"Alle medewerking om prijzen voor consument te verlagen"

One.Tel blij met OPTA hoorzitting

AMSTERDAM, donderdag 15 maart 2001 - One.Tel is bijzonder tevreden met het feit dat OPTA eerder deze week bekend heeft gemaakt een onderzoek te gaan doen naar de prijsontwikkelingen in de Nederlandse markt voor telefonie. Op 28 maart zal OPTA een hoorzitting houden en One.Tel directeur Raymond Schrama zal daar gaan uitleggen waarom de consument de dupe is van de huidige situatie.

Raymond Schrama: "Wij gaan zeker aan dit verzoek van OPTA meewerken. In juli 1999 is door OPTA een 'price-cap' systeem geïntroduceerd om KPN te bewegen om de prijzen voor eindgebruikers te verlagen. Echter de prijzen voor de 'wholesale'-markt werden niet verlaagd. Dat betekent dat KPN aan consumenten lagere prijzen aanbood dan aan de bedrijven die via carrier pre-select ook de markt probeerden te penetreren. Concreet hadden deze bedrijven dus de keuze om zich te beperken tot interlokaal verkeer. Dat maakte het onmogelijk om echt met de monopolist te concurreren." Bij de invoering van het in juli 1999 ingevoerde systeem is een evaluatie na achttien maanden toegezegd. Bij het vaststellen van de 'price-cap' is een aantal aannames gedaan over het totaal aan telefoonverkeer in Nederland. Doordat de realiteit sterk verschilt met die aannames kunnen andere aanbieders hun product nu niet op een volwassen manier in de markt zetten.

Raymond Schrama: "Wij weten dat de 'pricesqueeze' de volle aandacht van OPTA heeft, maar het vaststellen van een nieuwe 'price-cap' heeft zo'n invloed op wat er kan worden gedaan aan de 'squeeze' dat wij het nodig vinden om juist ook in deze discussie te wijzen op de gevolgen als de huidige situatie niet drastisch wordt aangepast."

One.Tel Nederland

S One.Tel Nederland is gestart in december 1998 en is een aanbieder van vaste telefoondiensten (lokaal, nationaal en internationaal), internetprovider en heeft een internationale telefoonkaart (Home or Away kaart) voor al haar klanten. S One.Tel Nederland heeft een klantenbestand met meer dan 250.000 actieve klanten. S In november 2000 heeft One.Tel als eerste een MVNO-contract getekend met KPN Mobile in Nederland en met BT-cellnet in Engeland. Zij zullen dienst.
S One.Tel Nederland maakt gebruik van alternatieve distributiekanalen via toonaangevende Nederlandse retailers, zoals GWK, Dixons en Kwantum. S One.Tel heeft Europese vestigingen in Nederland, Frankrijk, Engeland, Zwitserland en Duitsland. Informatie over de gehele onderneming is te vinden op: www.onetel.nl. One.Tel Limited (Australia ASX:ONE)
S One.Tel is een sterk concurrerend multinational telephone company met meer dan 2,4 miljoen klanten wereldwijd (volgens de gegevens op 31 december), 1,5 miljoen komen daarvan uit Europa. S Het bedrijf staat stevig in de wereldwijde telecommarkt, met vestigingen in Australië, Amsterdam, Londen, Zurich, Parijs, Frankfurt en Hong Kong. S In april en september 1999 tekende One.Tel contracten ter waarde van AUS $1.1 miljard met Lucent Technologies voor het nieuwe GSM 1800 netwerk in Australië. S One.Tel staat in Australië aan de beurs genoteerd. In februari 1999 injecteerde (verspreid over drie jaar) News Corporation (News) en Publishing and Broadcasting Limited (PBI) AUS $709 miljoen in One.Tel. S In november 1999 injecteerde News Corp nog eens AUS $ 200 miljoen. S In maart 2000 hebben News Corp en PBL opties uitgeoefend ter waarde van AUS $ 280 miljoen. Ook hebben in dezelfde maand institutionele beleggers een totaal aan AUS $ 340 miljoen aan kapitaal geplaatst.

Voor meer inlichtingen kunt u contact opnemen met:

Tamara den IJzerman, One.Tel Nederland
tijzerman@onetelnet.nl
020 ­ 71 01 224