20-04-2001
20 Nieuwe voorrangskruisingen in Tilburg
Vanwege wijziging in voorrangsregel per 1 mei
Binnenkort worden 20 gelijkwaardige kruispunten in Tilburg omgezet in
voorrangskruisingen. Dit gebeurt op 18 locaties door het plaatsen van
borden en op 2 locaties door het aanleggen van inritconstructies. De
reden van de aanpassingen is de invoering van de nieuwe voorrangregel
per 1 mei aanstaande. Op de aan te passen kruisingen krijgen
bestuurders van rechts geen voorrang vanwege de verkeersveiligheid.
Vanaf 1 mei heeft niet meer alleen gemotoriseerd verkeer van rechts op
gelijkwaardige kruisingen voorrang, maar geldt dit ook voor
bestuurders van langzaam verkeer. Hieronder vallen behalve fietsers,
bromfietsers en snorfietsers ook bestuurders van een
invalidenvoertuig, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.
Voetgangers blijven dus uitgezonderd.
De voorgestelde maatregelen voor 'Voorrang Bestuurders Van Rechts' in
Tilburg kosten ± f 100.000,- (¤ 45.378,-). Deze kosten
worden gedekt met extra middelen, beschikbaar gesteld bij de begroting
voor uitvoering van het convenant Duurzaam Veilig. Bij de provincie is
tevens subsidie aangevraagd in het kader van de Stimuleringsregeling
Verkeer & Vervoer.
Geef het door, rechts gaat voor
Onder de slogan 'Geef het door, rechts gaat voor' wordt het publiek nu
en de komende tijd geïnformeerd over de gewijzigde voorrangsregel. Dit
gebeurt in een algemene landelijke publiekscampagne via onder meer
radio, tv, folders en schoolmateriaal. De gemeente Tilburg zet
daarnaast op lokaal niveau diverse aanvullende informatiemiddelen in.
Deze bestaan onder meer uit bewonersbrieven (in de omgeving waar
werkzaamheden plaatsvinden), een huis-aan-huis-folder, posters op
diverse locaties en artikelen in de Tilburgse Koerier en andere
bladen, zoals wijkkranten.
Achtergrond
In het verleden is bepaald dat in Nederland bestuurders van langzaam
verkeer uitgezonderd zijn van de algemene verkeersregel 'verleen
voorrang aan alle bestuurders van rechts'. Nederland is daarmee het
enige land in Europa dat deze uitzondering in de nationale
verkeersregelgeving heeft staan. In 1995 heeft de Tweede Kamer
kamerbrede steun gegeven aan een motie om deze uitzondering op te
heffen.
Belangrijke redenen hiervoor waren de harmonisatie van de Europese
regelgeving, de vereenvoudiging van de voorrangsregeling voor alle
verkeersdeelnemers en de gelijkberechtiging van het langzaam verkeer
ten opzichte van het gemotoriseerde verkeer. Dit laatste past binnen
een fietsvriendelijk verkeersbeleid.
Gemeente Tilburg