23 APRIL 2001
Chauffeur als ambassadeur van het vak

Vakopleiding Transport en Logistiek start ´lid-werft-lid´ actie

De vraag naar jonge en goed opgeleide vakmensen in de sector transport en logistiek stijgt nog steeds sterk. Daarom houdt Vakopleiding Transport en Logistiek jaarlijks een landelijke wervingscampagne, speciaal gericht op jongeren. Aanvullend op deze campagne is vorig jaar voor het eerst een lid-werft-lid actie opgezet, waarbij bedrijven en werknemers uit de sector worden gestimuleerd jongeren te enthousiasmeren voor een baan in de sector. Gezien het succes van vorig jaar is ook dit jaar een dergelijke actie opgezet, die eind april van start gaat.

De wervingsactiviteiten van Vakopleiding Transport en Logistiek richten zich op VMBO-scholieren in de leeftijd van 12 tot en met 21 jaar. Doel is de dynamiek van de werkend-leren opleidingen en de veelbelovende toekomstperspectieven in transport en logistiek bij jongeren onder de aandacht te brengen. Zij worden geworven voor één van de zeven opleidingen in de bedrijfstakken goederenvervoer, personenvervoer, haven, Rijn- en binnenvaart en logistiek.

De wervingscampagne, die in november vorig jaar van start is gegaan, vindt plaats tijdens het gehele schooljaar 2000-2001 en is opgedeeld in twee fasen: een informatie- en een actiefase. Als aanvulling op de actiefase is eind april de lid-werft-lid actie van start gegaan.

Lid-werft-lid
Ook de lid-werft-lid actie heeft als doel leerlingen voor één van de werkend-leren opleidingen van Vakopleiding Transport en Logistiek te werven. Chauffeurs en overige medewerkers uit de sector kunnen hierbij een actieve rol spelen. Zij kunnen zelf helpen bij het werven van nieuwe medewerkers en bijdragen aan de oplossing van het personeelstekort in de sector. De nadruk ligt hierbij op een verhoging van de instroom voor de opleiding voor Vrachtwagenchauffeur.

Werken in transport en logistiek: net een film
Centraal thema van de wervingscampagne is deze keer het gegeven dat werkend-leren in de sector veel weg heeft van een film; het is een leven vol internationale avonturen, groot materieel en veel vrijheid. Het filmconcept is zo goed bij jongeren aangeslagen, dat er inmiddels 4.000 effectieve informatie-aanvragen zijn binnengekomen. Het thema film staat daarom ook tijdens de lid-werft-lid actie centraal. Hierbij worden bedrijven en personen die werkzaam zijn in de sector benaderd via placemats, postcards en posters in alle Routiers restaurants en de bedrijfskantines van Vakopleiding Transport en Logistiek. Daarnaast wordt de postcard met verschillende bladen die door de doelgroep worden gelezen verstuurd. Onder alle personen die iemand opgeven worden vijftig bioscoopbonnen (voor 2 personen) verloot.

Ken jij nog iemand die geïnteresseerd is in een baan in de sector transport en logistiek? Geef deze persoon dan op via de postcard die in dit blad is bijgesloten en maak kans op één van de bioscoopbonnen. Degene die je opgeeft krijgt het Move Up Magazine met meer informatie over de opleidingen gratis in de bus. Voor meer informatie over de opleidingen van de Vakopleiding bel je met 0900-1442, of kijk op www.moveup.nl.