Ter informatie:

PERSBERICHT

Den Haag/Amsterdam, 15 maart 2001

Ben op koers
Ben ziet mobiel dataverkeer sterk groeien

Ben heeft in de afgelopen maanden het dataverkeer via het mobiele netwerk sterk zien groeien. Dat is vooral het gevolg van de populariteit van SMS en de introductie van WAP. Tegelijkertijd constateert Ben dat mobiele datacommunicatie nog in de kinderschoenen staat. Zowel de industrie als de consument zijn momenteel nog niet klaar voor grootschalige toepassingen, zoals mobiel betalen of mobiele video. Met de introductie van GPRS diensten in september 2001 kan de consument eenvoudiger gebruik maken van nu al bekende mogelijkheden van mobiele datacommunicatie. GPRS is de opstap naar UMTS, de zogenaamde derde generatie mobiele communicatie, waarmee grootschalige snelle mobiele diensten mogelijk worden. Ben deed deze constateringen vandaag tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam waar de organisatie terug keek op twee jaar Ben en een vooruitblik gaf op de ontwikkelingen in de komende jaren.

Bij de introductie van Ben op de Nederlandse markt in februari 1999 was het grote publiek in Nederland nog niet bekend met de mogelijkheden van mobiele communicatie. Ben wilde mobiele communicatie voor iedereen toegankelijk maken. Dit deed Ben door de introductie van een heldere prijsstructuur met belbundels, die nu op grote schaal door de markt zijn overgenomen. Inmiddels is de penetratie van mobiele telefoons in Nederland 67%. En er is nog steeds sprake van groei. Inmiddels heeft Ben ruim 900.000 actieve klanten en is Ben in belminuten en mobiel dataverkeer de derde aanbieder van Nederland.

Ben heeft ervoor gekozen nieuwe diensten, zoals SMS en WAP, op een eenvoudige begrijpelijke manier te introduceren. Ben introduceerde ook Ben-online, een persoonlijke homepage voor Ben klanten, waarmee zij eenvoudig vanaf hun computer SMS-tekstberichten, beltonen of plaatjes kunnen versturen naar een mobiele telefoon en hun persoonlijke voorkeuren voor WAP-sites kunnen instellen. Ook kunnen zij informatie krijgen over hun facturen of het saldo van hun bonuspunten. Op deze manier worden verschillende technieken eenvoudig toegankelijk en kiest de gebruiker vanzelfsprekend de meest geschikte dienst. Bijvoorbeeld informatie opvragen via SMS of WAP, berichten sturen of spelletjes doen via SMS.

In een terugblik op de Nederlandse UMTS-veiling constateerde Ben dat er in Nederland veel geld is betaald voor de licenties. Daarmee is UMTS een dure techniek geworden. Ben denkt echter succes te kunnen maken van de derde generatie mobiele communicatie. In de komende jaren zal hard gewerkt moeten worden om het benodigde netwerk te bouwen.

Daarvoor zijn onder meer nieuwe antenne-opstelpunten nodig. Ben dringt daarom bij de overheid aan op heldere en uniforme, landelijk geldende richtlijnen voor de bouw van de antenne-opstelpunten om vertragingen, zoals bij de GSM-uitrol te voorkomen. In dit kader vindt Ben het ook belangrijk de mogelijkheden te onderzoeken om delen van het netwerk samen met de andere operators te ontwikkelen. Dat zal de introductie van UMTS in Nederland bespoedigen en het kan het benodigde aantal nieuwe antenne-opstelpunten beperken.

Over Ben

Ben Nederland B.V. is een snelgroeiende aanbieder van mobiele communicatie. De aandeelhouders zijn T-Mobile International (50% - 1 aandeel), Belgacom (35%) samen met Tele Danmark (15%) 50% plus 1 aandeel. Ben biedt producten en diensten aan voor zowel privé als zakelijk gebruik. Met het verkrijgen van een UMTS-licentie heeft Ben een belangrijke stap gezet op weg naar de derde generatie mobiele communicatie. Ben bellers kunnen bellen in 56 landen, waaronder de belangrijkste vakantielanden. Ben is partner in sport van NOC*NSF.