Persbericht

Rotterdam, april 2001

TradeDoubler start ook in Nederland

Europa's grootste aanbieder van affiliate marketing programma's heeft sinds kort ook haar deuren in Nederland geopend. Deze introductie is buitengewoon succesvol verlopen. In een zeer kort tijdsbestek heeft TradeDoubler al de volgende klanten mogen verwelkomen: Dell Computers, Active ISP, U-zoekt.nl , Tooltribe, Independer, Haburi, Speednames, Jippiigroup, CD-on, Ebookers, Pricerunner, Euroclix en Belstore. En er zullen binnen afzienbare nog veel meer interessante merchants volgen. Daarmee is TradeDoubler hard op weg om ook in Nederland de grootste aanbieder te worden. "Dit hebben wij ook als doel gesteld" , meldt Jeroen Kramer, Managing Director van TradeDoubler Nederland. "Als we in dit tempo doorgaan, zullen we reeds na enkele maanden een leidende positie in Nederland hebben ingenomen." Inmiddels is TradeDoubler ook hard bezig om het bestand met affiliates te vergroten. Zonder affiliates kunnen de merchants immers ook geen omzet maken. En ook hier gaat de werving boven verwachting. "Nu al hebben we duizenden affiliates die geïnteresseerd zijn om geld te verdienen met hun website", aldus Kramer.

Waarom is affiliate marketing zo populair?
"Het leuke is dat bij affiliate marketing de rollen zijn omgedraaid" , meent Kramer. "Bij traditionele advertising maakt de adverteerder reclame voor zijn producten en/of bedrijf. Het grote probleem hierbij is dat er altijd veel waste is. Niet alle doelgroepen worden bereikt, of sommige niet interessante doelgroepen worden juist wel geconfronteerd met de reclame uitingen. Bij affiliate marketing is het de omgekeerde wereld. Een adverteerder, ook wel de merchant genoemd, biedt zijn reclame uitingen aan (banners, buttons, e-mails, tekstllinnks of content). Bedrijven of particulieren, ook wel affiliates genoemd, die daarin geïnteresseerd zijn, kunnen deze uitingen op hun site plaatsen. Zodra een bezoeker op die site de uiting ziet, interesse krijgt en vervolgens op de link klikt naar de site van de merchant, krijgt de affiliate hiervoor een beloning van de merchant. Deze beloning kan bestaan uit een vast bedrag voor elke aangeleverde unieke bezoeker. De merchant kan samen met de aangesloten affiliates echter ook besluiten om een fee per lead of sales uit te betalen. Uiteraard is deze fee een stuk hoger." Kramer meent dat deze manier van adverteren zeer populair gaat worden. "Om de eenvoudige reden dat performance based advertising buitengewoon effectief is. Je betaalt alleen voor resultaten en de branding krijg je er eigenlijk gratis bij. Klikt er niemand op je advertentie-uiting, dan hoeft je ook niets te betalen".

In de Verenigde Staten is affiliate marketing inmiddels al bijzonder populair. De verwachting is dat binnen twee jaar affiliate marketing het meest gebruikte online advertising instrument zal zijn.

Is affiliate marketing ook toepasbaar voor traditionele bedrijven? "Jazeker", meent Kramer. "Iedereen die een product verkoopt kan hiervan gebruik maken, mits je wel goed bent voorbereid. Zo moet er op de site natuurlijk wat te beleven zijn en dient de bezoeker gebruik te kunnen maken van een aanbod. Het hoeft niet direct verkoop te zijn, zodat ook bijvoorbeeld producenten van FMC-goods in aanmerking komen om affiliate marketing toe te passen. Deze bedrijven verkopen niet rechtstreeks aan de consument, maar via bijv. de supermarkt. Door echter nieuwsbrieven aan te bieden, of sweepstakes te houden of andere actiegerichte marketing activiteiten toe te passen, kan affiliate marketing ook een zeer effectief onderdeel worden van hun marketingmix."

Steeds meer traditionele bedrijven weten daarom ook de weg naar TradeDoubler te vinden, zoals o.a. Dell Computers, Arvis Hotels, SAS en OTTO. De verwachting is dat er binnen een paar weken ook in Nederland enkele bijzonder grote traditionele spelers samen met TradeDoubler zullen gaan investeren in affiliate marketing.

Noot voor de pers (