Ministerie van Financiën
http://www.minfin.nl
MIN FIN: Problemen met het nieuwe belastingstelsel
PERSBERICHTNR. 01/116 Den Haag 23 april 2001 ANTWOORDEN VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIEN OP VRAGEN HET LID
REITSMA VAN DE TWEEDE KAMER DE STATEN GENERAAL OVER PROBLEMEN MET HET
NIEUWE BELASTINGSTELSEL.
1. Heeft u kennis genomen van het ANP-bericht dat het hoofd van de
Belastingdienst, directeur-generaal mr. J. Thunnissen, problemen met
het nieuwe belastingstelsel voorziet?
Ja.
2. Wat is uw oordeel over de opvatting van mr. J. Thunnissen?
Het thema van de Landelijke Aangifte Dag 2001 op 16 maart 2001 te
Tilburg was: 'Wet IB 2001 in praktijk, euforie of chaos'.
De directeur-generaal Belastingdienst heeft in haar beschouwing
daarover vanuit het perspectief van de Belastingdienst geconcludeerd:
'Het is op enkele punten niet helemaal vlekkeloos verlopen, maar een
chaos is het dacht ik niet geworden. Verkeert de Belastingdienst dan
in een euforische stemming? Nee, daar zijn Belastingdienstmensen veel
te nuchter voor.'
In haar beschouwing is de directeur-generaal ingegaan op de
activiteiten die de Belastingdienst ten behoeve van de invoering heeft
verricht. Daarbij heeft zij kort gememoreerd welke zaken niet
vlekkeloos zijn verlopen en hoe die alsnog zijn behandeld. Het ging
daarbij om het verzenden van een verkeerde toelichting bij voorlopige
teruggaaf-formulieren (alsnog goede toelichting toegezonden),
het plaatsen van een advertentie met inmiddels achterhaalde
informatie (juiste advertentie alsnog geplaatst) en de voorlopige
aanslagen 2001. Over de getroffen maatregelen ten aanzien van de
voorlopige aanslagen heb ik uw Kamer geïnformeerd bij brief van 6
maart 2001.
De belangrijkste opgave bij de invoering in het jaar 2000 was de
verwerking van de VT-formulieren (voorlopige teruggaven) voor zo'n 2,8
miljoen belastingplichtingen, opdat zij tijdig in 2001 hun teruggave
betaald kregen. Dit proces is goed verlopen. Daarnaast was van belang
dat de inhoudingsplichtigen tijdig de nieuwe loonbelastingregels
konden invoeren. Ook dat proces is vrijwel geruisloos verlopen. Gelet
op deze vaststellingen en de hierboven genomen maatregelen,
onderschrijf ik de conclusie van de directeur-generaal Belastingdienst
volledig.
2. t/m 9.
2. Wat is uw oordeel over de opvatting van mr. J. Thunnissen?
3. Welke maatregelen neemt u opdat er bij het invullen van het
belastingformulier in 2002 als de echte toets volgt, niet op diverse
punten fouten worden gemaakt, zoals mr. J. Thunnissen voorspelt?
4. Op welke wijze wordt bewerkstelligd dat bij het invullen van het
papieren bijlet de bijbehorende toelichting van alle nieuwe termen
valt te begrijpen?
5. Hoe gaat u voorkomen dat belastingplichtigen op kosten worden
gejaagd om deskundigen in te schakelen die hun belastingformulieren
moeten invullen?
6. Deelt u de zorg van mr. J. Thunnissen dat belastingadviseurs drukke
tijden krijgen en alle fiscale studenten, zelfs de eerstejaars, moeten
mobiliseren om de invoering van de nieuwe belastingwetgeving goed te
laten verlopen?
7. Welke financiële bijdrage geeft u aan belastingplichtigen die door
de nieuwe belastingwetgeving op kosten worden gejaagd wegens het
moeilijk invullen van het belastingformulier?
8. Denkt u dat alle problemen opgelost worden door het voeren van een
intensieve voorlichtingscampagne?
De directeur-generaal Belastingdienst heeft haar beschouwing vervolgd
met de opgaven die de Belastingdienst nog te wachten staan in 2001 en
met name tijdens de aangiftecampagne 2002.
Zij heeft daarbij gewezen op het ervaringsfeit dat een 'ander'
aangiftebiljet voor belastingplichtigen altijd lastiger is in te
vullen omdat de routine van het invullen wordt verstoord.
Tegen deze achtergrond gaf zij tevens aan dat niet alleen de
Belastingdienst veel extra inspanningen moet en ook zal verrichten om
er voor te zorgen dat het ook in 2002 'geen chaos' wordt, maar dat ook
niet-commerciële hulpverleners een extra toeloop kunnen verwachten.
Omdat de toehoorders in de zaal studenten (m.n. studenten fiscaal
recht die naast hun studie ook actief zijn in belastingwinkels) waren
die hulp geven bij het invullen van aangiften, heeft zij die
verwachting op deze hulpverleners toegespitst. Over belastingadviseurs
heeft zij niet gesproken.
Het doel van de aangiftecampagne 2002 is om degenen die tot nu toe hun
aangiftebiljet zelf invullen, daartoe ook in 2002 in staat te stellen.
Het is goed te beseffen dat veel belastingplichtigen alleen met box 1
te maken krijgen, waar relatief weinig in verandert.
De Belastingdienst bereidt nu al een intensieve voorlichtigscampagne
voor, waarbij alle middelen zoals advertenties, tv- en radiospots,
brochures, internet, de Bestellijn en dergelijke zeer breed worden
ingezet. De toelichting op het aangiftebiljet wordt ingrijpend
herzien, waarbij expliciete aandacht wordt gegeven aan wat er wél en
vooral ook wat er niét verandert. Tevens wordt onderzocht of er nog
meer mogelijkheden bestaan voor 'aangiften op maat', opdat
belastingplichtigen zo weinig mogelijk worden geconfronteerd met
vragen die niet van toepassing zijn op hun situatie.
Daarnaast wordt zowel de bezetting van de Belastingtelefoon als van de
klantendiensten op de eenheden in de aangifteperiode 2002 aanzienlijk
wordt uitgebreid. Datzelfde zal gelden voor de zogeheten
'hulp-bij-aangiftecampage'.
In het verlengde daarvan wordt de bestaande samenwerking met
organisaties als FNV-belastingservice, de Consumentenbond, de
ouderenorganisaties, universiteiten en dergelijke zo nodig verder
geïntensiveerd waar het gaat om opleidingen en beschikbaarstellen van
materiaal. In de gevallen waar werkgeversorganisaties een beroep doen
op het verstrekken van concrete kennis op daartoe georganiseerde
bijeenkomsten, wordt zo'n bijdrage zo veel mogelijk gehonoreerd.
Ik vertrouw op de inzet en plannen van de Belastingdienst, waarmee ik
evenzeer de uitspraak van de directeur-generaal Belastingdienst
onderschrijf dat het 'ook in 2002 geen chaos zal worden'.
9. Voorziet u aanzienlijk meer aanvragen voor kwijtschelding bij met
name bijstandsgerechtigden die geconfronteerd worden met het
afschaffen van de renteaftrek op consumptief krediet?
Het zal niet vaak voorkomen dat het vervallen van de aftrek voor consumptieve rente zal leiden tot een te betalen aanslag inkomstenbelasting. Ik verwacht dan ook geen aanzienlijke toename van het aantal aanvragen voor kwijtschelding bij de Belastingdienst. Het is wel zo dat een teruggaaf inkomstenbelasting een beroep op kwijtschelding bij lagere overheden in de weg kan staan. In zoverre zou het afschaffen van de aftrek van consumptieve rente ertoe kunnen leiden dat een beroep op kwijtschelding vaker zal slagen.
Woordvoerder drs. P.A.W. Lamers
Telnr. 070-3428403
23 apr 01 16:33