Persbericht

15 Maart: precies vijf jaar na faillissementsaanvraag: Wat gebeurde er met het Fokker-erfgoed?

Precies vijf jaar geleden maakten de bewindvoerders van de N.V. Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker bekend dat voor de vliegtuigbouwer het faillissement was aangevraagd. Op 15 maart 1996 gingen de poorten dicht en stonden de Fokkermedewerkers collectief op straat.

Een aantal van hen werd per direct weer in dienst genomen om de lopende vliegtuigbouw-programma's af te ronden. Voor de rest begon een onzekere periode als werkloze. Een periode die voor velen des te moeilijker was omdat met Fokker niet zo maar een bedrijf verloren ging. Fokker vormde voor veel medewerkers een soort familie. En alle familieleden waren trots op hun persoonlijke rol in de productie van vliegtuigen van wereldklasse.

Gelukkig raakte, vanwege de hoge opleidingsgraad, de grote bereidheid tot inzet en de aantrekkende economie, in korte tijd het overgrote deel van de Fokkerianen weer aan het werk. Velen overigens in de doorgestarte onderdelen van het oude Fokker, nu onder de vleugels van Stork.

Na het faillissement dreigde het historisch erfgoed van Fokker via een boedelveiling verloren te gaan voor het Nederlandse publiek. Om dat te voorkomen, verenigden het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol en de F27 Friendship Association zich in de "Fokker Heritage Trust". Deze stichting slaagde er na een korte maar hevige fondsenwervingsactie in om al het historisch belangrijke materiaal uit de boedel te kopen. De overheid, het bedrijfsleven, diverse fondsen en 16.000 particulieren brachten daarvoor gezamenlijk in tien weken meer dan 2,5 miljoen gulden bijeen!

De vrijwilligers van de FHT werden door de curatoren in de gelegenheid gesteld om de inmiddels verlaten Fokkerkantoren te doorzoeken op historisch belangrijk materiaal.
Dat werd in ruime mate gevonden en de collectie is inmiddels, onder de hoede van het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome, samengevoegd tot een groot Fokkerarchief. Dit archief vormt de kern van het "Luchtvaart Kennis- en InformatieCentrum", een onderdeel van het in 2003 te openen Nationaal Luchtvaart-ThemaPark op Lelystad Airport.

De F27 Friendship Association ontfermt zich intussen over het vliegende erfgoed. Uit de boedel werden onder meer de Fokker Spin, een D.7 jachtvliegtuig uit de Eerste Wereldoorlog en een Fokker 50-prototype gered. Daarnaast bezat de FFA zelf al het prototype van de roemruchte Fokker F27 Friendship. Al deze vliegtuigen worden straks ondergebracht in het Luchtvaart-ThemaPark. Maar voor die tijd moet er nog wel het een en ander gebeuren om deze erfstukken in goede conditie te brengen. Mede daarom start de FFA binnenkort de actie "Flying the Friendship" die erop is gericht om de prachtige oude Friendship (het toestel dateert uit 1957 en mag de moeder van alle Nederlandse naoorlogse verkeersvliegtuigen worden genoemd) weer luchtwaardig te maken.

De FFA en de Aviodome blijven zich, in Fokker Heritage Trust-verband, gezamenlijk inspannen om de sfeer en de geschiedenis van Fokker levend te houden!

Stichting Fokker Heritage Trust / tel. 020 406 8000 / M.Zwartelé; Y.Russ; P.F.A.vdNoort / 14 maart 2001