Gemeente Tilburg

20-04-2001

20 Nieuwe voorrangskruisingen in Tilburg

Vanwege wijziging in voorrangsregel per 1 mei

Binnenkort worden 20 gelijkwaardige kruispunten in Tilburg omgezet in voorrangskruisingen. Dit gebeurt op 18 locaties door het plaatsen van borden en op 2 locaties door het aanleggen van inritconstructies. De reden van de aanpassingen is de invoering van de nieuwe voorrangregel per 1 mei aanstaande. Op de aan te passen kruisingen krijgen bestuurders van rechts geen voorrang vanwege de verkeersveiligheid. Vanaf 1 mei heeft niet meer alleen gemotoriseerd verkeer van rechts op gelijkwaardige kruisingen voorrang, maar geldt dit ook voor bestuurders van langzaam verkeer. Hieronder vallen behalve fietsers, bromfietsers en snorfietsers ook bestuurders van een invalidenvoertuig, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Voetgangers blijven dus uitgezonderd.

De voorgestelde maatregelen voor 'Voorrang Bestuurders Van Rechts' in Tilburg kosten ± f 100.000,- (¤ 45.378,-). Deze kosten worden gedekt met extra middelen, beschikbaar gesteld bij de begroting voor uitvoering van het convenant Duurzaam Veilig. Bij de provincie is tevens subsidie aangevraagd in het kader van de Stimuleringsregeling Verkeer & Vervoer.

Geef het door, rechts gaat voor
Onder de slogan 'Geef het door, rechts gaat voor' wordt het publiek nu en de komende tijd geïnformeerd over de gewijzigde voorrangsregel. Dit gebeurt in een algemene landelijke publiekscampagne via onder meer radio, tv, folders en schoolmateriaal. De gemeente Tilburg zet daarnaast op lokaal niveau diverse aanvullende informatiemiddelen in. Deze bestaan onder meer uit bewonersbrieven (in de omgeving waar werkzaamheden plaatsvinden), een huis-aan-huis-folder, posters op diverse locaties en artikelen in de Tilburgse Koerier en andere bladen, zoals wijkkranten.

Achtergrond
In het verleden is bepaald dat in Nederland bestuurders van langzaam verkeer uitgezonderd zijn van de algemene verkeersregel 'verleen voorrang aan alle bestuurders van rechts'. Nederland is daarmee het enige land in Europa dat deze uitzondering in de nationale verkeersregelgeving heeft staan. In 1995 heeft de Tweede Kamer kamerbrede steun gegeven aan een motie om deze uitzondering op te heffen.
Belangrijke redenen hiervoor waren de harmonisatie van de Europese regelgeving, de vereenvoudiging van de voorrangsregeling voor alle verkeersdeelnemers en de gelijkberechtiging van het langzaam verkeer ten opzichte van het gemotoriseerde verkeer. Dit laatste past binnen een fietsvriendelijk verkeersbeleid.