Limburgs Museum
Toegevoegd: 13-2-2002
Activiteiten in het Limburgs Museum: Filmmiddag op zondag 24 februari
SPEELFILMS MET EEN LIMBURGS ACCENT
Frank Holthuizen
Wie herinnert zich nog Dokter Vlimmen, Op hoop van zegen of Kort
Amerikaans? Te lang geleden? Iets recenter dan: Ciske de Rat. Of
misschien De Zwarte Meteoor? We nemen hier zon beetje de na-oorlogse
vaderlandse filmgeschiedenis onder de loep, dat is duidelijk. Maar wie
weet nog dat al deze klassieke rolprenten, naast bekende
televisieseries, het werk zijn van de uit Maastricht afkomstige
regisseur Guido Pieters? In 1971 verraste hij vakgenoten met zijn twee
examenwerkjes voor de Nederlandse Filmacademie: de zeer symbolische
films Allerzielen Het feest van de dood, en Carnaval. Voor beide films
vond Pieters het onderwerp en de lokaties in Limburg. Op zondag 24
februari wordt de film Allerzielen vertoond tijdens een bijzondere
filmmiddag in het Limburgs Museum. Het programma is samengesteld uit
louter speelfilms die een relatie hebben met Limburg: ofwel door de
thematiek, ofwel door de draailokaties ofwel door de herkomst van de
maker. Allerzielen is een experimentele film over leven en dood,
waarin symbolische beeldtaal, uitgebleekte filmkleuren en verstomde
geluiden een belangrijke rol vervullen. Opvallend zijn de opnames die
Pieters maakte van Allerzielen op een Maastrichts kerkhof, en die hij
als documentair element invoegde.
Ook vertoond wordt de curieuze zwijgende speelfilm Het geheim van het
staal van de Franse regisseur Alfred Machin uit 1912. Dit melodrama
gesitueerd in de omgeving van Maastricht, vertelt op theatrale wijze
het verhaal van een staalarbeider, die verleid wordt tot het aannemen
van steekpenningen. Zo zou hij de bruidschat voor zijn lief kunnen
betalen. Wroeging neemt echter bezit van hem. Een tranentrekker van
jewelste, met spetterende kleureffecten en een spectaculaire rampscène
in de fabriek. Het geheim van het staal is de oudste speelfilm die we
op een of andere manier met Limburg kunnen associëren.
De derde en laatste film van die middag is heel wat jonger: Viva Boer Gerrit! , de eerste lange speelfilm van de uit Bunde afkomstige cineast Hans Heijnen. We kennen Heijnen van de levensechte en hilarische documentaires Bokken en Geiten, De waterwolf van Itteren, Vrekken en Lisdoonvarna, die met steun van de publieke omroep tot stand kwamen. Voor de VPRO draaide Heijnen in 1999 deze speelfilm waarin Kees Hulst de naïeve boer Gerrit speelt, die financieel en mentaal geheel wordt uitgekleed door de vrouw met wie hij meende oud te worden. Viva Boer Gerrit! is een zwarte komedie over het slag mensen dat Heijnen zo graag portretteert in zijn documentaires.