Gemeente Waalre
INFO-AVOND HERINRICHTING BURG. MOLLAAN
Waalre, 18 februari 2002
- Dit voorjaar start de herinrichting van de Burg. Mollaan. Op
dinsdagavond 26 februari aanstaande, 19.30 uur, wordt in de kantine
van het gemeentehuis een informatiebijeenkomst gehouden over dit
omvangrijke werk. Aan de orde komen: waarom is de herinrichting nodig,
wat gaat er precies gebeuren, wanneer vindt één en ander plaats en wie
zijn gedurende de uitvoering de aanspreekpunten. Vanzelfsprekend is er
ook gelegenheid tot het stellen van vragen.
De bijeenkomst is met name bedoeld voor de aan- en omwonenden van de
Burg. Mollaan en de Juliana de Lannoylaan, met inbegrip van
ondernemers. Maar ook andere geïnteresseerden zijn welkom.
Aanleiding
Momenteel wordt, juist over de gemeentegrens nabij t bekende NatLab,
de Philips High Tech Campus (HTC) gebouwd. Op de HTC gaat een groot
aantal mensen werken. Het dagelijkse komen en gaan van deze mensen zal
leiden tot een toename van het verkeer op de wegen in de directe
omgeving van het complex. Om die reden is het volgende onderzocht:
* wat zijn de verkeersgevolgen van de bouw van de HTC voor de
Juliana de Lannoylaan en de Burg. Mollaan (qua
verkeersintensiteiten en afwikkeling, inclusief
oversteekbaarheid);
* welke maatregelen moeten worden genomen om de groei van het
verkeer in goede banen te lei-den.
Uit dit onderzoek is gebleken, dat het aantal autos op de Juliana de
Lannoylaan niet zal toenemen, omdat de gemeente Eindhoven de
capaciteit van de belangrijkste aan- en afvoerwegen naar de HTC
vergroot. Echter, op de Burg. Mollaan zal het verkeer in de
spitsperioden toenemen met circa 250 autos per uur.
Maatregelen
Deze - en meer - onderzoeksbevindingen hebben geleid tot een aantal
specifieke maatregelen op drie kruispunten van de Burg. Mollaan, die
hieronder kort beschreven staan.
In zn algemeenheid kan echter eerst nog worden opgemerkt, dat de
aansluitingen van vrijwel alle straten die op de Burg. Mollaan
uitkomen, als inrit worden uitgevoerd. De gemeente heeft de
herinrichting namelijk aangegrepen om de Burg. Mollaan Duurzaam Veilig
in te richten. Door deze aansluitingen als inrit uit te voeren, wordt
de overgang van 50 km-weg (Burg. Mollaan) naar 30 km-zone
(achterliggende wijk) extra benadrukt.
De specifieke maatregelen op de drie kruispunten zijn:
* de huidige T-splitsing Burg. Mollaan/Primulalaan wordt een
rotonde. Rotondes leiden tot een snellere én veiligere
doorstroming van het verkeer. Fietsers worden om de rotonde heen
geleid via een vrijliggend fietspad. Bovendien worden hier
zebrapaden aangelegd, zodat voetgangers veilig kunnen oversteken;
* omdat de Spirealaan de belangrijkste ontsluitingweg van de wijk
Voldijn is, wordt op deze kruising nadruk gelegd op het verbeteren
van de oversteekbaarheid. Dit geschiedt door de aanleg van
middengeleiders op de Burg. Mollaan en versmalling van het
dwarsprofiel van de Spirealaan. Ook de aansluiting van Spirealaan
op de Burg. Mollaan wordt uitgevoerd als inrit (Duurzaam Veilig);
* vanwege de beperkte ruimte op de kruising Burg.
Mollaan/Gestelsestraat is het hier niet mogelijk om maatregelen te
nemen zoals op de kruising Burg. Mollaan/Spirealaan. In plaats
daarvan wordt de veiligheid van overstekende voetgangers en
fietsers hier verbeterd door het kruisingsvlak ver-hoogd aan te
leggen, met aan weerszijden oversteekplaatsen voor voetgangers. De
noordelijke aansluiting van de Gestelsestraat op de Burg. Mollaan
wordt omgebouwd tot een inrit (Duurzaam Veilig). De zuidelijke
aansluiting van de Gestelsestraat op de Burg. Mollaan wordt,
vanwege haar belangrijke ontsluitingsfunctie voor vrachtverkeer,
niet omgebouwd tot inrit..
Zeer stil asfalt
Omvangrijk onderdeel van de herinrichting van de Burg. Mollaan is de
vervanging van het asfalt. De kwaliteit van het huidige asfalt is
slecht. Daarom wordt de gehele rijbaan opnieuw geasfalteerd. Het
gedeelte tussen de Juliana de Lannoylaan en de Campanulalaan wordt in
zn geheel vervangen (incl. fundering). Het gedeelte tussen de
Campanulalaan en de Eindhovenseweg krijgt een nieuwe toplaag.
Gezien de verwachte toename van het verkeer, is binnen deze vervanging gekeken naar het aspect geluidhinder. Naar aanleiding van zeer goede ervaringen met geluidarm asfalt in onder meer de gemeente Geldrop, is besloten de deklaag van de Burg. Mollaan uit te voeren in zogenaamd Zeer Stil Asfalt. Dit asfalt garandeert een geluidreductie van 4 dB(A) ten opzichte van het gebruikelijk toegepaste asfalt.
Overigens wordt de herinrichting ook aangegrepen om de kwaliteit van
het groen langs de Burg. Mollaan te verhogen. Er wordt bestaand groen
gerenoveerd en nieuw groen aangelegd.
Kosten en uitvoering
De totale kosten van de herinrichting bedragen e 958.600,-. Door in te
springen op subsidiemogelijkheden, nemen andere overheden - zoals het
zich nu laat aanzien - circa e 566.000,- van deze kosten voor hun
rekening.
De werkzaamheden worden gefaseerd aangepakt. Tijdens de
informatie-avond wordt hierover meer informatie verstrekt. De diverse
fasen zullen steeds tijdig in De Schakel worden aangekondigd.