Tilburg, 23 april, 2001
Onderhandelingsresultaat 23 april met NS directie
Meer bevoegdheden voor de OR, zelfs bovenwettelijke, en een waslijst
aan goede afspraken hebben gezorgd voor een opening in het overleg bij
de NS. De gezamenlijke vakbonden hebben in de nacht van zondag op
maandag ingestemd met de invoering van het nieuwe werkrooster voor
machinisten en conducteurs per 10 juni. VVMC-voorzitter Jan Arndts: De
vakbonden hebben bedongen dat de ondernemingsraad een nieuw plan mag
opstellen. Daarbij hoeft de OR niet alleen rekening te houden met de
eisen van de NS-top, zoals dat de treinen beter op tijd gaan rijden,
maar ook met het werkplezier van het personeel.
Als de NS-directie het plan van de OR afwijst, mag een arbitragecommissie de knoop doorhakken. Die bestaat uit twee leden namens de werknemers en twee namens de directie. De minister van Verkeer en Waterstaat wijst de voorzitter aan. Jan Arndts: Verder hebben we afgesproken dat er voortaan regelmatig wordt gepraat over de kwaliteit van de arbeid. Op gezette tijden worden werknemers bevraagd over hun werkbeleving. Bedoeling is dat de stemming op de werkvloer er bij iedere meting van de kwaliteit beter op wordt.
De VVMC heeft altijd gezegd dat een structurele oplossing belangrijk is. VVMC-onderhandelaar Hubert Vankan: Er staat nu bijvoorbeeld concreet op papier dat we iets aan het ziekteverzuim, verlofachterstand en spoorwegveiligheid gaan doen. We hebben binnen wat we in januari als koers van de VVMC hebben ingezet. Het enige punt dat de bonden hebben moeten inleveren is de invoering van het dienstrooster per 10 juni. Hubert Vankan: Voor de VVMC was dit sowieso geen hard punt meer omdat we zochten naar een structurele oplossing van de problematiek. Uitstel van de invoering van het dienstrooster was niet meer mogelijk. Dit vanwege een uitspraak van de rechter die bepaalde dat 10 juni niet hoefde te worden uitgesteld. Daarnaast werd de directie van de NS hierin gesteund door Minister Netelenbos.
In het overleg tussen directie en de VVMC krijgen verder de volgende
onderwerpen nadrukkelijk de aandacht:
§
Vrije tijdsaanspraken
§ Sociale consequenties van organisatieveranderingen
§ Ontwikkeling van arbeidsvoorwaarden
§ Aanbestedingen
Allemaal onderwerpen die voorheen bij de NS niet of nauwelijks
bespreekbaar waren. De problematiek bij de NS wordt nu breder
getrokken dan alleen de invoering van een nieuw productiemodel. Het is
van groot belang dat de arbeidsverhoudingen binnen de organisatie weer
normale vormen krijgen, zodanig dat elke werknemer zich weer happy
voelt op de werkplek. Om alle gemaakte afspraken zo goed mogelijk vorm
te geven, wordt er een monitorcommissie ingesteld die toeziet op de
voortgang en het nakomen van alle afspraken. Deze commissie kan alle
partijen op hun verzoek met raad en daad bijstaan.
De grote winstpunten uit het overleg zijn:
§
De gehele problematiek wordt breed besproken en bewaakt door een
monitorcommissie.
§
De OR is vrij in het maken van een compleet nieuw productiemodel,
gezamenlijk met de mensen op de werkvloer.
§
De kwaliteit van de arbeid is uitgangspunt van de nulmeting. Zelfs het
model van 10 juni wordt hierdoor beïnvloed, en kan hierdoor worden
aangepast.
§
Er wordt een eindplaatje voor al het boordpersoneel ontwikkeld, zo
wordt ook het toekomstperspectief voor het treinpersoneel transparant.
Binnen nu en enkele maanden zal duidelijk zijn wat de positie van het
boordpersoneel in de toekomst zal zijn. Welk werk, met wie en waar.
Binnen nu en 15 mei worden alle leden geraadpleegd over het behaalde
resultaat. Hiervoor worden op korte termijn door het hele land
ledenbijeenkomsten gehouden
Wij houden u op de hoogte.