PERSBERICHT

Online supermarkt verstevigt basis traditionele supermarkt Onderzoek van Explainer DC en Twynstra the Bridge

Amsterdam, 23 april 2001 - Wil een supermarkt in de toekomst kunnen voortbestaan dan is een volwaardige multichannel-strategie met daarin voldoende en functionele offline en online aanwezigheid essentieel. Hierdoor is de kans van slagen van nieuwe spelers die alleen aanwezig zijn in de online markt minimaal, omdat deze vaak geen volwaardige keten bezitten. Dit is één van de belangrijkste conclusies van het onderzoek Inline of Online dat op initiatief van Explainer DC en Twynstra The Bridge is gehouden onder de belangrijkste spelers in de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) sector. Voordelen als tijdswinst en gemak zijn misschien bij de startende online shopper belangrijk, maar toegevoegde waarde in de vorm van informatie en productvergelijkingen nemen hun plaats in. Bovendien zullen met deze multi-channelstrategie traditionele productmerken onder druk komen te staan.

Het onderzoek (www.explainerdc.com/fmcg) dat door beide partijen is gehouden richt zich niet op het gedrag van de consument, maar op de verwachtingen en handelingen van de partijen die de strategie uit moeten voeren: producenten, retailers, distributeurs en contentproviders. De conclusies schetsen de ideeën van die mensen die de toekomst van deze sector online in handen hebben.

Hendrik-Jan van Dijk, strategy director bij Explainer DC: "Internet geeft bedrijven de kans hun servicemodel uit te breiden om zo nieuwe vormen van inkomsten te genereren en het klantentevredenheid te vergroten". Van Dijk vervolgt: "De uitkomsten laten weinig ruimte voor nieuwe spelers in de online markt, want zoals gezegd: het zullen alleen de traditionele partijen zijn die in staat zullen zijn tot het voeren van een multichannel strategy.". Onderzoeker Roen Roomberg vult aan: " Startende internetbedrijven missen fysieke afzetpunten. De partijen in de keten lijken ook allemaal hun traditionele rol te behouden. Er is bijna geen sprake van plannen die leiden tot het uitsluiten van spelers zoals in de begindagen van internet wel eens geopperd werd. Producenten gaan geen producten direct aan consumenten verkopen en vrouwenbladen worden op de korte termijn geen supermarkten. De oorzaak hiervan lijkt vooral te liggen op productniveau. Wat er wel gaat veranderen is de manier waarop mensen hun dagelijkse boodschappen gaan doen en hoe ze die thuisbezorgd krijgen."

Over Explainer DC
Explainer DC is een bureau voor consultancy en creatie van e-business concepten. Explainer DC bestaat uit ruim 75 professionals die met de klant samenwerken in het benutten van nieuwe kansen. Explainer DC bezit de expertise om business te vertalen naar e-business en werkt of heeft gewerkt voor klanten als Vendex KBB, KPMG, het Financieele Dagblad, VNU, Intercard, Daimler-Chrysler, Keesing International Publishers, Bataviastad, YER, Bank of Scotland, Stichting SOA Bestrijding, VVD, RAI Group, AutoRAI Vereniging en NBLC. Of kijk op: www.explainerdc.com

Over Twynstra The Bridge
Twynstra The Bridge is een jonge, dynamische adviesgroep die gespecialiseerd is in de conceptualisering en de implementatie van e-commerce en e-business development oplossingen. De adviseurs en managers van Twynstra The Bridge hebben inmiddels vier jaar ervaring met een multidisciplinaire, netwerkgerichte aanpak van e-businessvraagstukken. Twynstra The Bridge is gelieerd aan Twynstra Group of Managers & Consultants. Er wordt daarnaast nauw samengewerkt met netwerkpartners daarbuiten. Twynstra The Bridge kan dan ook in zeer korte tijd dedicated, tailor-made en multidisciplinaire projectteams samenstellen. Kijk op Internet: www.t-tb.com

Noot aan de redactie (