KLM


01/019


Gezamenlijk persbericht

KLM VERKOOPT CARGO SERVICE CENTER AAN D.LOGISTICS

AMSTELVEEN/HOFHEIM, 23 april 2001 - D.Logistics AG en KLM hebben een overeenkomst getekend voor de volledige overname van Cargo Service Center (CSC) door D.Logistics. CSC, tot nu toe een 100% KLM-dochter, is een wereldwijd opererende grondafhandelingsmaatschappij voor luchtvracht. De onderneming levert vrachtafhandeling en hieraan gerelateerde dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen en verladers. CSC handelt op jaarbasis meer dan 1,5 miljoen ton vracht af en heeft een wereldwijd netwerk met 65 stations in 17 landen.

D.Logistics en KLM tekenden vorig jaar al een intentieverklaring voor deze transactie. De verkoop van CSC past in de strategie van de KLM om zich te richten op kernactiviteiten: vervoer en services ten behoeve van passagiers en vracht; en vliegtuigonderhoud. KLM heeft in het Duitse D.Logistics een goede partij gevonden voor de verdere ontwikkeling van CSC in haar eigen markt. D.Logistics is een van de leidende partijen op het gebied van volledig geïntegreerde logistieke diensten op de Europese markt.

De activiteiten van CSC sluiten naadloos aan op de bestaande Airport Service-dienstverlening van D.Logistics. De integratie van CSC biedt D.Logistics een sterke, wereldwijde positie in de luchthavendienstverlening en versterkt tevens de mogelijkheid tot het aanbieden van volledig geïntegreerde logistieke keten-oplossingen. Door de toevoeging van CSC aan logistieke diensten op het gebied van consulting, IT, E-business en verpakkingen kan D.Logistics zich in haar eigen internationale markt sneller ontwikkelen. De nieuwe combinatie wordt de eerste, volledige 'one-stop-shopping' dienstverlener voor de luchtvrachtmarkt.

De ruim tien jaar bestaande Airport Services-divisie van D.Logistics verwerkt meer dan 500.000 ton vracht per jaar. De combinatie van deze D.Logistics-divisie met CSC zal bij de start meer dan 2 miljoen ton vracht per jaar afhandelen.

Het potentieel voor snelle uitbreiding wordt geboden door een volledig neutrale positie in de markt, waarbij klanten kunnen worden geworven in alle marktsegmenten: luchtvaartmaatschappijen, verladers, ondernemingen die direct eigen goederen aanleveren en luchthavens. Daarnaast is groei mogelijk door uitbreiding van het eigen netwerk, optimalisering van grondafhandelingsprocessen, het aantrekken van nieuwe klanten en de ontwikkeling van nieuwe activiteiten, met behulp van innovatieve IT- en E-business-toepassingen.

Cargo Service Center zal haar samenwerking met KLM volgens het bestaande contract voortzetten. De overgang naar D.Logistics heeft voor de ongeveer 3.000 CSC-medewerkers geen personele consequenties. Zij behouden hun bestaande of vergelijkbare posities bij CSC.