23 APRIL 2001
Chauffeur als ambassadeur van het vak
Vakopleiding Transport en Logistiek start ´lid-werft-lid´ actie
De vraag naar jonge en goed opgeleide vakmensen in de sector transport
en logistiek stijgt nog steeds sterk. Daarom houdt Vakopleiding
Transport en Logistiek jaarlijks een landelijke wervingscampagne,
speciaal gericht op jongeren. Aanvullend op deze campagne is vorig
jaar voor het eerst een lid-werft-lid actie opgezet, waarbij bedrijven
en werknemers uit de sector worden gestimuleerd jongeren te
enthousiasmeren voor een baan in de sector. Gezien het succes van
vorig jaar is ook dit jaar een dergelijke actie opgezet, die eind
april van start gaat.
De wervingsactiviteiten van Vakopleiding Transport en Logistiek
richten zich op VMBO-scholieren in de leeftijd van 12 tot en met 21
jaar. Doel is de dynamiek van de werkend-leren opleidingen en de
veelbelovende toekomstperspectieven in transport en logistiek bij
jongeren onder de aandacht te brengen. Zij worden geworven voor één
van de zeven opleidingen in de bedrijfstakken goederenvervoer,
personenvervoer, haven, Rijn- en binnenvaart en logistiek.
De wervingscampagne, die in november vorig jaar van start is gegaan, vindt plaats tijdens het gehele schooljaar 2000-2001 en is opgedeeld in twee fasen: een informatie- en een actiefase. Als aanvulling op de actiefase is eind april de lid-werft-lid actie van start gegaan.
Lid-werft-lid
Ook de lid-werft-lid actie heeft als doel leerlingen voor één van de
werkend-leren opleidingen van Vakopleiding Transport en Logistiek te
werven. Chauffeurs en overige medewerkers uit de sector kunnen hierbij
een actieve rol spelen. Zij kunnen zelf helpen bij het werven van
nieuwe medewerkers en bijdragen aan de oplossing van het
personeelstekort in de sector. De nadruk ligt hierbij op een verhoging
van de instroom voor de opleiding voor Vrachtwagenchauffeur.
Werken in transport en logistiek: net een film
Centraal thema van de wervingscampagne is deze keer het gegeven dat
werkend-leren in de sector veel weg heeft van een film; het is een
leven vol internationale avonturen, groot materieel en veel vrijheid.
Het filmconcept is zo goed bij jongeren aangeslagen, dat er inmiddels
4.000 effectieve informatie-aanvragen zijn binnengekomen. Het thema
film staat daarom ook tijdens de lid-werft-lid actie centraal. Hierbij
worden bedrijven en personen die werkzaam zijn in de sector benaderd
via placemats, postcards en posters in alle Routiers restaurants en de
bedrijfskantines van Vakopleiding Transport en Logistiek. Daarnaast
wordt de postcard met verschillende bladen die door de doelgroep
worden gelezen verstuurd. Onder alle personen die iemand opgeven
worden vijftig bioscoopbonnen (voor 2 personen) verloot.
Ken jij nog iemand die geïnteresseerd is in een baan in de sector
transport en logistiek? Geef deze persoon dan op via de postcard die
in dit blad is bijgesloten en maak kans op één van de bioscoopbonnen.
Degene die je opgeeft krijgt het Move Up Magazine met meer informatie
over de opleidingen gratis in de bus. Voor meer informatie over de
opleidingen van de Vakopleiding bel je met 0900-1442, of kijk op
www.moveup.nl.