekken van al zijn patiënten.

Ondanks het feit dat de pilot voornamelijk werd uitgevoerd bij goed georganiseerde praktijken blijkt 45% van de 500 geïnterviewde patiënten prijs te stellen op voortzetting van de dienstverlening door De Huisartsenlijn. Dit betekent dat 55% een lichte voorkeur heeft voor direct contact met de huisarts. Dit is een van de conclusies uit het onderzoeksrapport van Prismant, een gerenommeerd onderzoeksinstituut in de Nederlandse gezondheidszorg. De Huisartsenlijn is een professioneel medisch callcenter, dat door Achmea in het leven is geroepen als oplossing voor het toenemende huisartsentekort.

Zelfzorgadviezen
Uit het onderzoek van Prismant blijkt, dat er draagvlak bestaat voor een medisch callcenter zoals De Huisartsenlijn. De doelstelling van De Huisartsenlijn richting patiënten is het garanderen van toegang tot kwalitatief goede huisartsenzorg. Twintig procent van de patiënten kreeg een zelfzorgadvies. De patiënt beschouwt de geboden zelfzorgadviezen als betrouwbaar, nuttig en uitvoerbaar. Negen van de tien patiënten volgen het gekregen zelfzorgadvies op.

Kwaliteit, effectiviteit en veiligheid rusten op vier pijlers: de deskundigheid van de medisch assistenten van De Huisartsenlijn, het triagesysteem dat de gesprekken met de patiënten ondersteunt, de arts die in het callcenter aanwezig is en de dagelijkse rapportage die na afloop van het gesprek plaatsvindt met de eigen huisarts. De arts op het Medisch Callcenter controleert en fiatteert alle zelfzorgadviezen en de medisch assistente kan op ieder moment overleg plegen.

Bereikbaarheid verbeterd
80% van de deelnemende huisartsen is geïnterviewd om na te gaan hoe zij De Huisartsenlijn ervaren. Het onderzoek geeft aan, dat de telefonische bereikbaarheid van de praktijk is verbeterd, dat de Huisartsenlijn zorgt voor rust in de praktijk, dat de "Recepten- en testuitslagen lijn" als gemakkelijk wordt ervaren en dat de assistent mogelijk meer taken van de huisarts kan overnemen.

Huisartsen en Medisch Callcenter registreerden voor en tijdens de pilot het aantal consulten tussen huisarts en patiënt. Achmea leidt uit deze registratie af dat de huisartsenlijn een zeer effectief instrument is voor reductie van het aantal spreekuurcontacten. Bij een inzet van de Huisartsenlijn van 25% werd een werklastreductie van ruim 10% gevonden, bij volledige inzet zou het aantal patiëntcontacten met 40% kunnen dalen! Daarmee draagt de Huisartsenlijn in belangrijke mate bij aan de vermindering van de werkdruk bij huisartsen.

Pilot voortgezet
De Huisartsenlijn wordt gecontinueerd. De verwachting is, dat huisartsen die ervaring op willen doen met de Huisartsenlijn zich zullen aansluiten, evenals huisartspraktijken waar zich problemen voor doen. Naast de service aan de huisarts wordt de dienstverlening uitgebreid naar huisartsenposten.

Belt u