RECTIFICATIE

Dear Sir/Madam,

Due to some tecnical problems a premature version of this press release has been sent out. Please replace it with this one.

This is a RECTIFICATION of the press release concerning the refloating of container vessel in the Singapore Straits by Wijsmuller Salvage.

PERSBERICHT IJmuiden, 23 april 2001

Wijsmuller trekt grote container carrier vlot.

Het Nederlandse bergingsbedrijf Wijsmuller Salvage is er zondag 22 april jl. in geslaagd om het zwaar aan de grond gelopen containerschip CMA CGM NORMADIE volgens plan vlot te trekken. Het schip lag vast op het Hellen Mar rif in Straat Singapore.

Het 275 meter lange schip 4.700 TEU strandde op 27 Maart jl. terwijl het met een snelheid van 22 knopen (45 km/uur) de straat van Singapore passeerde.

Mensen van Wijsmuller Salvage en het plaatselijke kantoor in Singapore waren onmiddelijk ter plaatse. Op 29 maart is een bergingsovereenkomst op basis van een "Lloyd's Open Form 2000" contract gesloten met de eigenaren uit Marseille. Men is direct begonnen met het verwijderen van 4000 vaten ruwe olie om milieuvervuiling te voorkomen.

Om zorg te dragen voor stabilisatie van de situatie en ter voorkoming van extra schade zijn bergingsplannen ontwikkeld met behulp van Wijsmuller scheepsbouwkundigen. Hierbij werd assistentie verleend door de eigenaren en bemanning van het schip.

Het bergingsplan bestond uit het lichter maken van het schip door verwijdering van totaal 800 containers op zodanige wijze dat het schip vast bleef liggen tijdens deze operatie. Hiertoe werd allereerst een volgelopen ruim gerepareerd en drooggepompt. Vervolgens werd het ruim weer gevuld werd met zeewater zodat het schip aan de grond bleef liggen.

Voor de operatie zijn in totaal zes sleepboot-ponton combinaties gebruikt. Deze werden door twee zware kranen beladen met de van het schip afkomstige containers. De containers zijn naar de nieuwe container haven Tanjung Pelepas in Maleisie gesleept.

Bergingsmateriaal en personeel dat afkomstig was uit Singapore en Nederland, werd ingezet om de operatie uit te voeren. In totaal waren zestig Wijsmuller medewerkers, waaronder scheepsbouwkundigen, bergingsinspecteurs, duikers en technici afkomstig uit Nederland, Singapore en Indonesie betrokken bij de operatie.

De operatie is afgerond op zaterdag 21 april waarna vier zeer wendbare havensleepboten en een zeesleper aan het schip werden gekoppeld. Sleepboten en compressors begonnen afgelopen zondag met de werkzaamheden voor laagtij om 6.40 uur plaatselijke tijd. Het doel was om het schip bij hoogtij rond 11 uur zo licht mogelijk te hebben.

Rond 10 uur in de ochtend kregen de havensleepboten opdracht om te starten met assistentie terwijl de zeesleper begon met trekken aan het containerschip. Bij hoogwater werd een eerste beweging waargenomen toen het schip licht van koers veranderde. Vervolgens werd de zeesleper geinstrueerd om achter het schip te scheren. De koersveranderingen van het schip namen toe bij elke beweging die de sleper maakte. Om 11.50 uur was het schip volledig los om waarna het is geankerd in Indonesische wateren voor inspectie en verdere stabilisatie. Nadat alle formaliteiten hadden plaatsgevonden is het schip rond middernacht verplaatst naar internationale wateren.

For further information contact:

Milou Mulder, manager Communication & Public Relations. PO Box 510
1970 AM IJmuiden
telephone :+31 255 562 666
telefax :+31 255 511 388
Email :mulderm@wijsmuller.nl
Internet :http://www.wijsmuller.nl