tien puntenplan vreemdelingen-en asielbeleid
Groep: Tweede-Kamerfractie Datum: 23 april 2001
Tienpuntenplan vreemdelingen- en asielbeleid
TIENPUNTENPLAN VREEMDELINGEN- EN ASIELBELEID
1. Opvang en asiel in de eigen regio
De asielprocedure die op het Vluchtelingenverdrag is gebaseerd, wordt
op grote schaal misbruikt door economische migranten. Internationaal
dient te worden afgesproken dat asiel alleen kan worden aangevraagd in
de regio van herkomst bij de UNHCR. Diegenen die als vluchteling
worden erkend, en na enige tijd niet naar hun land kunnen terugkeren
en zich ook niet elders in de regio van herkomst kunnen vestigen,
moeten door de landen in de rest van de wereld - waaronder Nederland -
naar evenredigheid worden opgevangen. Nederland moet het voortouw
nemen om internationale afspraken hierover te maken.
2. Harmonisatie van het asielbeleid in Europees verband
Op dit moment zijn er nog veel verschillen tussen de lidstaten van de
Europese Unie met betrekking tot het asielbeleid, zowel voor het
toelatingsbeleid als voor de procedures. Om de onevenredige grote
toestroom van asielzoekers naar Nederland terug te dringen is het van
groot belang, dat dit beleid in Europees verband wordt geharmoniseerd.
In het Finse Tampere is besloten te werken aan een gemeenschappelijk
Europees asiel- en immigratiestelsel. Tot nu toe is dit nog niet van
de grond gekomen. De VVD wil een gemeenschappelijke asielprocedure met
uniforme regels voor de toelating van asielzoekers. Het moet duidelijk
zijn welk EU-land verantwoordelijk is voor het asielverzoek: het
eerste land waar de asielzoeker arriveert.
3. Een zeer terughoudend landgebonden asielbeleid
Asielzoekers uit landen waar de algehele situatie slecht is, zoals
Afghanistan, krijgen een verblijfsvergunning, ook als zij niet worden
vervolgd en er geen sprake is van bijzondere humanitaire
omstandigheden. Dit zogenaamde landgebonden asielbeleid moet tot het
uiterste worden beperkt, omdat er een sterke aanzuigende werking
vanuit gaat. Wanneer een West-Europees land of de UNHCR asielzoekers
naar een land laat terugkeren of hun terugkeer niet uitsluit, moet
Nederland het landgebonden asielbeleid voor dat land beëindigen. Dat
geldt bijvoorbeeld voor Afghanistan en Angola. Deze landen waren de
eerste maanden van het jaar 2001 de grootste landen van herkomst van
asielzoekers.
4. Alleen verblijfsvergunning voor gedocumenteerde asielzoekers
Asielverzoeken kunnen alleen goed worden afgehandeld als duidelijkheid
bestaat over identiteit, nationaliteit en reis van de aanvragers. Wie
geen documenten heeft moet daarom in gesloten opvang blijven totdat
het benodigde onderzoek is afgerond. Een asielaanvraag wordt afgewezen
als de betrokkene de opvang verlaat, valse documenten gebruikt,
onjuiste informatie geeft, tegenwerkt of onvoldoende meewerkt.
5. Eerder verblijf in een ander veilig land
Als asielzoekers niet kunnen aantonen per vliegtuig of boot in
Nederland te zijn aangekomen, dan wordt verondersteld, dat ze eerder
in één of meer andere veilige landen zijn geweest, waar ze asiel
hadden kunnen vragen. Nederland is dan niet verantwoordelijk voor de
asielaanvraag. Diegenen die op Schiphol asiel aanvragen, moeten een
vliegticket en de documenten kunnen tonen waarover ze de beschikking
hadden bij de aankoop van dat ticket.
6. Beëindiging van de driejarenregeling
Asielzoekers die drie jaar in procedure verblijven, krijgen nu een
verblijfsvergunning, als het tijdsverloop van drie jaar aan de
overheid kan worden toegerekend en de asielzoekers zelf de procedure
niet hebben tegengewerkt. Dit beleid heeft tot gevolg dat asielzoekers
die daar geen recht op hebben toch een verblijfsvergunning krijgen.
Dat is niet wenselijk. Daarom moet het driejarenbeleid worden
afgeschaft. Er gaat een aanzuigende werking vanuit; het nodigt uit tot
het verlengen van de procedure en dreigt te verworden tot een generaal
pardon.
7. AMA´s
Zeer tegen de zin van de VVD hebben tot nu toe alle alleenstaande
minderjarigen (AMA´s) die asiel vroegen in Nederland een
verblijfsvergunning gekregen. Daarom is de toestroom van deze AMA´s
gestegen tot 7.000 personen op jaarbasis. Dit is zowel in absolute als
in relatieve zin veel meer dan naar alle andere landen in Europa. De
opvang en begeleiding van de kansarme AMA´s verloopt problematisch en
kost honderden miljoenen. Om de toestroom van AMA´s drastisch terug te
dringen, wil de VVD dat hun asielaanvragen in de regel al binnen 48
uur in de aanmeldcentra worden afgehandeld en dat direct daarna
uitzetting volgt. De opvang is niet de verantwoordelijkheid van
Nederland, maar van degenen die de mensensmokkelaars voor de reis naar
Nederland hebben betaald. Het directe effect zal zijn dat de AMA´s
niet meer naar Nederland komen. In de landen van herkomst is men
immers bereid de mensensmokkelaars te betalen voor een enkele reis,
niet voor een retour.
8. Terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers
Het terugkeerbeleid van uitgeprocedeerde asielzoekers moet worden
verscherpt, streng en consequent worden uitgevoerd. Gemeenten die te
maken krijgen met uitgeprocedeerde asielzoekers, mogen deze geen
vervangende opvang bieden. Vertrekken uitgeprocedeerde asielzoekers
niet, dan moet vastzetting volgen tot gedwongen uitzetting mogelijk
is.
9. Eerder intrekken van verblijfsvergunning bij crimineel gedrag
Onderzoeksrapporten tonen aan, dat er in Nederland sprake is van een
ernstig criminaliteitsprobleem met een onevenredig groot aantal
personen van buitenlandse afkomst. Dit staat de integratie van de vele
immigranten die zich wel correct gedragen in de weg. De
verblijfsvergunning moet eerder dan nu, in geval van wetsovertreding
worden ingetrokken (inbreuk op de openbare orde). Als de aanvraag voor
een verblijfsvergunning in behandeling is, moet die sneller worden
afgewezen.
10. Melden van illegaal verblijf
Alle overheidsinstanties en alle door de overheid gesubsidieerde of
gereguleerde instellingen moeten iedere constatering van illegaal
verblijf melden bij een centraal meldpunt. Medewerkers van
woningcorporaties en onderwijsinstellingen moeten naar de
verblijfsvergunning vragen. Op iedere melding moet een
uitzettingsactie volgen.
Criminele illegalen moeten ongewenst worden verklaard en opgesloten
blijven, totdat verwijdering uit Nederland kan plaatsvinden. Dit geldt
ook voor illegalen die weigeren het land te verlaten.