STICHTING GREEN AWARD
Veilig en milieusparend vervoer nam toe met 50%
Veilig en milieusparend vervoer nam toe met 50%
Green Award schepen verzorgden in 2000 21% van het internationale
olietransport
In het jaar 2000 vond 21% van het internationale olietransport over
zee plaats in tankschepen die zijn gecertificeerd door de Stichting
Green Award. Deze stichting houdt zich bezig met het bevorderen van
schone en veilige scheepvaart, door middel van certificering van
schepen (olie- en producttankers van 20.000 ton dwt en meer). De
directeur van het in Rotterdam gevestigde Bureau Green Award, Hans de
Goeij, maakte maandag 23 april in Sydney (Australië) bekend dat de
impact van Green Award van 1999 op 2000 is toegenomen met 50%. De
Goeij sprak tijdens een bijeenkomst van Intertanko, een organisatie
van tankerrederijen.
In 2000 bedroeg het totale vervoer van ruwe olie over de wereldzeeën
1.612 miljoen ton. Ongeveer 335 miljoen ton daarvan werd vervoerd in
schepen waarvan het management en het schip zelf zijn goedgekeurd door
de inspecteurs van Green Award. In 1999 werd van de 1.548 miljoen ton
wereldwijd vervoerde ruwe olie nog maar 14% (217 miljoen ton) vervoerd
in veilige, schone Green Award schepen.
Het Green Award systeem onderscheidt zich van andere keuringen niet
alleen door de wereldwijde werking, maar ook door de grote aandacht
die wordt besteed aan 'de menselijke factor' in de scheepvaart. Voor
een Green Award certificering wordt de technische staat van de schepen
nauwgezet geïnspecteerd, maar ook de regels die gelden voor het
management aan de wal en voor de bemanning aan boord moeten
beantwoorden aan strenge - maar haalbare - eisen. De inspecties worden
jaarlijks herhaald.
De toename, relatief zowel als absoluut, van de impact van Green Award
op schone en veilige scheepvaart, schreef De Goeij maandag toe aan een
toenemend bewustzijn bij reders en managers van het maatschappelijk
belang van veilige en milieusparende scheepvaart. 'Green Award is een
stelsel dat de reder ten goede komt. Hij krijgt financiële
tegemoetkomingen van verschillende belangrijke havenbeheerders en
nautische dienstverleners. Dankzij die tegemoetkomingen verdient een
reder als het ware geld, dankzij de Green Award. Maar ook de havens
zelf en de scheepvaartgemeenschap in het algemeen zijn uiteraard
gebaat bij veilige en schone scheepvaart. Green Award, het enige
wereldwijd toegepaste plan voor de bevordering van veilige en
milieusparende scheepvaart, is dan ook een win-win systeem.'
De Goeij signaleerde dat naast de zichtbare financiële voordelen van
het Green Award systeem ook de beeldvorming, het imago in de
scheepvaart een steeds belangrijkere rol speelt. 'Reders van Green
Award schepen merken dat opdrachtgevers, maar ook dienstverleners
zoals de in de scheepvaart zo belangrijke verzekeraars, graag met hen
zaken doen. Dat is zakelijk aantrekkelijk, ook al zijn dergelijke
voordelen niet altijd in geld uit te drukken.'
Op het ogenblik (eind april 2001) varen op de wereldzeeën 138
tankschepen die zijn gecertificeerd door Green Award. Op het totaal
aantal tankers is dat een kleine minderheid, maar de impact van Green
Award is relatief belangrijk omdat juist grote, intensief varende
rederijen zich aanmelden voor certificering. Sinds begin 2001 is ook
een Green Award certificering beschikbaar voor droge bulk schepen van
20.000 ton dwt en meer; dezelfde tonnage drempel die geldt voor olie-
en product tankers. Tot deze verbreding van het werkterrein van Green
Award werd besloten omdat weliswaar de internationale aandacht voor
ongevallen en incidenten met tankers het grootst is, maar de
milieutechnische gevolgen van rampen met bulkschepen ook zeer
ingrijpend kunnen zijn.
Voor nadere inlichtingen:
Bureau Green Award, J.L. de Goeij of J.A.A.J. Franssen
Tel. + 31 10 2170200
Fax + 31 10 2829762
e-mail info@greenaward.org
website: www.greenaward.org
23 apr 01 15:30