STICHTING GREEN AWARD

Veilig en milieusparend vervoer nam toe met 50%

Veilig en milieusparend vervoer nam toe met 50%

Green Award schepen verzorgden in 2000 21% van het internationale olietransport

In het jaar 2000 vond 21% van het internationale olietransport over zee plaats in tankschepen die zijn gecertificeerd door de Stichting Green Award. Deze stichting houdt zich bezig met het bevorderen van schone en veilige scheepvaart, door middel van certificering van schepen (olie- en producttankers van 20.000 ton dwt en meer). De directeur van het in Rotterdam gevestigde Bureau Green Award, Hans de Goeij, maakte maandag 23 april in Sydney (Australië) bekend dat de impact van Green Award van 1999 op 2000 is toegenomen met 50%. De Goeij sprak tijdens een bijeenkomst van Intertanko, een organisatie van tankerrederijen.

In 2000 bedroeg het totale vervoer van ruwe olie over de wereldzeeën
1.612 miljoen ton. Ongeveer 335 miljoen ton daarvan werd vervoerd in schepen waarvan het management en het schip zelf zijn goedgekeurd door de inspecteurs van Green Award. In 1999 werd van de 1.548 miljoen ton wereldwijd vervoerde ruwe olie nog maar 14% (217 miljoen ton) vervoerd in veilige, schone Green Award schepen.

Het Green Award systeem onderscheidt zich van andere keuringen niet alleen door de wereldwijde werking, maar ook door de grote aandacht die wordt besteed aan 'de menselijke factor' in de scheepvaart. Voor een Green Award certificering wordt de technische staat van de schepen nauwgezet geïnspecteerd, maar ook de regels die gelden voor het management aan de wal en voor de bemanning aan boord moeten beantwoorden aan strenge - maar haalbare - eisen. De inspecties worden jaarlijks herhaald.

De toename, relatief zowel als absoluut, van de impact van Green Award op schone en veilige scheepvaart, schreef De Goeij maandag toe aan een toenemend bewustzijn bij reders en managers van het maatschappelijk belang van veilige en milieusparende scheepvaart. 'Green Award is een stelsel dat de reder ten goede komt. Hij krijgt financiële tegemoetkomingen van verschillende belangrijke havenbeheerders en nautische dienstverleners. Dankzij die tegemoetkomingen verdient een reder als het ware geld, dankzij de Green Award. Maar ook de havens zelf en de scheepvaartgemeenschap in het algemeen zijn uiteraard gebaat bij veilige en schone scheepvaart. Green Award, het enige wereldwijd toegepaste plan voor de bevordering van veilige en milieusparende scheepvaart, is dan ook een win-win systeem.'

De Goeij signaleerde dat naast de zichtbare financiële voordelen van het Green Award systeem ook de beeldvorming, het imago in de scheepvaart een steeds belangrijkere rol speelt. 'Reders van Green Award schepen merken dat opdrachtgevers, maar ook dienstverleners zoals de in de scheepvaart zo belangrijke verzekeraars, graag met hen zaken doen. Dat is zakelijk aantrekkelijk, ook al zijn dergelijke voordelen niet altijd in geld uit te drukken.'

Op het ogenblik (eind april 2001) varen op de wereldzeeën 138 tankschepen die zijn gecertificeerd door Green Award. Op het totaal aantal tankers is dat een kleine minderheid, maar de impact van Green Award is relatief belangrijk omdat juist grote, intensief varende rederijen zich aanmelden voor certificering. Sinds begin 2001 is ook een Green Award certificering beschikbaar voor droge bulk schepen van 20.000 ton dwt en meer; dezelfde tonnage drempel die geldt voor olie- en product tankers. Tot deze verbreding van het werkterrein van Green Award werd besloten omdat weliswaar de internationale aandacht voor ongevallen en incidenten met tankers het grootst is, maar de milieutechnische gevolgen van rampen met bulkschepen ook zeer ingrijpend kunnen zijn.

Voor nadere inlichtingen:
Bureau Green Award, J.L. de Goeij of J.A.A.J. Franssen Tel. + 31 10 2170200
Fax + 31 10 2829762
e-mail info@greenaward.org
website: www.greenaward.org

23 apr 01 15:30